S-Pankin mukaan sen tietoon on tullut huijauspuheluita, joissa S-Pankin edustajaksi esittäytynyt henkilö on yrittänyt saada asiakkaalta varoja tai pankkitunnukset haltuunsa.
Lisäksi S-Pankki toteaa, että huijauspuheluita tehdään kaikkien pankkien asiakkaille myös perintätoimistojen ja verkkokauppojen nimissä.
”Pankilla on tiedossa toistaiseksi vain muutama tapaus, mutta haluamme varoittaa asiakkaitamme ilmiöstä. Erilaisia pankkien nimissä tehtyjä huijausyrityksiä liikenteessä koko ajan, ja huijarit käyttävät jatkuvasti uusia erilaisia keinoja huijatakseen asiakkaalta rahanarvoisia tietoja, kuten pankkitunnuksia”, kertoo S-Pankin fraud-kehityspäällikkö Jouni Määttä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
S-Pankin mukaan se ei koskaan soita ja kysy verkkopankkitunnuksia. Puhelinpalvelussa S-Pankki pyytää asiakasta tunnistautumaan S-mobiililla tai tunnuslukutaulukolla.
S-Pankin asiakaspalvelun soittaessa puhelimessa näkyy S-Pankin käytössä oleva yritysnumero – ei koskaan tuntematonta numeroa tai yksityisen matkapuhelinliittymän numeroa. Lisäksi S-Pankki toteaa, että pankin soittaessa, asiakas on suurella todennäköisyydellä ollut itse aluksi yhteydessä S-Pankkiin ja yhteydenotosta on sovittu etukäteen.
Huijauspuhelun voi tunnistaa esimerkiksi siitä, että siinä kehotetaan kiireen tuntua korostaen antamaan yksityistä tietoa, kuten pankkitunnuksesi tai henkilötunnuksen, tai siirtämään varoja tuntemattomalle pankkitilille. Lisäksi viranomaiset (esimerkiksi Verohallinto tai Kansaneläkelaitos) tai hoitolaitosten kaltaiset viralliset tahot harvoin soittavat pyytämättä, S-Pankki toteaa. Huijauspuheluita tehdään usein soittamalla tuntemattomasta numerosta tai yksityisistä matkapuhelinliittymistä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
S-Pankki neuvoo lopettamaan epäillyt huijauspuhelut.
”Puhelua lopettaessa ei tarvitse olla kohtelias. Älä anna pankkitunnuksiasi, luottokorttitietojasi, muita henkilötietojasi tai siirrä rahaa mihinkään. Älä asenna mitään pyydettyjä ohjelmia tietokoneellesi. Älä myöskään salli etäyhteyden muodostamista tietokoneeseesi”, S-Pankki ohjeistaa.
Puheluiden lisäksi S-Pankin nimissä liikkuu tällä hetkellä myös tekstiviestihuijauksia, jotka on lähetetty oudosta numerosta. Lisäksi lähettäjäksi on saatettu väärentää S-Pankki, jolloin viestit näyttävät siten tulevan samaan viestiketjuun S-Pankilta tulleiden aitojen tekstiviestien kanssa.
S-Pankin mukaan se ei koskaan lähetä asiakkailleen linkkejä sivustoille, joissa kysytään pankkitunnuksia tai korttitietoja. Tärkeät asiointiasi koskevat viestit lähetämme aina suoraan S-mobiiliin ja verkkopankkiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Pankkiasiointi kannattaa aina hoitaa S-mobiili-sovelluksella tai kirjoittamalla itse nettiselaimen osoiteriville S-Pankin verkkosivujen osoite www.s-pankki.fi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »