Twitterin pääomistajaksi reilu kuukausi sitten nousseella Elon Muskilla on takanaan vivahteikas viikko Applen kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sittemmin keskiviikon aikana Musk vieraili Applen pääkonttorilla ja tapasi tiettävästi ensimmäistä kertaa ikinä Applen toimitusjohtajan Tim Cookin kanssa.
Musk julkaisi Apple Parkin lammen viereltä videon, jossa hän kiitti Tim Cookia kierroksesta Applen kauniissa pääkonttorissa. ”Hyvä keskustelu. Ratkaisimme muun muassa väärinkäsityksen Twitterin potentiaalisesta poistamisesta App Storesta. Tim teki hyvin selväksi, ettei Apple ole koskaan harkinnut tekevänsä niin”, Musk kertoi Twitterin välityksellä.
Nyt Musk on lisäksi kertonut osana Twitter Spaces -lähetystä lauantai-iltana, että Apple on jatkanut panostamista mainontaan Twitterissä. ”Apple on täysin jatkanut mainostamista Twitterissä”, Musk kommentoi lähetyksen aikana. Muskin mukaan Apple on Twitterin suurin mainostaja-asiakas.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Musk on aiemmin valitellut Twitterin liikevaihdon pudonneen ”massiivisesti” hänen omistuksessaan mainostajien keskeytettyä panostuksiaan palvelussa. Yleisesti on arvioitu mainostajien tehneen näin johtuen Muskin kyseenalaisista kommenteista moniin aiheisin liittyen sekä epäilyistä vihapuheen kasvamisesta palvelussa Muskin sallivamman linjan aikana. Suurimman asiakkaan Applen säilyttäminen mainostajana mukana Twitterissä onkin tärkeää Twitterille ja Muskille.
Applella on tili Twitterissä, mutta Apple ei ole ikinä julkaissut tililtään yhtään tavallista twiittiä. Sen sijaan @Apple-tili on käytössä Applen mainoksiin Twitterissä. Vain maksetut twiitit mahdollistavat myös samalta tililtä julkaisut eri kielillä erikielisille ihmisille suunnattuna, mikä ei muuten ole mahdollista Twitterissä. Ilman tavallisia twiittejä toimivan päätilinsä lisäksi Applella on eri aihealueisiin liittyviä Twitter-tilejä, kuten @AppleSupport-asiakaspalvelutili sekä omat tilit sisältöpalveluilleen, @AppleMusic ja @AppleTV, joilla Apple julkaisee twiittejä myös tavalliseen tapaan.
Aiemmin The Washington Post raportoi, että vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä tammi-maaliskuussa Apple mainosti Twitterissä 48 miljoonalla dollarilla, joka vastasi noin 4 prosenttia koko Twitterin koko liikevaihdosta.
Lisäksi samalla The Washington Post kertoi myös mainosanalytiikkayrityksen mukaan Applen käyttäneen arvioidusti 131 600 dollaria Twitter-mainoksiin viikolla 10.-16. marraskuuta Muskin omistuksen aikana verrattuna 220 800 dollariin 16.-22. lokakuuta viikkoa ennen kuin Musk toteutti Twitter-yritysostonsa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple ei ole viimeisen viikon aikana missään vaiheessa mitenkään tavalla kommentoinut suhdettaan Twitteriin.
Toistaiseksi rauha on laskeutunut Muskin aloittamaan sanasotaan Applea vastaan, mutta nähtäväksi jää, miten tilanne jatkossa etenee. Esimerkiksi Muskin mahdolliset suunnitelmat Applelle sen maksutavalla suoritetuista maksuista sovelluksista ottaman jopa 30 prosentin komission välttämiseksi voivat uudestaan johtaa tilanteen kärjistymiseen.
Aiemmin tällä viikolla raportoitiin Muskin lykänneen uudistetun maksullisen Twitter Blue -tilauksen uudelleenjulkaisua, koska Twitter aikoo toteuttaa tilauksen ilman, että sen tarvitsee maksaa Applelle sen vaatimaa komissiota. Käytännössä Applen komission välttämiseksi Twitterin tulee tuoda Blue-tilaus saataville sovelluksensa sijaan verkkosivujensa kautta eikä se saa Applen App Store -sääntöjen mukaan mainostaa tilausta sovelluksessa tai ohjata tekemään tilausta sen ulkopuolelle.
New: Elon Musk just said Apple has “fully resumed” advertising on Twitter. He said Apple is Twitter’s largest advertiser.
— Kurt Wagner (@KurtWagner8) December 4, 2022
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »