Nimenmuutos nosti jälleen palvelun laajalla tavalla esille mediassa. Loppuviikosta Musk pääsikin kehuskelemaan, kuinka ex-Twitterin eli tätä nykyä X:n käyttäjämäärä on noussut uudelle ennätystasolleen yli 541,5 miljoonaan aktiviiseen käyttäjään kuukaudessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Elon Musk jakoi graafin palvelun käyttäjämäärän kehityksestä 1.1.2023-27.7.2023 välisenä aikana.
Käyttäjämäärän kasvu on jatkunut, vaikka X:lle ilmestyi 5. heinäkuuta myös merkittävä haastaja Metan julkaistua Threadsin. Metan uusi palvelu keräsi viidessä päivässä yli 100 miljoonaa rekisteröitymistä, mutta moni on vasta kokeillut palvelua aktiivisen käytön sijaan.
Vaikka X:n käyttäjämäärän kasvu on nähtävästi ollut vahvaa aivan viime kuukausina, ei X yhtiönä ole vielä onnistunut lunastamaan Muskin aiempaa tavoitetta kassavirran tuottamisesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Heinäkuun puolivälissä Musk kertoi Twitterin kassavirran olevan yhä negatiivinen, ja tämän tilanteen ratkaiseminen on korkein prioriteetti.
Musk kertoi twiittivastauksessaan liikevaihdon mainonnasta pudonneen noin 50 prosentilla ja mittavan velkarahoituksen hoitokustannusten painavan päälle. Näiden tekijöiden myötä Musk ei ole onnistunut nostamaan Twitterin kassavirtaa vielä positiiviseksi, vaan rahaa virtaa edelleen yhtiöstä ulos enemmän kuin tulee sisään.
Vielä maaliskuussa Musk odotti Twitterin yltävän positiiviseen kassavirtaan kesäkuuhun mennessä, mutta näin ei ole tapahtunut.
Elon Musk toimi Twitterin toimitusjohtajana viime syksystä alkaen tultuaan yhtiön pääomistajaksi syksyllä 2022 yhdessä kumppaneidensa kanssa toteutetun ostotarjouksen jälkeen, mutta luopui hiljattain tehtävästä NBCUniversalilta rekrytoidun Linda Yaccarinon noustua toimitusjohtajaksi. Musk kuitenkin jatkaa pääomistajuuden lisäksi myös teknologiajohtajana johtaen jatkossakin tuotteen, ohjelmiston ja järjestelmien kehitystä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Musk kumppaneineen maksoi Twitteristä hinnan, jolla yhtiön koko osakekanta arvostettiin 44 miljardiin dollariin.
Muskin aikana vajaassa vuodessa yhtiö on pyrkinyt rajusti karsimaan kulujaan, mikä on näkynyt muun muassa mittavissa henkilöstövähennyksissä. Tammikuussa raportoitiin Twitterin työntekijämäärän painuneen alle 1 300 henkilön, kun ennen Muskin aikaa yhtiö työllisti yli 7 500 työntekijää.
Aiemmin alkuvuonna Musk totesi yhtiön onnistuneen laskemaan vuotuista kulutasoaan 1,5 miljardiin dollariin alun perin vuodelle 2023 ennustetusta 4,5 miljardista dollarista. Liiketoiminnan kulujen ohella Twitterin niskassa painuvat kuitenkin Muskin ja kumppaneiden yritysoston seurauksena Twitterin kannettavaksi tulleet velat, joista vuotuiset korkokulut ovat 1,5 miljardia dollaria.
Liikevaihdoksi vuonna 2023 Musk on aiemmin odottanut 3 miljardia dollaria verrattuna 5,1 miljardiin dollariin vuonna 2021, jolloin Twitter oli vielä koko vuoden julkisesti listattu yhtiö.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yleisesti heikentyneen taloustilanteen mainosmarkkinoihin vaikuttamisen lisäksi monet mainostajat ovat vähentäneet tai lopettaneet kokonaan panostuksiaan ex-Twitteriin eli X:ään johtuen Elon Muskin toiminnasta, esimerkiksi hänen epätavanomaisista mielipiteistään tai vedoten esimerkiksi vihapuheen lisääntymiseen Muskin sallivamman linjan myötä.
Mainoksista saatavan liikevaihdon rinnalle Musk on halunnut rakentaa palvelulle toista tukijalkaa maksullisista palveluista, mutta suuressa mittakaavassa maksullisesta Twitter Blue -tilauksesta ei ole vielä ollut liiketoiminnan pelastajaksi. Ajan myötä Muskin visiona on rakentaa X:stä niin sanottu kaiken kattava ”supersovellus”, joka toimisi alustana muille palveluille ja mahdollistaisi viestinnän ohella esimerkiksi maksamisen ja kaupankäynnin. Vision toteutuminen on kuitenkin vielä kysymysmerkki.
Chart is 1/1 to yesterday
— Elon Musk (@elonmusk) July 28, 2023
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »