Huawei on kertonut suppeasti vuoden 2022 alkupuoliskon tulosluvuistaan. Huawein mukaan liiketoiminta kehittyi ennustetun mukaisesti. Silti sekä liikevaihto että erityisesti tulos kuitenkin laskivat vuodentakaisesta.
Vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla Huawei ylsi 301,6 miljardin juanin liikevaihtoon, joka vastaa vajaata 44 miljardia euroa. Liikevaihto laski 5,9 prosentilla vuotta aiemmasta ja Huawein nettotulosmarginaali oli 5,0 prosenttia, kun se vuosi sitten oli vielä 9,8 prosenttia. Huawein viivan alle jäänyt tulos siis laski alle puoleen (-52 prosenttia) nyt vuoden 2022 alkupuoliskolla verrattuna vuoden 2021 alkupuoliskoon. Syytä nettotuloksen laskulle ei ole tarkemmin tiedossa johtuen Huawein suppealla tavalla julkistamista tulostiedoista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein eri liiketoimintaryhmistä operaattoreita palveleva Carrier ylsi vuoden 2022 alkupuoliskolla 142,7 miljardin juanin liikevaihtoon 5,2 prosentin kasvulla ja Enterprise-liiketoiminta 54,7 miljardin juanin liikevaihtoon 28 prosentin kasvulla.
Suuri yleisö tuntee Huawein parhaimmin sen älypuhelimista, älykelloista ja muista puettavista laitteista. Muun muassa näiden laitteiden myynnin sisältävän Device-liiketoimintaryhmän liikevaihto laski 26 prosenttia 101,3 miljardiin juaniin vuoden 2022 alkupuoliskolla.
Osittain Device-liiketoiminnan liikevaihdon lasku johtuu Honor-liiketoiminnan myynnistä. Huawei kertoi jo 17. marraskuuta 2020 myyvänsä Honor-liiketoiminnan uusille omistajille, Shenzhen Zhixin New Information Technology Co., Ltd -yritykselle, jonka takana on muun muassa yli 30 Honor-brändin edustajaa, jakelijaa ja jälleenmyyjää. Kauppa toteutui kuitenkin vasta vuoden 2021 aikana, joten Huawein alkuvuoden 2021 tulokseen kirjautui vielä liikevaihtoa myös Honorilta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein liikevaihdon vertailukelpoisesta kehityksestä alkuvuonna ei ole tarkempaa tietoa. Laajemmin Huawein liiketoiminta kärsii edelleen Yhdysvaltojen asettamista rajoituksista, jotka ovat murentaneet Huawein aiemman aseman älypuhelinmarkkinoilla erityisesti Kiinan ulkopuolisilla markkinoilla, sekä monien muidenkin maiden asettamista esteistä tai suorista kielloista kiinalaisille verkkolaitevalmistajille osallistua 5G-verkkojen rakentamiseen. Vahva asema Kiinan valtavilla kotimarkkinoilla on kuitenkin tukenut Huawein verkkoliiketoiminnan kehitystä, joka on ollut verrattain vakaata.
”Vaikka laiteliiketoimintamme kärsi voimakkaasti, ICT-infrastruktuuriliiketoimintamme kasvu jatkui tasaisena”, kommentoi Huawein johtovastuussa parhaillaan oleva vaihtuva puheenjohtaja Ken Hu. ”Hyödynnämme digitalisaation ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisen trendejä jatkaaksemme arvon luomista asiakkaillemme ja kumppaneillemme sekä turvataksemme laadun kehittämisen.”
Huaweilla on yhä kolme merkittävää liiketoiminta-aluetta. Muun muassa Nokian ja Ericssonin kanssa kilpailevan verkkoliiketoiminta on jälleen Huawein merkittävästi suurin liiketoiminta-alue kuluttajaliiketoiminnan romahduksen myötä. Huawein liiketoimintaryhmistä vahvimmin viime aikoina on kasvanut Enterprise-yritysasiakasliiketoiminta, joka tarjoaa yrityksille muun muassa erilaisia pilvipalvelu- ja muita ratkaisuja.
Huawein vuoden 2022 tammi-kesäkuu verrattuna vuoden 2021 tammi-kesäkuuhun
- Koko Huawei, liikevaihto: 301,6 vs. 320,4 miljardia juania (-5,9 %)
- Koko Huawei, nettotulosmarginaali: 5,0 vs. 9,8 prosenttia (-4,8 %-yksikköä)
- Verkkoliiketoiminta (Carrier), liikevaihto: 142,7 vs. 135,7 miljardia juania (+5,2 %)
- Kuluttajalaiteliiketoiminta (Device), liikevaihto: 101,3 vs. 136,9 miljardia juania (-26 %)
- Yritysasiakasliiketoiminta (Enterprise), liikevaihto: 54,7 vs. 42,9 miljardia juania (+28 %)
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tammi-maaliskuuhun 2022 verrattuna Huawein liiketoiminta piristyi huhti-kesäkuun aikana, sillä tammi-maaliskuussa Huawein liikevaihto oli 131 miljardia juania ja nettotulosmarginaali 4,3 prosenttia.
Vuoden 2022 alkupuoliskon ja ensimmäisen neljänneksen lukuja tarkastelemalla toisen neljänneksen eli huhti-kesäkuun liikevaihdoksi on laskettavissa noin 171 miljardia juania.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »