Yhä useammat korealaiset vaihtavat nyt Androidista iPhoneen. Applen älypuhelimet kiehtovat etenkin nuoria, Counterpoint Researchin raportti paljastaa.
Alle 30-vuotiaat eteläkorealaiset siirtyvät nyt enenevissä määrin Android-leiristä iPhonen käyttäjiksi. Kiihtyvä virta Applen ekosysteemiin huolestuttanee maailman suurinta puhelinvalmistajaa Samsungia, jonka asema kotimaassaan Etelä-Koreassa on perinteisesti ollut vahva.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kyselytutkimuksena tehdyn selvityksen mukaan peräti 85 prosenttia korealaisista sai ensimmäiseksi älypuhelimekseen Android-laitteen. Heistä enemmistö, 53 prosenttia, käyttää kuitenkin tätä nykyä iPhonea.
Sen sijaan 92 prosenttia iPhonen ensiälypuhelimekseen valinneista alle 30-vuotiaista korealaisista on myös pysynyt Applen alustalla.
Raportti paljastaa myös kiintoisia taustatekijöitä. Samsungin sekä vuonna 2021 puhelinmarkkinoilta poistuneen LG:n, toisen korealaisyhtiön, suosio kotimaassa on ollut vankka, ja etenkin varttuneempi väestö on mielellään tukenut paikallisia yhtiöitä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nuorten mukaan huoltajat, ensimmäisen älypuhelimen maksajat, ovatkin monissa tapauksissa valinneet Androidin iPhonen sijaan, mikä osaltaan vaikuttanee ensipuhelimen valintaan hintojen ohella.
Applen iPhonet kuitenkin kiehtovat monia. Nuorista vastaajista 32 prosenttia perusteli suorituskyvyn vaikuttaneen ekosysteemin vaihtopäätökseen 31 prosentin mainitseman ”brändi-imagon” oltua toiseksi yleisin syy. Myös iPhonen kameraa kehuttiin.
Aiemmin Androidin iPhoneen vaihtaneista 76 prosenttia sanoi pysyvänsä Apple-leirissä myös vastaisuudessa. Yli puolet vastaajista, 52 prosenttia, perusteli näkemystään Android-puhelinten suunnittelulla, 29 taas suorituskyvyllä.
Siirtymää tapahtuu kuitenkin myös toiseen suuntaan. Laajempi, koko väestöä edustava otanta paljasti, että iPhonelta Androidille siirrytään helppokäyttöisten toimintojen, kuten Samsung Pay -maksupalvelun, sekä käyttöliittymän ansiosta.
Counterpointin tutkijat huomauttavatkin, että Androidin helppokäyttöisyyttä voisi olla syytä korostaa älypuhelinten markkinoinnissa nykyistä enemmän.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kilpailu käyttäjien suosiosta on joka tapauksessa kiristynyt myös Etelä-Koreassa. Suomessa Nokian asema säilyi pitkään vahvana ennen vääjäämätöntä hupenemistaan, ja Samsung tehnee kaikkensa välttääkseen suomalaisyhtiön kohtalon.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »