Meta suunnittelee tekevänsä Facebookista sovelluskaupan.
Suunnitelman taustalla on Euroopan unionin digimarkkinasäädös, joka on vapauttamassa sovellusten jakelua mobiililaitteisiin. Lainsäädännön odotetaan vaativan myös Applen avaavan iPhone- ja iPad-laitteensa muille sovelluskaupoille ja lähteille asentaa sovelluksia oman App Store -sovelluskauppansa rinnalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan edustaja vahvisti The Vergelle yhtiön olleen aina ”kiinnostunut auttamaan kehittäjiä jakelemaan sovelluksiaan, ja uusien vaihtoehtojen lisäävän kilpailua tällä alueella”. Metan edustajan mukaan ”kehittäjät ansaitsevat enemmän tapoja saada helposti sovelluksensa ihmisille, jotka niitä haluavat”.
Ideana Metalla on mahdollistaa sovellusten löytäminen ja lataaminen suoraan Facebookista sen sijaan, että käyttäjät siirtyisivät lataamaan sovelluksen Applen App Storesta iOS- ja iPadOS-laitteissa tai Googlen Play-kaupasta Android-laitteissa nähtyään ensin esimerkiksi mainoksen Facebookissa.
Metan suunnitelmat sovellusten jakelusta Facebookin kautta rajautuvat EU:hun, jossa lainsäädäntö on avaamassa pelikentän.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen odotetaan iOS ja iPadOS 17:n syksyllä ohjelmassa olevaa ensimmäistä julkaisua jossakin vaiheessa seuraavassa päivityksessä avaavan käyttöjärjestelmänsä EU:n vaatimusten mukaisesti, sillä uusi lainsäädäntö on tulossa voimaan keväällä 2024.
Metalle sovelluskauppana toimiminen avaisi uuden markkinan. Mainonta Facebookissa ja Metan myös omistamassa Instagramissa on jo entuudestaan keskeinen väylä sovelluksille löytää uusia käyttäjiä, ja pian Meta voi paremmin hallita ja seurata koko prosessia.
Meta odottaa sen oman sovellusjakelun parantavan sovellusmainosten konversioita, ja tehokkaamman mainonnan kääntyvän sille vuolaammiksi rahavirroiksi.
Tarkoituksena Metalla on aloittaa uuden suoraan Facebookin kautta ladattaviin sovelluksiin johtavan mainosmuodon testaaminen Androidilla myöhemmin tänä vuonna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sovelluksia Meta aikoo houkutella jakeluunsa pidättäytymällä ottamalla sovellusten myynnistä erillistä komissiota, ainakin aluksi. Apple ja Google nappaavat omien sovelluskauppojensa kautta kulkevasta myynnistä 30 tai 15 prosentin osuuden.
Metan ohella myös Microsoft on väläyttänyt aiemmin suunnittelevansa peleihin keskittyvän sovelluskaupan lanseeramista EU:n uuden sääntelyn myötä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »