Netflix kertoi aiemmin suunnittelevansa merkittävää suunnanmuutosta, kun tähän asti täysin mainoksettomasta palvelusta on tulossa uusi, mainoksia sisältävä tilausmuoto. Sittemmin kehitys on edennyt nopeasti, ja nyt raportti kertoo Netflixin aikaistaneen mainoksellisen tilauksensa julkaisuaikataulua ensimmäisillä markkinoilla.
Alun perin Netflix oli kertonut suunnitelmana olevan julkaisu vuoden 2023 alun aikana, mutta nyt Variety raportoi lähteisiinsä perustuen Netflixin aikovan julkaista mainoksellisen tilauksensa jo 1. marraskuuta useilla ensimmäisillä markkinoilla, joita ovat Yhdysvallat, Kanada, Iso-Britannia, Ranska ja Saksa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhtenä syynä kiirehdittyyn aikatauluun on halu ehtiä Disney+:n edelle. Disney on julkaisemassa omasta suoratoistopalvelustaan mainoksia sisältävän tilausmuodon 8. joulukuuta.
Netflix kieltäytyi tarkemmin kommentoimasta raportin tietoja. ”Olemme vielä alkuvaiheessa päätösten suhteen siitä, kuinka lanseeraamme halvemman, mainoksilla tuetun tilausmuodon, eikä päätöksiä ole tehty”, kommentoi Netflixin edustaja kuitenkin.
Aiemmin Bloomberg raportoi, että Netflix harkitsee mainoksia sisältävän tilauksensa hinnan Yhdysvalloissa olevan noin 7-9 dollaria kuukaudessa. Tilauksen hinta olisi näin ollen noin puolet verrattuna Netflixin nykyisin Yhdysvalloissa suosituimpaan kuukausihinnaltaan 15,49 dollarin tilaukseen, joka mahdollistaa katselun kahdella laitteella samanaikaisesti. Edullisimmillaan Netflixin tällä hetkellä saa Yhdysvalloissa 9,99 dollarilla kuukaudessa, jolloin katselu rajoittuu vain yhteen laitteeseen samanaikaisesti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Netflixin tavoitteena uudella tilausmuodolla on tuoda palvelunsa tarjolle edullisemmalla hinnalla ja houkutella näin lisää asiakkaita, jotka ovat valmiita katselemaan mainoksia vaihtokauppana edullisemmasta hinnasta.
Mainosteknologiassa ja -myynnissä Netflixin kumppanina on Microsoft.
Netflixin suunnitelmana kerrotaan olevan esittää noin neljä minuuttia mainoksia kohti tuntia sisältöä, joka on tavanomaista kilpailevien palvelujen tasoa vähemmän. Bloombergin lähteiden mukaan mainoksia aiotaan esittää ennen ohjelmia ja niiden aikana, muttei ohjelmien jälkeen. Kaikkien ohjelmien yhteydessä mainoksia ei tule näkymään, esimerkiksi ei ainakaan aluksi lastenohjelmien. Samoin mainoksia ei suunnitella esitettävän Netflixin alkuperäiselokuvien aikana.
Netflixin on kerrottu hakevan mainoksille hintatasoksi jopa 65 dollaria 1 000 näyttökertaa kohden, joka ylittää tavanomaisen markkinatason noin kolminkertaisesti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Netflix on raportoidusti pyytänyt mediatoimistoilta myös 10 miljoonan dollarin vuotuisia ostositoumuksia. Ensimmäiset diilit on tarkoitus saada valmiiksi 30. syyskuuta mennessä ennen mainoksia sisältävän Netflix-tilauksen avautumista käyttäjille 1. marraskuuta. Netflix on kertonut mainosten ostajille ennustavansa mainoksellisella tilauksella olevan 500 000 tilaajaa jo vuoden 2022 loppuun mennessä.
Netflix rekrytoi hiljattain Snapchat-sovelluksesta tunnetun Snapin riveistä kaksi johtajaa, Jeremi Gormanin ja Peter Naylorin, johtamaan mainosliiketoimintaansa.
Kaikkea Netflixin sisältöä mainoksellinen tilaus ei tule sisältämään johtuen siitä, että Netflixin täytyy hankkia lisensoimiinsa sisältöihin erikseen oikeuksia esittää niitä mainosten kera ja maksaa tästä sisältöoikeuksien omistajille.
Muista suoratoistopalveluista myös Disney+:sta on tulossa tarjolle mainoksia sisältävä tilausmuoto. Aluksi Yhdysvalloissa tarjolle tuleva Disney+:n mainoksia sisältävä versio tulee tarjolle samalla 7,99 dollarin hinnalla, jolla aiemmin oli tarjolla mainokseton tilaus, jonka hinta nousee samalla 38 prosentilla 10,99 dollariin kuukaudessa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »