VR lupaa merkittävää parannusta verkkoyhteyden toimintaan kaukojunissa käyttöön otettavien uusien järjestelmien myötä. Uuden verkkoteknologian asentaminen kalustoon on nyt aloitettu.
VR kertoi jo keväällä 2021 investoivansa kaukoliikenteen junien verkkoyhteyksien kehittämiseen. Koronapandemian aiheuttama maailmanlaajuinen komponenttipula viivästytti kuitenkin uuden verkkoteknologian toimituksia, mutta nyt muutostyöt on VR:n mukaan päästy aloittamaan.
Uuden verkkoteknologian asennuksia tehdään vaiheittain, ja uusi teknologia saadaan viimeisiinkin juniin kesällä 2024. Uusi teknologia tulee VR:n mukaan parantamaan asiakkaan verkkoyhteyttä keskimäärin viisinkertaisesti nopeammaksi, mutta samalla jatkopanostuksia tarvitaan teleoperaattoreiden mobiiliverkkoon radanvarsialueilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uudistuksessa junan verkon tuottamiseen tarvittava laitteisto uusitaan kokonaan kaikissa kaukojunissa, ja aiemmat junan sisäverkot korvataan nopealla ja modernilla verkkoteknologialla.
VR investoi verkkoyhteyksien kehittämiseen 4,5 miljoonaa euroa. Uusi laitteisto asennetaan kalustoon vähitellen, koska varusteltavana on yhteensä satoja junavaunuja, jotka ovat samalla jatkuvassa liikennekäytössä. Ensimmäisiä uudella verkkoyhteydellä varustettuja junia voi havaita jo alkuvuodesta 2023, ja viimeistenkin junien osalta uusimistyöt valmistuvat kesällä 2024.
Ensimmäisenä uudistus näkyy Pendolino-junissa ja laajenee vaiheittain myös muuhun kaukoliikennekalustoon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alun perin verkkoteknologian muutostöiden oli tarkoitus valmistua kaikissa junissa jo vuoden 2022 loppuun mennessä, mutta pandemian aiheuttaman globaalin komponenttipulan vuoksi uuden laitteiston toimitukset ovat viivästyneet. Laitetoimitukset saapuvat marraskuun aikana ja ensimmäisten laitteiden asennukset juniin on nyt aloitettu.
”Olemme todella iloisia, että muutostyöt pääsevät viimein alkamaan. Junan verkkoyhteys on asiakastutkimustemme mukaan yksi eniten matkustusmukavuuteen vaikuttavista tekijöistä. Moni haluaa hyödyntää matka-ajan työntekoon ja pandemian myötä myös monipaikkainen työnteko on yleistynyt voimakkaasti. Merkittävästi parempi nettiyhteys on tärkeä kannustin, jotta yhä useampi valitsisi matkustaa hiilineutraalisti junalla”, toteaa VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula.
Juniin asennettavan uuden verkkoteknologian myötä hyvän verkkoyhteyden edellytykset täyttyvät junan sisällä.
Samalla VR toteaa kuitenkin, että toimivammat yhteydet edellyttävät panostusta myös teleoperaattoreiden tarjoamaan mobiiliverkkoon rautateiden varsilla. Radanvarsilla on edelleen katvealueita, joilla teleoperaattoreiden verkon kapasiteetti ei riitä satojen matkustajien käyttöön kerrallaan. VR kertoo käyvänsä aktiivista keskustelua teleoperaattoreiden ja viranomaisten kanssa, jotta ratojen läheisyyteen saataisiin tiheämmin mastoja ja tukiasemia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Junan sisäisen teknologian uusimisen jälkeen meidän käsissämme olevat keinot junien verkkoyhteyden parantamiseksi on käytetty, ja jatkokehitykseen tarvitsemme seuraavaksi apua muilta toimijoilta. On hieno uutinen, että valtio on varannut budjetissaan 4,7 miljoonan euron panostuksen radanvarsien yhteyksien kehittämiseen. Toivomme, että määräraha kohdennetaan tukemaan teleoperaattoreiden toimenpiteitä radanvarsialueiden mobiiliverkon parantamiseksi. Jatkamme hyvää yhteistyötä teleoperaattorien kanssa ja toivomme myös heiltä panostuksia, jotta junien nettiyhteyksiin saadaan tuntuva parannus”, Markula kertoo.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »