Älypuhelimistaan tunnetun Xioamin liikevaihto ja erityisesti tulos olivat laskusuunnassa heinä-syyskuussa vaikeassa markkinatilanteessa.
Xiaomi raportoi liikevaihtonsa laskeneen heinä-syyskuussa 9,7 prosentilla 70,47 miljardiin juaniin eli noin 9,6 miljardiin euroon tämän päivän kurssilla muunnettuna.
Xiaomin liiketulos painui tappiolla 1,36 miljardin juanin eli reilun 180 miljoonan euron verran ja nettotulos oli 1,47 miljardia juania eli noin 200 miljoonaa euroa tappiollinen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomi kirjaa kuitenkin joka vuosineljännes tulokseensa merkittäviä arvonmuutoksia tekemistään jopa sadoista sijoituksista ekosysteeminsä osana toimiviin kumppaniyhtiöihin. Nämä sijoitusten arvonmuutokset heiluttavat raportoituja tuloslukuja merkittävästi, ja paremman kuvan Xiaomin oman liiketoiminnan tuloksen kehittymisestä antaakin sen julkaisema oikaistu nettotulos. Heinä-syyskuussa Xiaomin oikaistu nettotulos laski 59,1 prosentilla vuotta aiemmasta 2,12 miljardiin juaniin eli vajaaseen 290 miljoonaan euroon.
Xiaomin tulosta heinä-syyskuussa painoi bruttokatteen, eli myydyistä tuotteista saatujen tuottojen ja niiden valmistus- ja toimituskustannusten välisen erotuksen, lasku 18 prosentilla. Käytännössä Xiaomi sai siis tuotteitaan kaupaksi heikommilla katteilla, kun kustannukset kasvoivat eivätkä tuotteiden hinnat nousseet samassa suhteessa.
Älypuhelimia Xiaomi toimitti heinä-syyskuussa 40,2 miljoonaa kappaletta. Määrä laski 8,4 prosentilla vuodentakaisesta, mutta kasvoi 2,8 prosentilla edeltävästä huhti-kesäkuusta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älypuhelinmyynnin liikevaihto heinä-syyskuussa laski 11,1 prosentilla vuodentakaisesta 42,51 miljardiin juaniin eli noin 5,8 miljardiin euroon. Kappalemääräisten toimitusten lisäksi myös keskimääräinen älypuhelinten myyntihinta laski 3,0 prosentilla 1 058,2 juaniin eli noin 143 euroon.
Xiaomin mukaan älypuhelinmyynti on kärsinyt yleisesti heikentyneestä taloustilanteesta, joka on nakertanut kuluttajaluottamusta. Xiaomi on maailmanlaajuisesti kolmanneksi suurin älypuhelinvalmistaja, ja tutkimusyhtiö Canalysin mukaan sen markkinaosuus heinä-syyskuussa oli 13,6 prosenttia. Euroopan markkinoilla Xiaomi on toiseksi suurin.
Xiaomin muut laitteet, kuten puettavat laitteet, televisiot ja kodin älylaitteet sisältävän IoT- ja lifestyle-segmentin myynti laski 9,0 prosentilla 19,06 miljardiin juaniin eli noin 2,6 miljardiin euroon.
Internet-palvelujen liikevaihto laski 3,7 prosentilla 7,07 miljardiin juaniin eli noin 960 miljoonaan euroon. Xiaomin MIUI-ohjelmistolla oli syyskuussa 563,9 miljoonaa aktiivista käyttäjää, ja määrä kasvoi vahvasti 16,1 prosenttia vuotta aiemmasta. Xiaomin palveluliiketoiminta on kuitenkin keskittynyt yhä erityisesti sen kotimarkkinoille Kiinaan, vaikka Xiaomi on pyrkinyt sitä valikoidusti muuallakin kasvattamaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tällä hetkellä Xiaomi panostaa merkittävästi myös laajentumiseen sähköautojen markkinoille. Xiaomin tavoitteena on tuoda ensimmäinen oma sähköautonsa ensimmäisille markkinoille jo vuonna 2024.
Xiaomin tutkimus- ja tuotekehityskulut kasvoivatkin heinä-syyskuussa 25,7 prosentilla vuodentakaisesta 4.1 miljardiin juaniin eli noin 550 miljoonaan euroon. Xiaomin mukaan yksinään sen laajentuminen älykkäisiin sähköautoihin yhdessä muiden vastaavien uusien hankkeiden kanssa aiheuttivat heinä-syyskuussa kuluja 829 miljoonaa juania eli yli 110 miljoonaa euroa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »