Suureen tarjous- ja ostospäivään Black Fridayhin on aikaa enää alle kuukausi, tasan neljä viikkoa, sillä Black Fridayta vietetään tänä vuonna perjantaina 24. marraskuuta.
Hintavertailupalvelu Hintaopas on muistuttanut, että uusi alennusmyyntilaki vaikuttaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa Black Friday -alennuksiin – ja se on saattanut jo johtaa hintojen nousuun Black Fridayta ennakoiden.
Uuden vuoden 2023 alusta voimaan astuneen lainsäädännön mukaan kauppojen täytyy ilmoittaa tarjoustuotteiden hintalapuissa alin hinta, jolla tuotetta on markkinoitu edeltäneiden 30 päivän aikana kyseisessä myyntipisteessä tai -kanavassa. Tällä pyritään estämään hintojen pumppausta, eli keinotekoista nostamista juuri ennen alennusmyyntejä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kaupoilla on kuitenkin mahdollisuus reagoida hinnoittelussaan 30 päivän tarkastelujakson vaikutuksiin. Ruotsissa, jossa laki tuli voimaan jo viime vuoden syyskuussa, jopa 15 prosenttia hinnoista nousi ennen viime vuoden Black Fridayta edeltävän 30 päivän tarkastelujakson alkamista. Vuonna 2021, jolloin laki ei ollut Ruotsissa vielä voimassa, kyseinen luku oli 9 prosenttia.
”Samanlaista hintojen nostamista 30 päivää ennen Black Fridayta on mahdollisesti nähtävissä myös Suomessa. Datamme osoittaa, että hinnat ovat syys-lokakuussa korkealla monissa suosituissa kategorioissa. Tämä voi olla luonnollinen osa kauppojen hinnoittelustrategiaa, ja alennuksia tullaan todennäköisesti tänä vuonna myös jakamaan tuotteittain tai tuotekategorioittain esimerkiksi Singles’ Dayn, Black Fridayn ja joulun alennusmyynteihin. Lisäksi inflaatio on pitänyt hintoja korkealla. Kuluttajien on kuitenkin hyvä tiedostaa uuden alennusmyyntilain mahdolliset vaikutukset vuoden suosituimman ostossesongin käynnistyessä”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett vinkkaa.
Matinvesi-Bassettin mukaan on kuitenkin ollut ilo huomata, miten kattavasti viimeisen 30 päivän alin hinta ilmoitetaan jo suomalaiskaupoissa. Etenkin monet isommat kauppaketjut Suomessa ovat nähneet vaivaa tuodakseen hinnat esille kuluttajille. Tälle on ollut selkeä tarve, sillä Hintaoppaan tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan 70 prosenttia kuluttajista ei luota kauppojen ilmoittamiin Black Friday-alennuksiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Laki suojaa EU-alueelta ostoksia tekevää kuluttajaa erityisesti siltä kannalta, että hinnoissa ei voi tapahtua nopeita muutoksia suurten alennusprosenttien saavuttamiseksi. Tuore kuluttajakompassimme osoittaa, että suomalaisista jo 60 prosenttia tarkistaa ostoksia tehdessään alimman hinnan viimeisen 30 päivän ajalta. Tämä on erittäin hyvä suunta, minkä lisäksi kuluttajien kannattaa seurata myös pidempiaikaista hintahistoriaa aidosti parhaiden alennusten löytämiseksi”, Matinvesi-Bassett toteaa.
Hintaoppaan vuoden 2023 viimeisen neljänneksen kuluttajakompassin mukaan jopa 65 prosenttia suomalaisista 18-29-vuotiaista suunnittelee tekevänsä Black Friday -ostoksia. Kaiken kaikkiaan vähintään melko todennäköisesti ostoksia aikoo tehdä 59 prosenttia, ja keskimäärin Black Friday -ostoksille aikovat kertovat suunnittelevansa käyttävänsä 276 euroa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »