Uusien käyttöjärjestelmäversioidensa, kuten iOS ja iPadOS 16.1:n, julkaisun yhteydessä Apple on päivittänyt myös App Store -sovelluskauppansa sääntöjä.
Apple Developer -kehittäjäsivuilla julkaistussa tiedoksiannossa Apple kertoo muutoksista.
Apple päivittää sovelluskaupan sääntöjään, jotka määrittelevät millaiset sovellukset ja toiminnot ovat sallittuja App Storessa, säännönmukaisesti ottamaan huomioon uusia ja kasvavia ilmiöitä. Tällä kertaa Apple on tehnyt muutoksia App Storen sääntöihin erityisesti liittyen NFT-kohteisiin sekä mainosten hallinnan sovelluksiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
NFT:t ovat digitaalisia kohteita, joissa aitouden ja yksilöllisyyden todistaa lohkoketjumerkintä. NFT-kohteissa koettiin jokin aika sitten suuri buumi, joka sittemmin on jo rauhoittunut.
Päivitetyissä App Store -säännöissään Apple on nyt tehnyt selväksi, että sovelluksissa voidaan myydä NFT-kohteita. Tässä tapauksessa niiden tulee kuitenkin hyödyntää Applen tarjoamaa maksutapaa, joilla suoritetuista maksuista Apple ottaa itselleen jopa 30 prosentin komission. Lisäksi Apple toteaa, etteivät sovellukset voi ohjata asiakkaita muihin ostotapoihin kuin tähän Applen tarjoamaan sovelluksen sisäiseen maksutapaan.
Päivitetyissä säännöissä Apple vahvistaa siis, etteivät NFT:t muodosta poikkeusta muusta digitaalisen sisällön myynnistä, vaan siihen pätevät samat ehdot kuin laajemminkin App Storessa jaettavien sovellusten osalta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi Apple toteaa, että sovellukset voivat antaa käyttäjille mahdollisuuden tarkastella omistamiaan NFT:eitä, kunhan NFT-omistus ei avaa lisäominaisuuksia tai -toimintoja sovelluksessa. Sovellukset voivat myös tarjota toimintoja muiden käyttäjien NFT-kokoelmien selaamiseen, kunhan ne eivät tarjoa painikkeita, linkkejä tai muita ohjaavia tapoja asiakkaille näiden NFT-kohteiden ostamiseen kuin Applen maksutavan.
NFT-kohteisiin liittyvien sääntöjen selkeyttämisen lisäksi Apple on tehnyt muutoksia sääntöihin mainosten hallintaan eri palveluissa tarkoitettujen sovellusten osalta.
Applen mukaan pelkästään mainostajille mainoskampanjoidensa hallintaan tarkoitettujen sovellusten ei tarvitse käyttää Applen tarjoamaa sovellusten sisäisten ostojen maksutapaa.
Jos sovelluksen sisällä tarjotaan ostomahdollisuutta mainoksesta, joka esitetään saman sovelluksen sisällä, on myynnissä kuitenkin Applen mukaan käytettävä sen tarjoamaa maksutapaa. Tästä esimerkkinä ovat some-sovellusten toiminnot tietyn julkaisun näkyvyyden ”buustaamiseksi” eli kasvattamiseksi. Näiden myynnin Apple sallii sovelluksille vain sen tarjoamalla maksutavalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi Apple on App Storen sääntöpäivityksissään todennut, että uuden Matter-älykotistandardin tultua saataville sitä tukevien sovellusten tulee hyödyntää Applen virallista Matter-toteutusta lisälaitteiden parittamiseen.
Apple on myös nyt erikseen kieltänyt päivitetyissä säännöissään sovelluskehittäjiä pyrkimästä hyötymään tai rahastamaan ajankohtaisilla tapahtumilla, kuten väkivaltaisuuksilla, terroristihyökkäyksillä tai epidemioilla.
App Storen päivitetyt säännöt tulivat voimaan heti julkaisunsa myötä. Ne ohjaavat tästä eteenpäin Applen toimintaa App Storen kautta julkaistavien uusien sovellusten ja päivitysten hyväksymisessä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »