Honor kertoi tänään Berliinin IFA-messujen yhteydessä paljon uutisia. Suomessakin maanantaista 5. syyskuuta alkaen myyntiin tulee uusi Honor 70 -älypuhelin, minkä lisäksi Honor tuo valituille Euroopan markkinoille ensi kertaa tablettilaitteen, Honor Pad 8:n, sekä lisäksi uuden version MagicBook 14 -läppäristään.
Honor 70
- Android
- Lasi + muovi
- 6,67" AMOLED -näyttö
- Sormenjälkilukija näytössä
- 54 + 50 + 2 Mpiks. kamera
- Qualcomm Snapdragon 778G+ -piiri
- 4800 mAh akku
Uusi Honor 70 -älypuhelin on merkittävä lanseeraus Honorille, joka palasi itsenäisenä yrityksenä älypuhelinmarkkinoille Suomessa marraskuussa 2021 Honor 50 -älypuhelimellaan. Huawei ilmoitti Honorin myynnistä uusille omistajille aiemmin marraskuussa 2020 kauppojen toteutuessa alkuvuoden 2021 aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Honorille viimeisin vuosi on ollut asemien uudelleenrakentamisen aikaa Suomen älypuhelinmarkkinoilla.
Ensimmäisenä tulleen Honor 50:n jatkoksi Honor toi toukokuun 2022 alussa myyntiin suositushinnoiltaan 199 euron Honor X7:n, 249 euron Honor X8:n sekä 299 euron Honor Magic4 Lite 5G:n. Kesäkuussa perässä seurasi itsenäisen Honorin ensimmäinen huippupuhelin, suositushinnaltaan 1 099 euron Magic4 Pro ja elokuussa Honor täydensi valikoimaansa edullisemmalla, 269 euron suositushinnan 5G-älypuhelimella Honor X8 5G:llä.
Vajaassa vuodessa Honor on siis tuonut markkinoille kattavan valikoiman älypuhelimia ulottuen alle 200 euron hintaluokasta yli tonnin huippupuhelimeen. Nyt uuden Honor 70:n myötä mallisto alkaa uusiutumaan seuraavan sukupolven malleilla, ja vauhtiin päästyään Honor tavoittelee entistä suurempaa osuutta markkinoista.
Honor 70:ssä panostettu kameraan
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Honor 70 tarjoaa dramaattisen parannuksen kameroissa. Siinä on Sony IMX800 -kenno ensimmäisenä älypuhelimena ja se on erinomainen puhelin luoville ihmisille”, kommentoi Honorin Suomen maajohtaja Hugo Hu Mobiili.fin haastattelussa aiemmin tällä viikolla.
Honor on kuunnellut palautetta Honor 50:stä ja tehnyt Honor 70:ssä parannuksia tällä perusteella erityisesti kameroihin ja akunkestoon. Honor 70:ssä pääkamerana debytoi Sonyn 1/1,49″-koon IMX800-kenno 54 megapikselin tarkkuudella ja 1,0 mikronin pikselikoolla, joka neljä pikseliä yhdistäen kasvaa 2.0 mikroniin oletuskuvakoolla. Lisäksi ultralaajakulmakamera on selvästi kehittyneempi kuin Honor 50:ssä: tarkkuudeltaan nyt 50 megapikseliä ja varustettu automaattitarkennuksella, minkä myötä se soveltuu myös makrokuvaukseen.
Lue lisää Honor 70:stä toisesta artikkelistamme!
Videokuvaukseen Honor 70:ssä on panostettu uudella Solo Cut Mode -kohdennustilalla, joka kohdentaa kuvan valittuun henkilöön ja tallentaa samanaikaisesti kaksi videota – täyden näkymän sekä tiettyyn henkilöön kohdennetun rajatun videon. Honor-pomo Hugo Hun mukaan tämä uusi ominaisuus sopii erityisesti sisällöntuottajille ja esimerkiksi TikTok-videoiden tekemiseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Parannettujen kameraominaisuuksien sekä erottuvan designin lisäksi Hugo Hu nostaa esiin Honor 70:n ominaisuuksista sen laadukkaan AMOLED-näytön. Honor hyödyntää myös Honor 70:ssä näytön kirkkauden hallintaan 1 920 hertsin PWM-tekniikkaa, joka vähentää silmien rasitusta. Lopputuloksena näyttöä pitäisi olla tavallista mukavampaa katsella pidempäänkin.
Tavoitteena kasvaa ja vahvistaa asemaa myös premium-luokassa – seuraava taittuvanäyttöinen älypuhelin tulossa myyntiin täälläkin
Laajemman tuoteportfolion ja uutuuksien myötä Honorin tavoitteena on kasvattaa markkinaosuuttaan.
”Viime vuonna meistä tuli itsenäinen yhtiö. Honor 50 oli laite, jolla palasimme markkinoille. Se merkitsi, että Honor oli palannut, mikä oli tärkeää koko alan kannalta”, kommentoi Honorin Suomen maajohtaja Hugo Hu. ”Honor 50 oli erinomainen lanseeraus Suomessa keräten hyvää palautetta sekä medialta että jälleenmyyjäkumppaneilta. Laite on osoittautunut varsin suosituksi hintaluokassaan.”
”Viime vuonna meillä oli vasta yksi tuote. Silti ylsimme jo 1 prosentin, ajoittain 1,5 prosentinkin markkinaosuuteen vain tuolla yhdellä mallilla. Se ei ollut vielä merkittävää, mutta hyväksyttävä tulos yhdellä mallilla.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Pikku hiljaa tavoitteet nousevat, kun tuotteitakin on nyt tarjolla runsaammin. Jälleenmyyjien kuukausittain julkaisemien myydyimpien puhelinten listoille Honor on jo noussut ajoittain. Honor 50 ylsi osalla jälleenmyyjistä myydyimpien listoille heti loppuvuodesta 2021 ja alkuvuodesta 2022. Edullinen alle 200 euron Honor X7 on puolestaan myynyt kesän 2022 aikana vahvasti erityisesti Veikon Koneella ollen kesäkuussa sen 6. myydyin, heinäkuussa 3. myydyin sekä elokuussa 4. myydyin puhelin.
Aiemmin Huawein alla toimiessaan Honor-brändi tunnettiin erityisesti edullisista ja keskihntaluokan älypuhelimista, jotka myös toistaiseksi ovat tuoneet itsenäiselle Honorille vahvempaa menestystä. Nyt Honorin tuotevalikoima kuitenkin kattaa kuitenkin myös terävimmän kärjen huippupuhelimet ja tämä on jatkumassa.
”Magic4 Pro oli ensimmäinen malli premium-kategoriassa Suomen markkinoilla. Se on erinomainen tuote ja on saanut paljon positiivista palautetta”, kommentoi Hugo Hu. ”Liiketoiminnan näkökulmasta se osoitti myös jälleenmyyjäkumppaneillemme sen, että Honor todella osaa tehdä lippulaivapuhelimia.”
Honorin Suomen maajohtajan mukaan markkina-aseman luominen huippuluokassa vaatii kuitenkin useamman sukupolven verran tuotteita ja parannuksia jokaisessa sukupolvessa. ”Ensi vuonna on ehdottomasti tulossa seuraavan sukupolven Magic-sarja, se on varmaa. Lisäksi jatkossa tuomme kaksiosaisen lippulaivastrategian mukaisesti taittuvat lippulaivaälypuhelimet myös Euroopan markkinoille.”
Taittuvanäyttöisen lippulaivapuhelimen tuominen Euroopan, mukaan lukien Suomen, markkinoille alleviivaa entisestään Honorin kattavaa tuotevalikoimaa ja osallistumista kilpailuun myös huippupuhelinten kategoriassa.
Honorin ensimmäinen taittuvanäyttöinen älypuhelin, alkuvuodesta 2022 julkistettu, Magic V tuotiin tarjolle vain Kiinan kotimarkkinoilla.
”Esittelimme menestyksekkäästi Magic V:n Kiinassa. Aloitamme yleensä lanseeramalla tuotteita ensin Kiinassa. Menestys siellä kertoo potentiaalista myös muilla markkinoilla”, toteaa Hugo Hu.
Edelleen jatkossakin Kiinan markkinoilla Honorilla tulee olemaan tarjolla enemmän tuotteita kuin Euroopassa ja Suomessa. Tuotteista tänne valitaan vain markkinoille sopivimmat. Jatkossa tavoitteena on kuitenkin saada uusia tuotteita markkinoille nopeammin sen sijaan, että lanseeraukset Euroopassa tapahtuvat jopa kuukausia Kiinan perässä, kuten on tänäkin vuonna tapahtunut vielä Magic4 Pron ja myös Honor 70:n kanssa.
”Meillä oli tätä ongelmaa jo ennenkin kuin meistä tuli itsenäisiä, ja myös muilla kiinalaisilla valmistajilla on osin sama ongelma. Honor on nyt itsenäinen startup-yritys. Joka vuosi pyrimme parantamaan tuotesuunnitelmaa ja todella toivon, että jatkossa pystymme minimoimaan välin. Yritämme päästä enemmän synkronoituun lanseerausaikatauluun”, Hugo Hu kommentoi myöhempiä lanseerauksia Euroopassa.
Osaltaan tilannetta voi parantaa nyt sekin, että komponenttipula ja toimitusketjuongelmat ovat helpottaneet. ”Me olemme jo palautuneet hyvin yhdessä globaalien kumppaneiden kanssa. Meillä ei ole nyt mitään ongelmia tarjonnan kanssa. Nyt haasteena on se, että miten myydä enemmän”, Hugo Hu totesi pilke silmäkulmassa.
Yleisesti älypuhelinmarkkinakin on viime aikoina kärsinyt kiihtyneen inflaation nakertamasta kuluttajaluottamuksesta, ja kysyntä on laskenut hieman viime vuoteen verrattuna. ”Inflaatio vaikuttaa selvästi. Kuluttajista on tullut varovaisempia – tämä ei koske vain meidän alaamme, vaan kaikkia”, kommentoi Hugo Hu. ”Mitä me voimme tehdä on yrittää tuoda relevantteja tuotteita markkinoille, jotta ihmiset valitsisivat Honorin.”
Lisää muitakin tuotteita – uuteen älykelloon tulossa mobiiliverkkoyhteys
Silläkin aikaa, kun Honor oli poissa Suomen älypuhelinmarkkinoilta, jatkoi yhtiö Suomessa aktiivisesti puettavien laitteiden myyntiä. Tämä osaltaan tuki myös sen paluuta älypuhelinten myyntiin yhdessä jatketun viestinnän, sosiaalisen median ylläpidon ja markkinoinnin kanssa. Ihmiset eivät unohtaneet Honor-brändiä, ja bränditietoisuus palautui nopeasti. Jälleen noin 90 prosenttia tietää Honor-brändin, ja tietoisuus on näin ollen hyvällä tasolla.
Puettavissa älylaitteissa Honor on yltänyt Suomessa parhaimmillaan jopa 15 prosentinkin markkinaosuuteen.
Honorin tuotevalikoima kaikkiaan on kuitenkin vielä huomattavasti älypuhelimia ja puettavia laitteita laajempi. Tästä esimerkkeinä ovat nyt IFA-messujen yhteydessä valituille Euroopan markkinoille esitellyt Honor Pad 8 -tablettilaite sekä uusi kannettava MagicBook 14 -tietokone. Näiden myyntiintulosta Suomessa Honorilla ei nyt kuitenkaan ole kerrottavaa, vaan täällä Honor keskittyy yhä ensisijaisesti älypuhelimiin sekä puettaviin laitteisiin. ”Tämä on järkevää sekä meidän että markkinan kannalta”, kommentoi Suomen maajohtaja Hugo Hu.
Tulevaisuudessa Honor aikoo tuoda kuitenkin markkinoille lisää erilaisia IoT-tuotteita.
Osaltaan tämä linkittyy yhteen uuden, nyt IFA-messujen yhteydessä julkistetun MagicOS 7.0 -käyttöjärjestelmäversion kanssa. Parantuneen suorituskyvyn lisäksi MagicOS 7.0:ssä painopistealueena on eri laitteiden välisen yhteiskäytön helpottaminen.
”Hyvä käyttökokemus on kaiken avain. Jos se ei ole saumaton, on kokemus huono”, kommentoi Hugo Hu.
Samalla Honorin älykelloille on luvassa jatkoa uusilla malleilla ensi vuonna. Tältä osin Hugo Hu paljasti jo haastattelussa ensi vuonna markkinoille olevan tulossa omalla mobiiliverkkoyhteydellä ja integroidulla eSIMillä varustettu älykello Euroopassakin. Muutenkin luvassa on uusia ominaisuuksia ja enemmän tuotteita tällä saralla. ”Itsenäiseksi tulemisen jälkeen meiltä on kestänyt jonkin aikaa päästä jälleen liikkeelle puettavissa laitteissa”, toteaa Hugo Hu.
Honor-älykellot ovat tunnettuja laajoista aktiivisuuden ja hyvinvoinnin seurantatoiminnoistaan ja pitkästä akunkestostaan. Useisiin muihin älykelloihin verrattuna puutteena Honorin älykelloissa on lähimaksamisen mahdottomuus. Tältä osin Hugo Hu kertoo tulevaisuuden olevan avoin. ”Olemme halukkaita tekemään yhteistyötä paikallisten kumppanien kanssa ja tarjoamaan enemmän ja helpompia palveluja paikallisille ihmisille”, Hu toteaa.
Honorin lähteminen myös älykelloissa Googlen kelkkaan ja Wear OS -käyttöjärjestelmän käyttöönotto ratkaisisi maksamiseen liittyvän puutteen, mutta luonnollisestikaan kysymykseen Wear OS:ään siirtymisestä ei varsinaista vastausta irtoa. Jos näin tapahtuu, siitä kerrotaan aikanaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »