Ainoastaan Apple onnistui kasvattamaan toimituksiaan maailman suurimmista TOP5-älypuhelinvalmistajista heinä-syyskuussa 2022, kertovat tutkimusyhtiö IDC:n tilastot.
IDC:n alustavien lukujen mukaan maailmanlaajuiset kappalemääräiset älypuhelintoimitukset laskivat heinä-syyskuussa 9,7 prosentilla vuodentakaisesta 301,9 miljoonaan kappaleeseen. Älypuhelintoimitukset laskivat vuotta aiempaan verrattuna nyt viidennellä peräkkäisellä neljänneksellä markkinoiden kärsiessä yleisesti heikentyneestä taloustilanteesta ja muun muassa kiihtyneen inflaation heikentämästä kuluttajaluottamuksesta ja kulutusmahdollisuuksista.
”Suurin osa laskusta tuli kehittyviltä markkinoilta, joilla kysynnän puute, nousevat kustannukset ja inflaatio vaikuttivat kuluttajiin, joiden käytettävissä olevat tulot olivat pienemmät”, kommentoi IDC Worldwide Tracker -tiimin tutkimusjohtaja Nabila Popal.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Neljänneksen käynnistyttyä korkeilla varastotasoilla, valmistajat vähensivät toimituksia ja tilauksia entisestään yrittäessään tyhjentää varastoja. Vaikka kiinalaiset valmistajat kärsivät edelleen eniten, kaikki kärsivät osaltaan, mukaan lukien Samsung ja Apple. Vaikka Apple ylsi ainoana valmistaja kasvuun tällä vuosineljänneksellä, sekin kohtasi edelleen haasteita, koska sen kasvu hidastui monilla markkinoilla, mukaan lukien Kiinassa, huonon makrotaloudellisen tilanteen vuoksi. Vuoteen 2023 katsottaessa markkinoiden odotettu elpyminen, jonka uskomme edelleen tapahtuvan, painottuu entistä pidemmälle vuotta. Lisäksi odotamme nyt jyrkempää toimitusten laskua vuonna 2022 ja pehmeämpää elpymistä vuonna 2023.”
IDC:n tilastojen mukaan Apple kasvatti kappalemääräisiä iPhone-toimituksiaan heinä-syyskuussa 1,6 prosentilla, kun samanaikaisesti Samsungin toimitukset laskivat 7,8 prosentilla, Xiaomin laskivat 8,6 prosentilla, Vivon laskivat 22,1 prosentilla ja Oppon laskivat 22,3 prosentilla.
Apple itse kertoi tulosjulkistuksessaan iPhone-myynnin liikevaihtonsa kasvaneen 9,7 prosentilla vuodentakaisesta syyskuussa päättyneellä vuosineljänneksellä. Samsungin mobiililaitteet sisältävän Mobile eXperience -liiketoiminnan liikevaihto puolestaan kasvoi heinä-syyskuussa 13 prosenttia vuodentakaisesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toimitetuissa puhelimissa mitattua markkinaosuuttaan vuodentakaisesta maailmanlaajuisilla älypuhelinmarkkinoilla vahvistivat Samsung 21,2 prosenttiin, Apple 17,2 prosenttiin ja Xiaomi 13,4 prosenttiin. Eniten nousi Applen osuus. Sen sijaan Vivon ja Oppon markkinaosuudet laskivat selvästi päätyen tasapeliin 8,6 prosenttiin IDC:n tilastoissa.
Samsung oli siis yhä selkeä markkinajohtaja, kun älypuhelinmyyntiä mitataan kappalemäärillä. Liikevaihdolla mitattuna Apple puolestaan on älypuhelinmarkkinoilla ylivoimainen, sillä sen myymien älypuhelinten keskihinta on selvästi suurempi kuin muilla kappalemääräisesti suurimmilla älypuhelinvalmistajilla.
Alueellisesti IDC:n mukaan laskua toimituksissa vuonna 2022 nähdään laaja-alaisesti. Kiinassa älypuhelintoimitusten laskun odotetaan olevan vähän yli 12 prosenttia.
”Kehittyneillä markkinoilla, joilla myydään usein enemmän premium-laitteita, menee paremmin kuin kehittyvillä markkinoilla, joilla älypuhelimia myydään huomattavasti halvemmalla. Uskomme, että tätä tukee suurelta osin operaattoreiden, vähittäismyyntikanavien ja jopa suoraan valmistajien kautta tarjottavien osamaksujen laajentaminen. Myös vaihtotarjouksiin liittyvä myynninedistämisaktiviteetti tukee tätä muutosta. Kuitenkin, kun katsomme ensi vuotta ja sen jälkeistä aikaa, jotta globaalit markkinat alkavat taas kasvaa, vaatii se voimakasta elpymistä kehittyvillä markkinoilla”, kommentoi IDC:n Worldwide Mobile and Consumer Device Trackers -tutkimusryhmän johtaja Ryan Reith.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »