Suomen Tunnistautumisosuuskunnan kehittämä kotimainen, salasanat korvaava kirjautumispalvelun Sinunan kerrotaan nyt valmistuneen.
Sinuna mahdollistaa turvallisen kirjautumisen useisiin eri palveluihin, jotka sitä jatkossa tukevat.
Sinuna on vaihtoehto esimerkiksi sosiaalisen median palvelujen, Googlen ja muiden teknologiajättien tarjoamille kirjautumispalveluille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sinuna markkinoi itseään kuluttajille luotettavana ja turvallisena vaihtoehtona. Se mahdollistaa pääsyn moneen sisältöön ja palveluun yhdellä kirjautumisella, turvallisesti ja ilman salasanoja. Henkilötietoja ei myydä tai luovuteta kolmansien osapuolten käyttöön missään tapauksessa, käyttäjästä kerätään aina vain tarvittavat tiedot ja käyttäjä tietää jatkuvasti, miten hänen tietojaan käsitellään ja säilytetään.
“Sinuna ei seuraa käyttäjien toimintaa verkossa eikä kerää turhaan ylimääräistä dataa. Tietoa kerätään ainoastaan perustietojen verran – tällä hetkellä tarvitaan vain sähköposti – ja sekin luovutetaan vain kirjautumisen mahdollistamiseksi ja käyttäjän luvalla”, kertoo Suomen Tunnistautumisosuuskunnan toimitusjohtaja Mikko Nurmi.
“Tänään Sinunan kautta pääsee kirjautumaan muun muassa Ylen ja Alma Median digitaalisiin palveluihin, ja kevään mittaan Sinuna-kirjautumisen piiriin liittyy uusia palveluita. Sinuna tarjoaa yrityksille erinomaisen mahdollisuuden parantaa kirjautumiskokemusta, lisätä kirjautunutta käyttöä ja profiloitua vastuulliseksi ja yksityisyyttä kunnioittavaksi toimijaksi”, Nurmi jatkaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sinunaa käyttävät yritykset turvaavat käyttäjien yksityisyyden kirjautumisen yhteydessä ja varmistavat, ettei tietoja vuodeta kolmansille osapuolille. Sinunan taustalla on kuitenkin myös isompi yhteiskunnallinen tavoite tehdä datan hyödyntämisestä entistä tiiviimpi osa yritysvastuuta.
“Sinuna-palvelu on tärkeä avaus suomalaisilta mediataloilta. Kuten olemme Sitran Digivalta-selvityksessäkin nostaneet esille, yritysten on aika ottaa datan hyödyntäminen osaksi yritysvastuun kehittämistä. Sinuna on esimerkki suomalaisesta edelläkävijyydestä ja reilun datatalouden mukaisesta ajattelusta, jossa arvostetaan asiakkaan yksityisyyttä ja tietosuojaa”, kertoo Sitran Reilu datatalous -teeman johtaja Kristo Lehtonen.
Sitran keväällä 2022 julkaistu Digivalta-selvitys tutki testiryhmän avulla minkälaista dataa käyttäjistä kerätään erilaisista verkkopalveluista. Selvityksen tavoitteena oli kehittää tulosten pohjalta ratkaisuja reilumman ja kestävämmän datatalouden saavuttamiseksi. Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra on ollut mukana rahoittamassa Sinuna-hanketta osana Reilu datatalous -teemaansa.
Voittoa tavoittelematon Suomen Tunnistautumisosuuskunta perustettiin syyskuussa 2021. Perustajajäsenet ovat Yleisradio, Alma Media, Nixu ja Ioxio.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »