Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datan perusteella Black Friday -alennusten määrän ja suuruuden viime vuosina nähty kasvu kääntyi laskuun tänä vuonna. Samalla kuitenkin myös keinotekoisten alennusten määrä pieneni merkittävästi.
Aletuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli tänä vuonna 4,72, mikä jää hieman viime vuoden luvusta 5,08 %. Hinta laski marraskuun 1. päivään verrattuna 40 prosentilla tuotteista, kun viime vuonna luku oli 42 prosenttia. Noin viideosalla tuotteista (21 %) hinta nousi Black Fridayna marraskuun alkuun verrattuna.
“Lukujen valossa Black Fridayn alennukset jäivät yksittäisen päivän osalta hieman viime vuodesta, mutta tarjoukset alkoivat aikaisemmin ja jakautuivat pidemmälle ajalle. 21 prosentilla tuotteista hinta oli Black Fridayna kalliimpi kuin marraskuun alussa, mutta 23 prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli peräti -23 %. Tämä noudattelee viime vuosina nähtyjä lukuja”, Hintaopas.fi-hintavertailupalvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi huomionarvoista on, että jopa 87 prosenttia tuotteista on ollut mahdollista saada tänä vuonna samaan hintaan tai halvemmalla kuin Black Fridayna. Vain 13 prosenttia tuotteista oli perjantaina halvimmillaan koko vuoden tasoon nähden.
“Merkittävää oli myös keinotekoisten alennusten määrän lasku. Niitä oli edelleen noin 8 prosenttia kaikista alennuksista, eli näillä tuotteilla hintoja oli nostettu lokakuun 1. päivän jälkeen ja laskettu sen jälkeen Black Fridayksi suurempien alennusprosenttien saavuttamiseksi. Määrä laski kuitenkin yli neljä prosenttiyksikköä viime vuodesta. Näyttäisi siltä, että 1. tammikuuta voimaan astuva, alennusten markkinointia koskeva lakimuutos vaikuttaa jo kauppojen hinnoitteluun. Tämä on tietysti kuluttajien kannalta erinomainen asia”, Matinvesi-Bassett kommentoi.
Valealennusten ilmiöön ollaan jatkossa puuttumassa laajemmin lainsäädännöllä. Vuoden 2023 alusta alennusten yhteydessä markkinoinnissa on ilmoitettava myös alin hinta, jolla kauppa on markkinoinut tuotetta hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana ja alennusprosentti on ilmoitettava tähän hintaan verrattuna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Black Friday -ostosten tekeminen hajaantui tänä vuonna jälleen yhä pidemmälle aikavälille kuin aikaisempina vuosina. Tästä huolimatta tuotteiden hakupiikit osuivat tänäkin vuonna varsinaiselle alennuspäivälle eli Black Fridaylle ja sitä edeltävällä illalle.
“Black Friday -tarjoukset alkoivat monilla kaupoilla yhä aikaisemmin, monin paikoin jo torstaina 17.11. viikkoa ennen varsinaista alepäivää. Kuluttajat tekivät kuitenkin ostoksia vilkkaimmin tällä viikolla: suosituin ajankohta oli Black Friday -aamu kello 8.00–10.00 välisenä aikana, ja toiseksi kuumimpana kauppa kävi tämän viikon torstai-iltana klo 20.00–22.00”, Matinvesi-Bassett jatkaa.
Hintaoppaan mukaan perjantain suosituimmaksi tuotteeksi nousi Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB, jonka kysyntä pysyy edelleen todella korkealla. Toiseksi suosituin tuote oli NHL 22 PS4 -konsolipeli ja kolmanneksi suosituin Apple iPhone 13.
Vuoden isoimpia alennuksia olivat tällä kertaa NHL 22 (PS4) -konsolipeli (-84 %), Xiaomi Mi Luggage Classic -matkalaukku (-65 %) ja MSI Optix MAG275R 27″ -näyttö (-40 %).
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suosituimmat tuotekategoriat olivat matkapuhelimet, kuulokkeet ja näytöt. Trendaavimmat kategoriat, eli tuotteet joiden suosio kasvoi eniten viime vuoden Black Weekiin verrattuna, olivat älykotilaitteet lähes 300 prosentin kasvulla, kannettavat pelikonsolit sekä hajuvedet ja partavedet.
Hintaoppaan tilastot Black Fridaysta 2022
Keskimääräinen alennusprosentti
2022: -4,72 %
2021: -5,08 %
2020: -4,01 %
2019: -4,48 %
Osuus tuotteista, joilla hinta laski
2022: 40 %
2021: 41,8 %
2020: 34,4 %
2019: 34,7 %
23 % tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 %, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli -23 %.
13 % tuotteista oli vuoden halvimmillaan Black Fridayna, ja 87 % tuotteista on saanut samaan hintaan tai halvemmalla muuna ajankohtana 1.1.2022 – 25.11. välisenä aikana.
Osuus tuotteista, joilla hinta nousi
2022: 21 %
2021: 23,3 %
2020: 22 %
2019: 24 %
Keinotekoisten alennusten määrä (Hintoja nostettu 1. lokakuuta jälkeen ja laskettu Black Fridayksi)
2022: 7,9 %
2021: 12,3 %
2020: 8,71 %
2019: 8,5 %
Suosituimmat ajat tehdä ostoksia
Black Friday -aamu klo 8.00–10.00
Torstai-ilta ennen Black Fridayta klo 20.00–22.00
Black Friday 2022: suosituimmat tuotekategoriat
-
Matkapuhelimet
-
Kuulokkeet
-
Näytöt
Black Friday 2022: suosituimmat tuotteet
-
Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB
-
NHL 22 (PS4)
-
Apple iPhone 13 5G 4GB RAM 128GB
-
Apple iPhone 11 4GB RAM 64GB
-
Apple AirPods Pro med Magsafe Case 2021 Wireless In-ear
-
AMD Ryzen 7 5800X3D 3,4GHz Socket AM4 Box without Cooler
-
SteelSeries Apex 7 TKL Red Switch (pohjoismainen)
-
Altenzo Sports Navigator 275/55 R 20 117V
-
Nintendo Switch 2019 32GB
-
Logitech G Pro X Superlight
Black Week 2022: trendaavimmat kategoriat (verrattuna viime vuoteen)
-
Älykoti – laitteet (kasvua +299 %)
-
Kannettavat pelikonsolit (+109 %
-
Hajuvedet & Partavedet (+82 %)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »