Suuret muutokset jatkuvat – ja vain entisestään kiihtyvät – Twitterin osalta.
Nyt palvelun pääomistajaksi syksyllä 2022 noussut Elon Musk on kertonut Twitterin tutun, ikonisen lintulogon korvaamisella uutta X-kirjainta esittävällä logolla. Elon Musk esitteli ainakin toistaiseksi käytettävän version uudesta logosta tilillään palvelussa Suomen aikaa maanantaiaamuna. Musk lupaili aiemmin uuden logon tulevan käyttöön maanantain aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi x.com-verkko-osoite ohjaa jo twitter.comiin.
Nähtävästi tuttu Twitter-brändi ollaan kuoppaamassa kokonaan.
”Ja pian jätämme jäähyväiset twitter-brändille ja vähitellen kaikille linnuille”, Musk totesi viikonlopun aikana yhdessä twiitissään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
— Elon Musk (@elonmusk) July 23, 2023
Twitter-palvelun omistavan yhtiön nimi on jo jonkin aikaa ollut X Corp., jonka omistaa kokonaisuudessaan X Holdings.
Muskin historia X-nimen kanssa ulottuu pitkälle. Muskin vuonna 1999 perustama verkkopankki toimi X.com-nimellä ennen yhdistymistään toisen yhtiön kanssa PayPaliksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hiljattain Musk starttasi myös uuden, Twitteristä erillisen tekoäly-yhtiönsä nimellä X.AI. Eikä sovi unohtaa Muskin avaruusyhtiötä SpaceX:ää.
On siis selvää, että Musk siis tykkää kovin X:stä. Sen sijaan se, miten Twitter-brändin hautaaminen ja X:llä korvaaminen kytkeytyy laajempiin muutoksiin on vielä epäselvää.
Musk on aiemmin puhunut visiostaan rakentaa Twitterin pohjalta kaiken kattava sovellus, englanniksi the everything app, joka olisi paljon muutakin vain yhteisö- ja viestintäpalvelu laajentuen esimerkiksi maksamiseen ja alustaksi muille palveluille.
Twitterin, eli siis X:n, toimitusjohtajana hiljattain aloittanut Linda Yaccarino on nyt ympäripyörein korulausein kertonut tulevasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”On poikkeuksellisen harvinaista – elämässä tai liiketoiminnassa – että saat toisen mahdollisuuden tehdä toinen suuri vaikutus. Twitter teki valtavan vaikutuksen ja muutti tapaamme kommunikoida. Nyt X menee pidemmälle ja muuttuu maaimanlaajuiseksi keskusaukioksi”, Yaccarino twiittasi.
”X on tulevaisuuden rajattoman vuorovaikutteisuuden tila – keskittyen ääneen, videoon, viesteihin, maksuihin/pankkitoimintaan – luoden globaalin markkinapaikan ideoille, tavaroille, palveluille ja mahdollisuuksille. Tekoälyllä toimiva X yhdistää meidät kaikki tavoilla, joita olemme vasta alkaneet kuvitella”, jatkaa Yaccarino korkealentoista visiointia. ”Vuosien ajan fanit ja kriitikot ovat työntäneet Twitteriä unelmoimaan suuremmasta, innovoimaan nopeammin ja toteuttamaan suuren potentiaalinsa. X tekee sen ja enemmän. Olemme jo alkaneet nähdä X:n muodostuvan viimeisten 8 kuukauden aikana nopeiden ominaisuuksien julkaisujen myötä, mutta olemme vasta aloittamassa.”
”Tällä muodonmuutoksella ei ole mitään rajaa. X on alusta, joka voi toimittaa, no….kaiken.
@elonmusk ja minä odotamme innolla työskentelyä tiimiemme ja jokaisen kumppanimme kanssa tuodaksemme X:n maailmaan.”
X:ksi muuttumalla ja palveluja laajentamalla Musk yrittänee kääntää Twitterin liiketoiminnan uuteen nousuun. Hiljattain Musk kertoi kassavirran olevan yhä negatiivinen. Musk kertoi twiittivastauksessaan Twitterin liikevaihdon mainonnasta pudonneen noin 50 prosentilla ja mittavan velkarahoituksen hoitokustannusten painavan päälle.
Elon Musk toimi Twitterin toimitusjohtajana viime syksystä alkaen tultuaan yhtiön pääomistajaksi syksyllä 2022 yhdessä kumppaneidensa kanssa toteutetun ostotarjouksen jälkeen, mutta luopui hiljattain tehtävästä NBCUniversalilta rekrytoidun Linda Yaccarinon noustua toimitusjohtajaksi. Musk kuitenkin jatkoi Twitterillä pääomistajuuden lisäksi myös teknologiajohtajana johtaen jatkossakin tuotteen, ohjelmiston ja järjestelmien kehitystä.
Musk kumppaneineen maksoi Twitteristä hinnan, jolla yhtiön koko osakekanta arvostettiin 44 miljardiin dollariin.
Muskin aikana vajaassa vuodessa Twitter on pyrkinyt rajusti karsimaan kulujaan, mikä on näkynyt muun muassa mittavissa henkilöstövähennyksissä. Tammikuussa raportoitiin Twitterin työntekijämäärän painuneen alle 1 300 henkilön, kun ennen Muskin aikaa yhtiö työllisti yli 7 500 työntekijää.
Yleisesti heikentyneen taloustilanteen mainosmarkkinoihin vaikuttamisen lisäksi monet mainostajat ovat vähentäneet tai lopettaneet kokonaan panostuksensa erityisesti Twitteriin johtuen Elon Muskin toiminnasta, esimerkiksi hänen epätavanomaisista mielipiteistään tai vedoten esimerkiksi vihapuheen lisääntymiseen Twitterissä Muskin sallivamman linjan myötä.
Muskin aikana Twitteristä on tullut monella tavalla epävakaa palvelu, mutta on toisaalta totta, että pitkän hitaan kehityksen jälkeen Musk on ainakin rohkeasti lähtenyt muuttamaan palvelua – myös nähtävästi nyt nimen ja logon osalta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »