Mobiilisovellusten käyttö yleistyy edelleen hurjaa vauhtia. Nyt tai jatkossakaan rahan tekeminen sovelluksilla kuitenkin onnistuu vain harvoilta monien sovelluskehittäjien tuotosten upotessa massaan.
Mobiilianalytiikkayhtiö Flurry Analyticsin mukaan sovellusten käyttö mitattuna käyttökerroilla kasvoi 115 prosenttia viime vuonna edelliseen vuoteen verrattuna. Eniten kasvoi viestintä- ja sosiaalisen median sovellusten käyttö, 203 prosenttia. Suuriksi nimiksi tällä alueella ovat nousseet muun muassa kuvanjaon Instagram, katoaviin viestien SnapChat sekä myös lukemattomat muut viestisovellukset alkaen täällä päin suosituimmasta WhatsAppista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Pelienkin käyttö kasvoi vuonna 2013 mukavasti 66 prosentilla. Flurryn listaamista kategorioista pienimmän nousun kokivat uutis- ja lehtisovellukset, joiden käyttö lisääntyi 31 prosentilla. Vuoden 2013 aikana Flurry kertoo mitanneensa yhteensä 1,126 biljoonaa sovellusten käyttökertaa.
Flurry huomioi myös, että osasta sovelluksia on syntynyt omia alustojaan sovelluskauppojen sisälle. Erityisesti viestisovellukset toimivatkin nykyään muiden sovellusten asennuskanavina, minkä lisäksi ne tekevät rahaa myös muun muassa virtuaalisten tarrapakettien ja muiden personointimahdollisuuksien avulla.
Apple kertoi viime viikolla, että vuonna 2013 sen App Store -sovelluskauppa kerrytti yli 10 miljardin dollarin kokonaismyynnin. App Storen vuoden 2008 alusta alkaen sovelluskehittäjille on puolestaan maksettu jo yli 15 miljardia dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tulot ovat kuitenkin rajusti kasaantuneet suurimmille pelureille.
Tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan jatkossakin suuri osa sovelluskehittäjistä ei hommasta leipäänsä kunnolla saa – ainakaan suoraan sovelluskaupan kautta.
”Valtava määrä mobiilisovelluksia antaisi olettaa mobiilin olevan uusi liikevaihtovirta, mikä toisi rikkauksia monille”, kommentoi Gartnerin johtaja ja analyytikko Ken Dulaney. ”Kuitenkin, analyysimme osoittaa, että useimmat mobiilisovellukset eivät tuota voittoja ja monia mobiilisovelluksia ei ole edes tehty liikevaihdon keräämiseksi, vaan rakentamaan brändin tunnettuutta ja tietoisuutta tuotteesta tai vain huvin vuoksi.”
Yhä suurempi osa sovelluskauppojen sovelluksista tulee jatkossa Gartnerin ennusteen mukaan olemaan ilmaisia. Gartnerin ennusteen mukaan vuoteen 2017 mennessä 94,5 prosenttia latauksista tulee syntymään ilmaissovelluksista. ”Maksullisistakin sovelluksista noin 90 prosenttia ladataan alle 500 kertaa päivässä ja ne tekevät liikevaihtoa alle 1 250 dollaria päivässä. Tämä kehitys kulkee yhä huonompaan suuntaan jatkossa, kun kilpailu yhä kasvaa, erityisesti menestyvillä markkinoilla.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »