Ruoan verkkokauppa Oda laajentaa toimintaansa Uudellamaalla. Oda aloitti testivaiheen jälkeen tammi-helmikuun vaihteessa toimintansa laajasti pääkaupunkiseudulla Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa. Sen jälkeen Oda on laajentunut Uudellamaalla useille alueille, ja keskiviikosta 9. marraskuuta alkaen Oda on avannut tilausmahdollisuuden myös Lohjalla, Riihimäellä ja Nummelassa. Ensimmäiset toimitukset näillä alueilla tehdään torstaina 10. marraskuuta.
Odalla ei ole fyysisiä kivijalkakauppoja, vaan Oda toimittaa mobiilisovelluksella tilatut ruokaostokset koteihin pääkaupunkiseudulla seitsemänä päivänä viikossa Vantaalla sijaitsevasta keräilykeskuksesta. Odan omat kuljettajat tuovat ostokset asiakkaille Oda-autoissa, jotka pitävät kylmäketjun katkeamattomana. Toimituksia tehdään koko viikon ajan maanantaista sunnuntaihin.
Nummelassa Oda toimittaa laajasti koko kunnan alueella. Lohjalla ja Riihimäellä toimitusalueet ovat toistaiseksi seuraavat:
- Lohja: 08100 Lohja keskusta, 08150 Keskilohja, 08200 Ojamo, 08350 Routio, 08500 Ventelä-Millola, 08680 Muijala, 08700 Virkkala, 08800 Kirkniemi
- Riihimäki: 11100 Riihimäki keskusta, 11120 Pohjois-Riihimäki, 11130 Peltosaari-Patastenmäki, 11310 Taka-Kasarmi, 11710 Herajoki, 11910 Lasi-Kumela
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisätietoa toimitusalueista löytyy Odan verkkosivuita.
Odalta voi tehdä tilauksia Oda-sovelluksen kautta. Sovelluksen voi ladata App Storesta tai Google Playsta. Kaikille uusille asiakkaille Oda tarjoaa 3 kuukauden ajan ilmaiset toimitukset yli 40 euron ostoksille, ja myös 3 kuukauden jälkeen tarjolla on joka päivä ilmaisia kotiinkuljetusaikoja.
“Suomessa ruoan kotiinkuljetuksella on kallis maine. Kotiinkuljetuksesta on joutunut maksamaan tuntuvaa lisämaksua, usein 10 euroa. Asiakkaan ei pitäisi joutua maksamaan siitä, että myymälän ylläpito, tuotteiden tehoton keräily ja toimitus aiheuttavat kaupalle kuluja. Suomessa on ollut selkeä markkinarako ruokakaupalle kuten Oda, jonka koko toimintamalli on ajateltu uudelleen. Kun myymälöitä ei tarvita, tuotteet kulkevat automatisoidun keräilykeskuksen kautta ja asiakkaita palvellaan kotiovelle asti. Tehokkaasta toimintamallista tulevat kustannushyödyt siirrämme asiakkaille jopa ilmaisina kotiinkuljetuksina”, sanoo Odan toimitusjohtaja Tobias Niemi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Odassa myytävästä ruoasta ja käyttötavarasta yli 80 prosenttia on kotimaisia eli niiden alkuperä- tai valmistusmaa on Suomi.
“Näinä aikoina moni seuraa silmä tarkkana ruokaostostensa hintaa. Edullisten kotiinkuljetusten lisäksi myös Odan tuotehinnat ovat kukkarolle sopivat. Tästä osoituksena Oda on voittanut jo kaksi median tekemää ruoan verkkokauppojen hintavertailua”, kehuu Odan toimitusjohtaja Niemi.
Kotimarkkinoillaan Norjassa Oda on ruoan verkkokaupan markkinajohtaja yli 70 prosentin osuudellaan. 10 kaveruksen vuonna 2013 perustama yritys kansainvälistyy nyt kovaa vauhtia Euroopassa ja Suomen lisäksi uusi markkina Odalle vuonna 2022 on Saksa. Yrityksen liikevaihto vuonna 2021 oli 243 miljoonaa euroa.
Suomessa Oda haastaa korona-ajan myötä selvästi kasvaneessa ruoan verkkokaupassa Suomen vähittäiskauppaa hallitsevat K-ryhmän ja S-ryhmän.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Oda on panostanut muun muassa kohtuullisen edullisiin hintoihin, edulliseen kuljetusmaksuun sekä hyvään ostokokemukseen, joka rakentuu muun muassa moderneista, hyvin toimivista sovelluksista. Lisäksi yhtiö lupaa hyvittää virheensä. Esimerkiksi jos kuljetus myöhästyy yli vartin, hyvitetään se asiakkaalle automaattisesti.
”Edullisen hinnan lisäksi ruoan verkkokaupassa ostokokemus on elinehto: jokaikisen kotiin kuljetettavan kalafileen, avokadon ja kurkun laatu pitää olla korkea. Kun ei itse ole valitsemassa tuotteita, pitää voida luottaa siihen, että saa vain priimaa. Siksi Odalla on laatu- ja tuoreustakuu. Jos ei ole tyytyväinen tuotteiden laatuun, rahat niistä saa takaisin. Meillä on jo kymmeniä tuhansia asiakkaita, jotka luottavat siihen, että Odalta tilaaminen käy helposti, ostoskorin hinta on kohdillaan ja toimitukset tulevat täsmällisesti”, sanoo Odan kaupallinen johtaja Anne Terimo.
Ruoan verkkokaupassa kilpailu käy kuumana. S-ryhmä ja K-ryhmä ovat myös jo tehneet tai ilmoittaneet tekevänsä merkittäviä investointeja.
K-ryhmän ensimmäinen roboteilla automatisoitu keräilykeskus on jo tästä vuodesta alkaen ollut käytössä Helsingin Ruoholahden K-citymarketin yhteydessä, ja hiljattain S-ryhmä kertoi, että alueosuuskaupoista HOK-Elanto ja Pirkanmaan Osuuskauppa avaavat ensimmäisenä automaatioavusteiset ruokaostosten keräilykeskukset. Pääkaupunkiseudulla ja sen kehyskunnissa toimiva HOK-Elanto avaa keräilykeskuksen Vantaalle Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyyteen vuonna 2024. Pirkanmaan Osuuskauppa avaa keräilykeskuksen Pirkanmaalle, ja tavoitteena on ottaa se käyttöön vuoden 2024 aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nopeisiin pikatoimituksiin panostanut Wolt pyrkii myös yhä useamman arjen verkkoruokakaupaksi, ja kertoi lokakuun lopulla laskeneensa pysyvästi satojen tuotteiden hintoja omissa Wolt Marketeissaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »