Huawei on julkaissut niukasti tietoja taloudellisesta kehityksestään vuonna 2022 syyskuun loppuun mennessä.
Huawein mukaan sen tammi-syyskuun liikevaihto oli 445,8 miljardiin juania (noin 61,4 miljardia euroa tämän päivän kurssilla muunnettuna) ja nettotulosmarginaali 6,1 prosenttia. Näin nettotulosta on kertynyt noin 27,2 miljardia juania (noin 3,8 miljardia euroa).
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemman ilmoituksen mukaan tammi-kesäkuussa Huawein liikevaihto ylsi 301,6 miljardiin juaniin, joten heinä-syyskuussa liikevaihtoa kertyi 144,2 miljardia juania (noin 20 miljardia euroa). Viime vuoden heinä-syyskuussa liikevaihto oli 135,4 miljardia juania, joten Huawei onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan vuodentakaiseen verrattuna nyt 6,5 prosentilla.
Huawein kannattavuus kohentui heinä-syyskuussa selvästi vuoden 2022 alkupuoliskosta, jolloin nettotulosmarginaali ylsi 5,0 prosenttiin. Huawein ilmoittamien lukujen perusteella laskettuna heinä-syyskuussa nettotulosmarginaali oli noin 8,4 prosenttia. Vuodentakaiseen verrattuna kannattavuus on kuitenkin rapautunut selvästi, sillä vielä tuolloin Huawei ylsi 11,1 prosentin nettotulokseen suhteessa liikevaihtoon.
”Yleisesti suoriutumisemme vastasi ennustetta”, kommentoi Huawein vetovastuussa oleva johtokunnan puheenjohtaja Eric Xu. ”Laiteliiketoimintamme lasku hidastui edelleen, ja ICT-infrastruktuuriliiketoimintamme jatkoi tasaista kasvua. Jatkossa jatkamme huippuluokan osaamisen tuomista ja panostamme tutkimukseen ja tuotekehitykseen nostaaksemme tuotteidemme kilpailukyvyn uudelle tasolle. Luomme jatkossakin arvoa asiakkaillemme ja yhteiskunnalle”.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tammi-syyskuun 2022 aikana Huawein nettotulos on laskenut yli 40 prosentilla verrattuna viime vuoden tammi-syyskuuhun, jolloin nettotulosmarginaali oli vielä 10,2 prosenttia.
Huawein liiketoiminta kärsii edelleen Yhdysvaltojen asettamista rajoituksista, jotka ovat murentaneet Huawein aiemman aseman älypuhelinmarkkinoilla erityisesti Kiinan ulkopuolisilla markkinoilla, sekä monien muidenkin maiden asettamista esteistä tai suorista kielloista kiinalaisille verkkolaitevalmistajille osallistua 5G-verkkojen rakentamiseen. Vahva asema Kiinan valtavilla kotimarkkinoilla on kuitenkin tukenut Huawein verkkoliiketoiminnan kehitystä, joka on ollut verrattain vakaata.
Huaweilla on yhä kolme merkittävää liiketoiminta-aluetta. Muun muassa Nokian ja Ericssonin kanssa kilpailevan verkkoliiketoiminta on Huawein suurin liiketoiminta-alue kuluttajaliiketoiminnan romahduksen myötä. Huawein liiketoimintaryhmistä vahvimmin viime aikoina on kasvanut Enterprise-yritysasiakasliiketoiminta, joka tarjoaa yrityksille muun muassa erilaisia pilvipalvelu- ja muita ratkaisuja.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »