Twitterin liikevaihto loka-joulukuussa 2022 laski noin 35 prosentilla vuotta aiemmasta 1,025 miljardiin dollariin.
The Information raportoi Twitterin maailmanlaajuisesta myynnistä ja markkinoinnista vastaavan johtajan Chris Riedyn kertoneen vuoden 2022 viimeisen neljänneksen myyntiluvuista tänään henkilöstötapaamisessa.
Twitter alitti selvästi myös omat tavoitteensa loppuvuodelle 2022, sillä saavutettu reilun miljardin dollarin liikevaihto vastasi vain 72 prosenttia Twitterin odottamasta noin 1,4 miljardin dollarin liikevaihdosta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vielä tuolloin maailman rikkain mies Elon Musk nousi Twitterin pääomistajaksi lokakuun lopulla hänen toteutettuaan yhdessä sijoittajakumppaniensa kanssa ostotarjouksen, jossa Twitter arvostettiin 44 miljardin dollarin arvoiseksi.
Muskin ensimmäiset vajaat kolme kuukautta Twitterin pääomistajana ja toimitusjohtajana ovat olleet monella tapaa sekavia, jopa kaoottisia. Twitterin henkilöstöstä on lähtenyt tai pääasiassa potkittu pois karkeasti noin kaksi kolmasosaa, ja Muskin uudet avaukset Twitterin käyttäjiltä kerättävien tulojen kasvattamiseksi ovat lähteneet liikkeelle takerrellen. Hämmennystä on myös aiheuttanut muun muassa se, miten Twitter on jättänyt vuokriaan maksamatta ja kuinka työntekijöiden täytyy tuoda töihin omat vessapaperitkin Twitterin hakiessa kustannussäästöjä.
Samanaikaisesti Muskin sekava johtajuus ja monista eri aiheista suorasukaiseen tyyliin lauotut mielipiteet ovat saaneet mainostajat varovaisiksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin 17. tammikuuta The Information raportoikin myös toisen Twitter-johtajan kertoneen yhtiön sisäisessä esityksessä, että yli 500 Twitterin suurimpiin mainostajiin aiemmin kuulunutta asiakasta ovat keskeyttäneet panostuksensa palveluun sen jälkeen, kun Musk nousi vallankahvaan lokakuussa. Samaisessa yhteydessä johtajan kerrotaan maininneen, että Twitterin päivittäinen liikevaihto oli laskenut vuodentakaisesta nyt tammikuussa jo 40 prosentilla.
Osaltaan myös Twitter kärsii tämänhetkisestä taloustilanteesta, joka on heikentynyt nopeasti vuoden 2022 toiselta puoliskolta alkaen kiihtyneen inflaation ja sen myötä heikentyneen kuluttajaluottamuksen myötä. Silti mainosbudjettien leikkaukset ovat osuneet selvästi kipeämmin Twitteriin verrattuna moniin vaihtoehtoisiin mainoskanaviin.
The Informationin raportin mukaan henkilöstölle informoitiin tänään keskiviikkona 18. tammikuuta odotetuksi Twitterin kuluvan vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen liikevaihdoksi 732 miljoonaa dollaria, joka tarkoittaisi 39 prosentin romahdusta vuoden takaiseen verrattuna. Nähtäväksi kuitenkin jää, onnistuuko Musk pysäyttämään mainoksista saatavan liikevaihdon tähän asti kiihtyneen laskun.
Twitterin liikevaihdon romahtaminen on tietenkin erittäin huono asia Twitterille ja Muskille, jonka jo alkujaan nähtiin maksaneen Twitteristä merkittävän ylihinnan 44 miljardin arvostuksella. Kaupan rahoittamiseksi Twitterin kannettavaksi tulivat myös noin 13 miljardin dollarin lainat, joiden yli miljardiin dollariin vuositasolla yltävät korkokulut painavat nyt päälle. Tiettävästi ensimmäinen korkoerä on tulossa maksettavaksi jo tammikuussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
On arvioitu, että mikäli Musk ei onnistu vuoden 2023 edetessä kääntämään Twitterin liikevaihdon ja tuloksen kehitystä parempaan päin, hän joutuisi tavalla tai toisella rahoittamaan itse lisää Twitterin toiminnan jatkumista – tai tinkimään omasta osuudestaan yhtiössä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »