Microsoft suunnittelee ja valmistelee jo oman peleihin keskittyvän mobiilisovelluskauppansa julkaisua, paljasti Microsoftin peleihin liittyvästä liiketoiminnasta vastaavan Microsoft Gamingin johtaja Phil Spencer Financial Timesin haastattelussa.
Microsoftin uuden mobiilipelien sovelluskaupan julkaisu voisi tapahtua jo vuonna 2024, jos sen Activision Blizzard -yritysosto saa vihreää valoa.
”Haluamme olla asemassa, jossa voimme tarjota Xboxin ja sisältöä sekä meiltä että kolmansien osapuolien kumppaneilta kaikilla näytöillä, joilla joku haluaisi pelata”, kommentoi Microsoft Gamingin Phil Spencer ennen vuotuista Game Developers Conference -tapahtumaa pidetyssä haastattelussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Tänä päivänä emme voi tehdä sitä mobiililaitteilla, mutta haluamme rakentaa kohti maailmaa, jonka uskomme tulevan, kun nuo laitteet avautuvat”, hän kommentoi.
Spencerin mukaan ajurina Microsoftin kiinnostukselle oman mobiilisovelluskaupan perustamisesta peleille on erityisesti Euroopan unionin digimarkkinasäädös, joka tulee vuodesta 2024 alkaen vaatimaan sovellusjakelun vapauttamista niin, että myös Applen tulee sallia laitteissaan vaihtoehtoiset sovelluskaupat. Tähän asti iPhoneihin ja iPadeihin sovellusten jakelu on tapahtunut vain Applen oman App Store -kaupan kautta.
”Digimarkkinasäädös on tulossa – se on sellainen asia, johon perustuen teemme suunnitelmiamme”, kommentoi Microsoft Gaming -pomo. ”Mielestäni se on valtava mahdollisuus.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älypuhelimet ovat nykyisin suurin alusta peleille, joten se on lähtökohtaisesti erittäin kiinnostava Microsoftillekin.
Spencerin mukaan Microsoftille olisi varsin yksinkertaista mukauttaa Xbox- ja Game Pass -sovelluksensa ja -tilauksensa niin, että niissä myytäisiin pelejä ja tilauksia myös mobiililaitteille.
Microsoftin mobiilipelien liiketoiminta on saamassa vahvistusta Activision Blizzard -yrityskaupasta, jos kilpailuviranomaiset sen lopulta sallivat toteutua. Microsoft on tehnyt valittuja myönnytyksiä, kuten luvannut julkaista Call of Duty -sarjan pelit jatkossakin kilpaileville alustoille, mutta kaupalla on vielä useita esteitä ylitettävänä, vaikka Euroopan unioni sen lopulta hyväksyisikin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Activision Blizzardin hittipelit, kuten Call of Duty Mobile, Diablo Immortal ja Candy Crush Saga voisivat osaltaan houkutella käyttäjiä Applen ja Googlen sovelluskaupoista Microsoftin mobiilipelien sovelluskauppaan tulevaisuudessa.
Applen alustan avautuessa ja oman sovelluskaupan perustamisen myötä Microsoftille voi tulla myös paremmin mahdolliseksi tarjota omaa pilvipelipalveluaan Applen laitteissa, joissa se on toistaiseksi käytännössä ollut mahdollista vain selaimen kautta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »