Apple on kertonut laajentavansa Self Service Repair -ohjelmansa kattamaan myös M1-sarjan järjestelmäpiireillä varustetut kannettavat Mac-tietokoneensa, MacBook Airin ja MacBook Pron.
Self Service Repair -ohjelman puitteissa Apple tuo tarjolle korjausoppaita, sekä Self Service Repair Store -verkkokaupasta varaosia ja työkaluja Apple-laitteiden yleisimpien korjausten tekemiseen itse. Apple aloitti ohjelman alun perin iPhoneille huhtikuussa.
Toistaiseksi Apple Service Repair -ohjelma on sekä iPhone-puhelinten että Mac-tietokoneiden osalta saatavilla vasta Yhdysvalloissa. Apple on jo aiemmin kertonut ohjelman laajenevan Eurooppaan myöhemmin tänä vuonna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samoin lisää Mac-tietokonemalleja on tulossa mukaan Self Service Repair -ohjelman piiriin myöhemmin tänä vuonna.
M1-järjestelmäpiireillä varustettujen MacBook Airin ja MacBook Pron osalta tarjolla on aluksi toistakymmentä erilaista korjaustyyppiä, kuten näytön, ylärungon sisältäen akun, kosketuslevyn ja muiden vaihdot. Lisää varaosia useampiin erilaisiin korjauksiin on tulossa saataville myöhemmin.
Self Service Repair Store -kaupan kautta tarjolla on alkuperäisiä Apple-varaosia, jotka ovat samoja ja Applen mukaan samanhintaisia kuin mitä on tarjolla Applen valtuuttamille huoltoliikkeille. Samoin tarjotut työkalut ovat samoja, joita myös Applen huoltoverkosto käyttää.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Self Service Repair Store -kaupan toiminnasta vastaa Applen ulkopuolinen yritys (SPOT eli Service Parts or Tools, Inc.), jonka toimintaa Apple valvoo.
Applen mukaan itsekorjaamisen prosessi lähtee liikkeelle korjausoppaan tutkimisesta Applen verkkosivuilla. Osana prosessia Applelle palautettavista pois vaihdetuista osista saa laajalti hyvitystä uusien osien hinnasta. Työkalujen osalta Apple tarjoaa Yhdysvalloissa 49 dollarilla viikoksi vuokrattavia paketteja, jotta asiakkaiden ei tarvitse välttämättä ostaa työkaluja yhtä korjaustoimenpidettä varten.
Apple on todennut, että sen itse korjaamisen ohjelma on suunniteltu asiansa osaaville henkilöille, joilla on tietoa ja kokemusta laitteiden korjaamisesta. Valtaosalle asiakkaista Apple suosittelee edelleen laitteidensa korjauttamista huoltoliikkeessä.
Viimeisen kolmen vuoden aikana Apple kertoo lähes tuplanneensa huoltopisteet, joilla on pääsy aitoihin Applen osiin, työkaluihin ja koulutukseen, mukaan lukien yli 3 500 itsenäistä huoltojen tarjoajaa. Maailmanlaajuisesti Applen valtuuttamien huoltoliikkeiden ohjelmassa on myös yli 5 000 huoltoliikettä, joilla on yli 100 000 aktiivisesti toimivaa huoltohenkilöä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »