Yhdysvaltalainen tietoturvayhtiö NortonLifeLock on nyt toteuttanut alun perin elokuussa 2021 julkistetun yrityskaupan, jossa se ostaa toisen tietoturvayhtiön Avastin.
”Puoli miljardia käyttäjää luottaa meihin heidän digitaalisen elämänsä suojelemisessa ja vahvistamisessa, ja nyt NortonLifeLockin ja Avastin yhdistyttyä, aiomme määritellä ja kuvitella uudelleen kyberturvallisuuden kuluttajille ja pienyrityksille ympäri maailmaa”, kommentoi NortonLifeLockin ja yhdistyneen yhtiön toimitusjohtaja Vincent Pilette.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yrityskaupan julkistamisen yhteydessä kerrottiin, että Avastin osakkeenomistajat saavat yhdistymisessä kauppahintana rahaa ja uuden yhtiön osakkeita yhteensä 8,1-8,6 miljardin dollarin arvosta.
NortonLifeLockin mukaan lopulta 36,505 prosenttia Avastin osakkeista valitsi kaupassa vastikkeeksi pääosin uusia NortonLifeLockin osakkeita ja loput 63,495 prosenttia pääosin rahaa ja vähemmän uusia osakkeita.
Loppujen lopuksi Norton LifeLock antoi kaupassa alustavien laskelmien mukaan vastineena 94 901 223 uutta osakettaan (arvo eilisellä päätöskurssilla noin 2,16 miljardia dollaria) sekä rahana 5,97 miljardia dollaria, joten kaupan arvo ylitti 8,1 miljardia dollaria ja oli lähemmäs 8 miljardia euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhdistynyt yhtiö jatkaa toimintaansa aluksi nimellä NortonLifelock, mutta tulee kertomaan pian uuden nimen.
NortonLifeLockin toimitusjohtaja Vincent Pilette jatkaa uuden yhtiön toimitusjohtajana. Uudella yhtiöllä tulee olemaan kaksi pääkonttoria, jotka sijaitsevat Yhdysvalloissa Arizonan Tempessä sekä Tshekissä Prahassa. Avast on alkujaan on tshekkiläinen yritys, vaikka sittemmin sen emoyhtiö onkin ollut rekisteröity Isoon-Britanniaan ja listattuna Lontoon pörssiin.
NortonLifeLock ja Avast ovat tarjonneet erilaisia tietoturvaratkaisuja niin yksityisasiakkaille kuin yrityksille.
NortonLifeLock tunnettiin aiemmin Symantec-nimellä ennen kuin se myi suuria yritysasiakkaita palvelevan liiketoimintansa Broadcomille 10,7 miljardin dollarin kaupassa vuonna 2019.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Avastin fokus on ollut aina yksityisasiakkaissa, ja sillä onkin yhteensä 435 miljoonaa käyttäjää. Avastin valikoimaan kuuluu ilmainen tietoturvaohjelmisto, jonka avulla se houkuttelee asiakkaita maksullisen, laajempia ominaisuuksia tarjoavan version tilaamiseen. Avastin itsensä ohella sen muita tunnettuja, aiemmilla yritysostoilla hankittuja brändejä ovat AVG ja CCleaner.
Yhteenlaskettuna uudella yhtiöllä on yli 500 miljoonaa käyttäjää, ja se on selvä markkinajohtaja kuluttajatietoturvamarkkinoilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »