Hintavertailupalvelu Hintaoppaan teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset aikovat tänä vuonna käyttää Black Friday -ostoksiinsa keskimäärin 240 euroa. Tämä on kahdeksan euroa enemmän kuin viime vuonna.
Tänä vuonna 43 prosenttia vastaajista aikoo melko tai erittäin todennäköisesti tehdä Black Friday -ostoksia, kun viime vuonna Black Friday -ostoksia kertoi tehneensä 47 prosenttia vastaajista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kuluttajat kertovat odottavansa keskimäärin 25 prosentin suuruisia alennuksia, mutta viime vuoden Black Fridayna toteutunut keskimääräinen alennus oli Hintaoppaan datan mukaan vain 5,08 prosenttia.
“Tämä on hyvin optimistinen odotus, sillä viime vuonna Black Fridayna hinnat laskivat keskimäärin 5,08 prosenttia. 42 prosentilla tuotteista hinta laski, mutta peräti neljäsosalla (23%) tuotteista hinta sen sijaan nousi marraskuun alkuun verrattuna. Kaikki ei siis ole suurimpinakaan alennuspäivinä automaattisesti halvempaa, ja monet tuotteet ovat jopa kalliimpia Black Fridayna”, kertoo Hintaopas-sivuston Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
“Kaikesta huolimatta Black Friday on kokonaisuudessaan vuoden halvin ostospäivä. Kun tarkastellaan tuotteita, joiden hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia, näiden tuotteiden hinnat laskivat keskimäärin 23 prosenttia. Varmistaakseen sen, että tarjous on aidosti hyvä, kuluttajan kannattaa tarkistaa tuotteen alin markkinahinta, eikä katsoa vain alennusprosenttia.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Varsinaista Black Fridayta vietetään perjantaina 25. marraskuuta, mutta monet kauppiaat ovat jo nyt aloittaneet omat Black Friday -kampanjansa ja laajentaneet ne vähintään viikon kestäväksi Black Weekiksi.
Nykyinen taloustilanne ja kiihtynyt inflaatio ovat nostaneet hinnan merkitystä ostoperusteena. Hintaoppaan teettämän tutkimuksen mukaan hinta on nyt ylivoimaisesti merkittävin tekijä oikeaa tuotetta valittaessa, sillä sen koki tärkeäksi 87 prosenttia vastaajista. Seuraavina kärkitekijöinä tulevat tuotteen ominaisuudet (69 %) ja tuotteen kotimaisuus (33 %).
Nykytilanne näkyy kulutuksessa monin tavoin: 82 prosenttia kulutustaan muuttaneista vertailee hintoja ja tuotteita aiempaa enemmän tai tarkemmin, 69 prosenttia harkitsee ostoksiaan pidempään ja tekee vähemmän heräteostoksia, 40 prosenttia on tietoisempi yleisestä hintatasosta ja hintojen kehityksestä ja 36 prosenttia on vaihtanut kalliimmat brändit tai kaupat halvempiin vaihtoehtoihin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Vaikuttaa siltä, että tänä vuonna yleinen ostoinnokkuus on aikaisempia vuosia heikompaa. Elinkustannusten nousun myötä suomalaiset ovat selvästi tarkempia ja harkitsevampia hankintojen kanssa, ja ostopäätökset tehdään nyt vahvasti hinta edellä. Toisaalta suuria hankintoja on säästetty Black Friday -ajankohtaan ja joululahjaostoksia tehdään etukäteen. Toiveena tässä on tietysti löytää hyviä alennuksia ja hoitaa ostokset normaalia edullisempaan hintaan”, Matinvesi-Bassett sanoo.
Ekologinen ajattelu vaikuttaa myös jääneen hintojen kiihtymisen keskellä taka-alalle: 46 prosentilla vastaajista hinnan merkitys on kasvanut suhteessa tuotteen ekologisuuteen. Vain 27 prosenttia vastaajista harkitsee jättävänsä ostosten teon väliin Black Fridayna kestävyys- ja ympäristösyiden takia. Luku on laskenut kolmella prosenttiyksiköllä viime vuodesta.
“Ostopäätökset tehdään nyt selkeästi hinta edellä ja omaa budjettia ajatellen. Kuluttajat eivät priorisoi tuotteiden vastuullisuutta, ekologisuutta ja alkuperää entiseen tapaan, vaan ensisijaisena tavoitteena on säästää. Kolmen viimeisen vuoden Black Friday -datan perusteella ennustamme, että tänä vuonna yhä useampi kauppa on mukana Black Fridayssa, yhä useampi tuote on alennuksessa ja hintakilpailun kiristyessä nähdään jopa ennätyksellisen suuria alennuksia. Tosin reippaan inflaation vuoksi esimerkiksi viime vuoden toteutuneella 5 prosentin hintojen laskulla päästäisiin tänä vuonna vasta hintojen entiselle perustasolle.”
Hintaoppaan tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 7.10.–13.10.2022. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18-75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »