Lenovon Motorola-kauppa, jossa perinteinen puhelinvalmistaja siirtyy Googleta kiinalaisomistukseen 2,91 miljardilla dollarilla, syntyi nyt rivakalla tahdilla – kahdessa kuukaudessa Google-pomon sähköpostista Lenovon pääjohtajalle.
Lenovo tosin oli kärkkynyt Motorolaa jo pitkään. ”Kyseessä on erittäin, erittäin mielenkiintoinen rakkaustarina. Olimme kiinnostuneita Motorolasta jo kauan sitten, jopa silloin kun he jakoivat yhtiön kahteen osaan, Motorola Mobilityyn ja Motorola Solutionsiin”, viittaa Lenovon hallituksen puheenjohtaja ja pääjohtaja Yuanqing Yang Fortunen haastattelussa vuoden alussa 2011 tapahtuneeseen jakautumiseen jo ennen kuin Google hankki Motorolan.
”Heti sen jälkeen, kun Google osti Motorolan, kutsuin (Googlen hallituksen puheenjohtajan) Eric Schmidtin illalliselle talooni. Kerroin hänelle ’Jos haluatte pyörittää laiteliiketoimintaa, voitte pitää bisneksen; mutta jos ette ole kiinnostuneita laiteliiketoiminnasta, me voimme ehdottomasti hoitaa sen, ottaa sen meille.'”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lenovon aktiivisuus kantoi hedelmää viimein tänä vuonna. ”Hän muisti sen, ja kaksi kuukautta sitten, lähetti minulle sähköpostin. Soitin hänelle takaisin, ja hän kysyi minulta ’Vieläkö olette kiinnostuneita Motorolasta?’, johon vastasin ”Ehdottomasti”. Aloimme keskustella siitä. Kävin Piilaaksossa monta kertaa. (Googlen perustaja ja toimitusjohtaja) Larry Page kutsui minut taloonsa illalliselle. Hyvin nopeasti – vain kahdessa kuukaudessa – sovimme diilistä”, kertaa Yuanqing Yang tapahtumia.
Nyt kauppa vaatii vielä muun muassa viranomaishyväksynnät ja kaupan todellinen toteutuminen kestänee vielä ainakin useamman kuukauden.
Lenovo on kasvanut älypuhelimissa nopeasti. Maailmanlaajuisesti esimerkiksi IDC-tutkimusyhtiön mukaan Lenovo oli älypuhelimissa viidenneksi suurin viime vuonna ja neljänneksi suurin loppuvuonna. Käytännössä markkinoiden 3-5-sijoilla olevien Huawein, LG:n ja Lenovon väliset erot ovat hyvin pieniä. Lenovo toimitti yhteensä 45,5 miljoonaa älypuhelinta viime vuoden aikana, millä se ylsi vajaan viiden prosentin globaaliin markkinaosuuteen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lenovo on vahva Kiinassa ja tietyillä muilla kehittyvillä markkinoilla. Motorola vahvistaa sitä jatkossa muilla alueilla. ”Me olemme erittäin toisiaan täydentäviämme. Yhdessä voimme voittaa älypuhelinalalla. Toivon, että voisimme myydä yli 100 miljoonaa älypuhelinta yhdessä vuonna 2015. Uskon, että tiimimme täällä on erittäin motivoitunut ja ymmärtää meidän olevan hyvin täydentäviä. Lenovolla on nykyisin Kiina ja kehittyvät markkinat. Heillä on Yhdysvallat, Latinalainen Amerikka ja palanen Euroopan markkinaa. Olemme molemmat sitoutuneita innovaatioon. Heillä on erittäin vahva insinööriosaaminen ja erittäin hyvät suhteet operaattorien kanssa. Joten tämä yhdistelmä on täydellinen”, hehkuttaa Yuanqing Yang.
Jatkossa Lenovo haluaa nostaa profiiliaan myös premium-älypuhelimissa. ”Mitä tulee tuotevalikoimaan, emme halua olla vain lähtötasolla tai tulla nähdyksi halvempana brändinä. Haluamme kilpailla koko malliston laajuudella, mukaan lukien premium-segmentti. Sekä Lenovolla että Motorolalla on innovaation DNA. Uskomme meidän voivan kehittää hyvin innovatiivisen premium-luokan tuotteen. Sillä välin, meidän tulee olla kilpailukykyisiä edullisessa hintaluokassa johtuen Lenovon valmistusosaamisen globaalista skaalasta ja toiminnallisesta tehokkuudesta.”
Motorola-kaupan myötä Lenovo noussee vankkaan asemaan kolmanneksi suurimpana älypuhelinten toimittajana. Lenovo-pomon tähtäin on kuitenkin voittaa ja ohittaa Samsungin ja Applen. ”Ehdottomasti, ajan kanssa. Meidän missiomme on ohittaa heidät.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »