Instagramissa voi pian käydä kauppaa niin kutsutuilla NFT-sisällöillä. Valitut tuottajat voivat suunnitella, esitellä ja myydä sisältöään seuraajilleen.
NFT:t (non-fungible tokens) ovat virtuaalisia kohteita ja sisältöjä, joiden aitouden ja omistajuuden todistaa kirjaus lohkoketjuun. Lohkoketjuihin pohjautuvista kryptovaluutoista poiketen NFT:t eivät ole keskenään samanlaisia, eli tarkoituksena on toimia mahdollisesti uniikin kohteen digitaalisena aitoustodistuksena.
Digitaalisen taiteen uutena muotona tunnettu ilmiö on rantautunut hiljalleen myös sosiaaliseen mediaan, ja keväällä 2022 Instagramissa alettiin rajatusti testata NFT-sisällön jakamista. Kaikesta päätellen koekäyttö on sujunut odotetulla tavalla, ja seuraavaksi käynnistellään hiljalleen NFT-kauppaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Instagramia hallinnoiva Facebook-yhtiö Meta tiedotti vastikään, että ”valitut tuottajat” pääsevät pian luomaan ja kaupittelemaan NFT-sisältöä kuvapalvelussa.
Testiohjelmaan valitaan rajatusti mukaan tuottajia, jotka voivat käydä NFT-kauppaa suoraan seuraajiensa kanssa. Instagramiin julkaistaan kokonaan uusi editori, jolla NFT:itä voi vapaasti kehitellä ja muokkailla myyntiä varten.
Instagramissa luotua NFT-sisältöä voi myydä myös kuvapalvelun ulkopuolelle, ja ainakaan aluksi Instagram ei pidätä itselleen osuutta tuotoista. NFT-kaupankäynti saapuu sekä Androidille että iOS:lle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
NFT-kaupan sisällyttäminen Instagramiin on mielenkiintoinen avaus. Virtuaalinen NFT-sisältö on viime vuosina puhuttanut paljon, ja nähtäväksi jää, kuinka Instagram-yleisö ottaa uudistukset vastaan.
Kuten mainittua, on Instagramin NFT-kauppa ainakin aluksi hyvin rajattua. Mukaan valitaan joitakin Yhdysvalloissa toimivia tilejä, eikä laajemmista suunnitelmista ole toistaiseksi tietoa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »