Ostosten tekeminen on siirtynyt yhä enemmän nettiin ja ostoksia tehdäänkin sekä tietokoneella että älypuhelimen välityksellä jatkuvasti enemmän. Samaan aikaan erilaiset huijaukset lisääntyvät ja verkkokaupoista tilatessa voi joutua sellaisen tilanteen eteen, että ei saa lainkaan tuotetta tai saa jonkun täysin eri tuotteen. Kuluttajan onkin äärimmäisen tärkeää opetella tunnistamaan luotettava verkkokauppa sujuvien ostosten tekemiseksi.
Tutustutaan tässä artikkelissa tarkemmin verkkokauppoihin ja siihen, miten voi tunnistaa luotettavan verkkokaupan. Näin ostosten tekeminen sujuu helposti ja pääset nauttimaan tilaamistasi tuotteista ilman ongelmia.
Ostosten tekeminen siirtyy yhä enemmän verkkoon ja mobiililaitteille
Verkkokaupan käyttö ja mobiililaitteilla ostosten tekeminen on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina. Tämän seurauksena myös yritykset panostavat entistä enemmän verkkokauppaan ja sen toimintaan myös mobiililaitteilla. Suurin osa yrityksistä tarjoaakin asiakkaille luotettavaa kaupankäyntiä sekä helpon ja turvallisen tavan ostaa tuotteita. Verkkokaupassa asiakkaalle onkin tärkeää se, että ostaessa saa juuri sitä mitä tilaa ja että ostokset saapuvat luotettavasti kotiovelle. Oli ostoslistalla sitten vahvat nikotiinipussit netistä tai uusi puhelin, on tärkeää saada juuri se tuote, minkä on tilannut.
Verkkokaupan suosio perustuukin paljon sen helppouteen, sekä tuotteiden globaaliin saatavuuteen. Enää ei tarvitse tyytyä siihen, mitä on saatavilla omasta lähikaupasta. Ostoksia voi tehdä lähes missä vain ja kotiin voi tilata monia sellaisia tuotteita, joiden saatavuus kotimaassa tai omalla lähialueella on huono.
Luotettavan verkkokaupan tunnistaminen voi olla vaikeaa
Luotettavan verkkokaupan tunnistaminen voi olla kuitenkin vaikeaa, jota käytetään paljon hyväksi. Voidaan perustaa kauppoja, jotka muistuttavat nimiltään luotettavien toimijoiden verkkokauppoja. Näin saadaan asiakkaita, mutta ei toimiteta yhtä laadukkaita tuotteita kuin alkuperäinen kauppa. Verkkokauppahuijauksiin voi liittyä myös henkilötietojen väärinkäyttöä tai maksutietojen väärinkäyttöä. Tililtä voidaan veloittaa summia, jotka eivät vastaa sovittua tai sieltä voi lähteä veloituksia useamminkin. Joskus kuluttaja sitoutuu tietämättään kestotilaukseen, jota on lähes mahdoton saada peruttua.
Siten verkko-ostoksia tekevä altistuu helposti myös huijausyrityksille. Onkin äärimmäisen tärkeää opetella erottamaan luotettavat toimijat epäluotettavista.
Asiakaspalvelun yhteystiedot helposti löydettävissä
Luotettavalla verkkokaupalla on selkeät yhteystiedot ja asiakaspalvelu. Yhteystiedoissa tulisi olla selkeästi näkyvillä kaupan nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Asiakaspalvelun tulee tarjota mahdollisuus saada apua tuotteiden tilaamiseen, toimitukseen ja palautuksiin liittyvissä asioissa. Asiakaspalvelun tulisi myös tarjota tukea tuotteiden käytössä ja huollossa.
Ennen tilaamista onkin hyvä suunnata osioon, jossa kerrotaan siitä, miten tulee toimia ongelmatilanteissa. Mikäli verkkokauppa on luotettava, on ostostapahtumille määritetty selkeät ehdot. Näistä ehdoista tulee löytyä myös oma osio sille, miten asiakas toimii ongelmatilanteissa. Jos tällaista ohjetta ei ole tehty, on palautusten ja vaihtojen tekeminen mahdollisissa ongelmatilanteissa todennäköisesti mahdotonta. Luotettava verkkokauppa kertoo, miten ongelmat ratkaistaan ja mihin asiakas voi ongelmatilanteissa olla yhteydessä.
Verkkokaupan yhteys on suojattua
Nykyään salattu yhteys on arkipäivää ja selaimet osaavat jopa varoittaa, jos netin käyttäjä meinaa suunnata suojaamattomalle sivustolle. Yhteyden suojauksen näkee myös osoiterivin lukosta: jos lukko on kiinni, yhteys on suojattu ja turvallinen. Mikäli käy niin, että verkkokaupan yhteys ei ole suojattu, ei sinne ehdottomasti kannata suunnata.
Luotettavassa verkkokaupassa onkin aina käytössä SSL-suojattu yhteys. SSL (Secure Socket Layer) on salausprotokolla, joka suojaa tietoja ja varmistaa, että tiedonsiirto tapahtuu turvallisesti. Suojatun yhteyden lisäksi verkkokaupan tulisi myös sisältää tietosuojakäytäntö, joka kertoo miten henkilötietoja käsitellään ja säilytetään.
Luottokorttimaksut turvallisimpia
Verkkokaupoissa ostoksia tehdessä kannattaa maksuvälineenä käyttää luottokorttia aina, kun se on vaan mahdollista. Luottokortilla tarjoaa lisäturvaa, koska siihen sisältyy yleensä myös ostoturva. Ostoturva antaa mahdollisuuden reklamoida myös luottoyhtiölle, jos tilaus ei ollut, mitä piti tai et saa tilaustasi ollenkaan.
Luottokortin ostoturva onkin luottoyhtiön tarjoama lisäturva, joka suojaa kortinhaltijaa ostosten epäonnistumisen tai varkauden varalta. Ostoturvan avulla voit saada rahat takaisin, jos tuote ei ole vastaanottajan mielestä laadultaan hyväksyttävä tai jos tuote on varkauden tai muun yllättävän tapahtuman seurauksena hukkunut. Ostoturva kattaa myös tilanteet, joissa tuotteeseen liittyy viivästys tai se ei olekaan toimitettu. On myös hyvä pitää huolta siitä, että luottokorttitiedot pysyvät turvassa ja salassa.
Valitse verkkokaupassa vain luotettavia maksutapoja
Mikäli verkkokaupassa ei voi maksaa luottokortilla tai ostajalla ei ole sellaista, kannattaa maksutapa valita erityisellä huolella. Kuluttaja voi suosia esimerkiksi erilaisia nettilompakoita tai mobiilimaksutapoja, joiden avulla omia korttitietoja ei tarvitse luovuttaa ollenkaan verkkokaupalle. Tällaisia ovat esimerkiksi PayPal-maksu tai Suomessa yleistynyt MobilePay. Molemmat ovat myös erittäin helppokäyttöisiä mobiililaitteiden välityksellä ja niitä onkin helppo hyödyntää silloin, kun verkko-ostoksille suuntaa oman kännykän välityksellä.
Verkkokaupan asiakkaalle paras ratkaisu onkin valita sellainen maksutapa, joka sopii parhaiten hänen tarpeisiinsa ja budjettiinsa. On hyvä tutustua erilaisiin vaihtoehtoihin ennen ostosten tekemistä, jotta voit varmistua siitä, että olet valinnut luotettavan ja turvallisen maksutavan. Verkkokaupan ehdoista tulisi myös löytyä käyttöehdot sen suhteen, miten maksutapahtumat toimivat.
Kannattaa etsiä myös muiden kokemuksia
Verkkokaupan käyttäjien kokemukset ovat tärkeitä erityisesti silloin, jos epäilet verkkokaupan toiminnassa jotain hämärää. Silloin voikin olla paras ratkaisu suunnata lukemaan muiden asiakkaiden arvosteluja ja kommentteja ennen tuotteiden ostamista. Näin saat selville, miten verkkokauppa toimii, miten heidän tuotteensa vastaavat kuvauksia ja kuinka hyvää heidän palvelunsa ovat.
Voit myös tutustua verkkokaupan sosiaalisen median kanaviin ja lukea sieltä asiakkaiden kokemuksia. Verkkokaupoista saattaa löytyä osio, jossa asiakkaat pystyvät antamaan palautetta. On kuitenkin hyvä suunnata myös tätä pidemmälle etsimään kommentteja verkkokaupan toiminnasta.
Jos et ole varma verkkokaupan luotettavuudesta, ei kannata tehdä ostoksia
Verkkokauppojen luotettavuutta voi olla joskus vaikea arvioida ja hyvältäkin vaikuttava verkkokauppa voi osoittautua huijaukseksi. Ennen kuin tilaa tuotteita itselleen tuntemattomasta myymälästä, kannattaa käyttää pieni hetki kauppaan tutustumiseen. On tärkeää katsoa ensin käyttöehdot ja varmistua siitä, että asiakkaalle on annettu ohjeistus reklamaatiotilanteita varten. Luottokortti on paras tapa maksaa, koska siitä löytyy erillinen ostoturva.
Verkkokaupan luotettavuuden varmistamiseksi on myös hyvä tutustua kaupan taustoihin ja arvosteluihin. On myös tärkeää tarkistaa, että verkkokaupassa on oikeat yhteystiedot ja että se tarjoaa turvallisia maksutapoja. Jos et ole varma siitä, onko kauppa luotettava vai ei, on yleensä järkevintä jättää ostokset tekemättä. Näin välttyy siltä, että rahat joutuvat hukkaan tai saa jotain täysin muuta, mitä on kaupasta tilannut.