Sovelluskehittäjien kannattaa julkaista sovelluksensa useissa eri sovelluskaupoissa. Vaihtoehtoiset sovelluskaupat tarjoavat muun muassa mobiilipelien kehittäjille mahdollisuuden korkeampiin tuottoihin ja parempaan käyttäjien pysyvyyteen.
Huawein mobiilipalveluista, mukaan lukien sen AppGallery-sovelluskaupasta, Euroopassa vastaava johtaja Jaime Gonzalo puhui asiasta Helsingissä järjestetyssä Pocket Gamer Connects -tapahtumassa.
”Pelikehittäjien on yhä vaikeampaa tavoittaa uusia yleisöjä. Suurin haaste on, että asiakashankinnan kustannukset ovat nousseet merkittävästi vuosien aikana markkinoiden saturaation ja hintojen nousun vuoksi. Siksi vaihtoehtoisia sovellusalustoja, kuten AppGallery, nousee esiin ja ne tarjoavat kehittäjille parempia tulonhankintamahdollisuuksia”, kommentoi Huawei-johtaja Jaime Gonzalo.
Kilpailu sovellusten välillä kiristyy jatkuvasti, sillä kohderyhmänä toimivan yleisön kasvu on taantunut, mutta uusien sisältöjen, sovellusten ja pelien määrä jatkaa samalla kasvuaan vauhdilla.
Uusia sovelluksia julkaistaan jopa noin 6 000 päivässä, mikä tarkoittaa entistä kovempaa kilpailua asiakkaista. Suurista onnistumistarinoista huolimatta pelialalla on erittäin haastavaa saavuttaa menestystä, vaikka taustalla olisi kuinka tahansa kokenut, osaava ja ahkera kehittäjätiimi.
Syystä tai toisesta taidolla ja tarmolla työstetystä pelistäkään ei välttämättä tule hittiä. Hyväkin peli täytyy tuoda markkinoille oikealla tavalla, jotta se löytää pelaajansa kustannustehokkaalla tavalla. Menestysmahdollisuuksien maksimoimiseksi kannattaa etsiä kanavia ja yleisöjä, joiden huomio on saavutettavissa tuottavammalla tavalla.
Huawein AppGallery-sovelluskaupalla on nykyisin 580 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukausitasolla, joista 45 miljoonaa Euroopassa. Tämä suuri käyttäjämäärä luo vahvan potentiaalin sovelluskaupalle, joka on tunnetumpia kanavia vähemmän kilpailtu.
Kasvu on ollut nopeaa viime aikoina myös Kiinan ulkopuolella: AppGalleryn sovellusten sisäisten ostojen liikevaihto on kolminkertaistunut vuodentakaisesta samalla, kun laajan yleisön casual-pelien kasvu on peräti 20-kertaistunut samalla ajanjaksolla.
Huawein yleisö on lisäksi keskimäärin erittäin ostovoimaista.
”Saksan kaltaisissa maissa ARPPU (keskimääräinen liikevaihto maksavaa pelaajaa kohden) on 200 dollaria, Isossa-Britanniassa keskiarvo on 159 dollaria, kun taas Puolassa se on 100 dollaria, ja tähän liittyy erittäin alhainen kehittäjäpanostus. Olemassa olevat Android-pelit voivat olla valmiita liitettäviksi AppGalleryyn vain muutamassa minuutissa. Tuemme myös jokaista peliä ratkaisuilla, promootioilla ja kehittäjätyökaluilla, jotka nopeuttavat jakelun toteuttamista ja kasvattavat liikevaihtoa”, toteaa Huawein Gonzalo.
Kokonaisuutena AppGalleryssa peleistä on tullut yksi nopeimmin kasvavista ja menestyksekkäimmistä kategorioista. Osana sovelluskauppaa ovat jo esimerkiksi suositut pelit PUBG Mobile, Mobile Legends, Garena Free Fire, State of Survival ja Lords Mobile.
Mielenkiintoisen, vähemmän kilpaillun jakelukanavan tarjoamisen lisäksi Huawei todella panostaa kehittäjien tukemiseen ja huolenpitoon. Kasvottoman organisaation sijaan Huaweilla on eri maissa kehittäjäsuhteista ja -yhteistyöstä vastaavia henkilöitä, joiden tehtävänä on tukea sovelluskehittäjien parempaa menestymistä.
Lisätietoa AppGallerysta sovelluskehittäjille löytyy Huawein verkkosivuilta.
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »