Maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset laskivat vuoden 2022 viimeisellä neljänneksellä loka-joulukuussa 17 prosenttia vuotta aiempaan verrattuna, kertoo tutkimusyhtiö Canalys alustaviin tilastoihinsa perustuen.
Koko vuonna 2022 älypuhelintoimitukset laskivat 11 prosentilla alle 1,2 miljardiin kappaleeseen. Markkinat olivat laskussa läpi vuoden 2022 jokaisena vuosineljänneksenä edelliseen vuoteen verrattuna.
Loppu- ja koko vuoden 2022 älypuhelintoimitukset laskivat Canalysin mukaan alimmalle tasolleen sitten vuoden 2013. Älypuhelinmarkkinakin kärsi vuoden 2022 edetessä yleisistä haasteista liittyen kiihtyneeseen inflaatioon ja rapautuneeseen kuluttajaluottamukseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Älypuhelinvalmistajat ovat kamppailleet vaikeassa makrotaloudellisessa ympäristössä koko vuoden 2022 ajan. Neljäs neljännes merkitsi huonointa vuosittaista ja neljännen neljänneksen kehitystä kymmeneen vuoteen”, kommentoi Canalysin tutkimusanalyytikko Runar Bjørhovde.
”Kanava on erittäin varovainen uuden varaston ottamisessa, mikä osaltaan pienensi toimituksia neljännellä vuosineljänneksellä. Valmistajien ja kanavien vahvojen myynninedistämiskannustimien tukemana joulumyyntisesonki auttoi vähentämään varastotasoja. Vaikka matalan ja keskitason hintaluokan kysyntä laski nopeasti aikaisemmilla vuosineljänneksillä, huippuluokan kysyntä alkoi heiketä neljännellä vuosineljänneksellä. Markkinoiden kehitys vuoden 2022 viimeisellä neljänneksellä erosi jyrkästi vuoden 2021 viimeisestä neljänneksestä, jolloin kysyntä kasvoi ja tarjontaongelmat helpottivat.”
Loppuvuonna loka-joulukuussa 2022 Apple ylsi vaikeassa markkinatilanteessa kaikkien aikojen korkeimpaan vuosineljännestason markkinaosuuteensa 25 prosentin osuudella maailmanlaajuisista älypuhelintoimituksista, kertoo Canalys. Applen saavutus on huomionarvoinen, sillä se kärsi neljänneksen aikana myös pahoista toimitusvaikeuksista johtuen Zhengzhoun-tehtaan koronaongelmista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen osuus markkinoista on tyypillisesti korkeimmillaan loppuvuodesta, sillä sen myynti on älypuhelinvalmistajista syklisintä ja painottuu uuden sukupolven iPhone-mallien lanseerauksen jälkeiseen aikaan.
Samsungin markkinaosuus loppuvuonna ylsi 20 prosenttiin, Xiaomin 11 prosenttiin, Oppon 10 prosenttiin ja Vivon 8 prosenttiin. Canalysin mukaan Xiaomi menetti osuuttaan loppuvuonna vuotta aiempaan verrattuna parilla prosenttiyksiköllä johtuen haasteista Intiassa.
Koko vuodelta 2022 Samsung oli edelleen selkeä markkinajohtaja älypuhelintoimitusten kappalemäärillä mitattuna 22 prosentin markkinaosuudellaan, joka kasvoi edellisvuodesta parilla prosenttiyksiköllä, kuten myös Applen, joka ylsi koko vuoden 2022 osalta 19 prosentin markkinaosuuteen.
Seuraavina tulivat Xiaomi 13 prosentin, Oppo 9 prosentin ja Vivo 9 prosentin markkinaosuuksilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Valmistajat lähestyvät vuotta 2023 varovasti, painottaen kannattavuutta ja suojellen markkinaosuutta”, toteaa Canalysin tutkimusanalyytikko Le Xuan Chiew. ”Valmistajat leikkaavat kustannuksia sopeutuakseen uuteen markkinatodellisuuteen. Vahvojen kumppanuuksien rakentaminen kanavan kanssa on tärkeää markkinaosuuksien suojelemiseksi, sillä vaikeat markkinaolosuhteet sekä kanavakumppaneille että valmistajille voivat helposti johtaa tiukkoihin neuvotteluihin.”
Canalys odottaa älypuhelinmarkkinan pysyvän vakaana tai kasvavan vain niukasti vuonna 2023.
”Vaikka inflaatiopaineet vähitellen hellittävät, koronnostojen, talouksien hidastumisen ja yhä haastavampien työmarkkinoiden vaikutukset rajoittavat markkinoiden potentiaalia”, Canalysin tutkimusanalyytikko Chiew toteaa.
”Tämä vaikuttaa haitallisesti saturoituneisiin, keski- ja huippuluokan hallitsemiin markkinoihin, kuten Länsi-Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan. Vaikka Kiinan uudelleen avaaminen parantaa paikallisten kuluttajien ja yritysten luottamusta, hallinnon kannustinten vaikutukset näkyvät vasta kuuden tai yhdeksän kuukauden kuluttua ja kysyntä Kiinassa pysyy haastavana lyhyellä aikavälillä. Silti joillakin alueilla nähdään todennäköisesti kasvua vuoden 2023 toisella puoliskolla, ja erityisesti Kaakkois-Aasiassa odotetaan jonkin verran talouden elpymistä ja matkailun elpymistä Kiinassa, mikä edistää liiketoimintaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »