Yhdysvaltojen kauppavirasto FTC vie Facebook-yhtiö Meta Platformsin Within-yritysoston oikeuteen pyrkien estämään kaupan toteuttamisen kilpailusyihin vedoten. Meta kertoi Withinin ostamisesta pian nimenvaihdoksensa jälkeen lokakuun 2021 lopulla.
Within on kehittänyt virtuaalitodellisuuslaitteilla pelattavan Supernatural-kuntoilupelin, joka on tarjolla maksullista tilausta vastaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
FTC:n pyrkimys estää kauppa on erittäin poikkeuksellinen mitä tulee pienikokoiseen yritysostoon, jollainen Withinin osto Metalle on. FTC:n näkemyksen mukaan Metalla itsellään olisi resurssit kehittää omia vastaavia virtuaalitodellisuussovelluksia kuin Withinillä, mutta sen sijaan Meta yritysostolla viranomaisten mukaan lopulta heikentää tulevaisuuden innovaatioita ja kilpailua.
Metalla on johtava asema virtuaalitodellisuuslaitteiden markkinoilla, jotka ovat kuitenkin toistaiseksi melko pienet ja kehittymättömät. Panostukset tulevaisuuteen ovat kuitenkin mittavat: Meta käyttää tällä hetkellä vuositasolla yli 10 miljardia dollaria virtuaali- ja lisätyn todellisuuden laite-, ohjelmisto- ja palvelukehitykseen.
Withinin kehittämä huhtikuussa 2020 julkaistu Supernatural on ollut yksi suosituimpia sovelluksia Metan virtuaalitodellisuuslaitteille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan mielestä FTC on täysin väärässä pyrkiessään estämään kaupan. ”Ajatus siitä, että tämä hankinta johtaisi kilpailunvastaiseen lopputulokseen dynaamisella alalla, johon niin moni on tulossa mukaan ja jossa on niin paljon kasvua kuin online- ja verkkokuntoilussa, ei yksinkertaisesti ole uskottava”, kommentoi Metan edustaja CNN:lle. ”Hyökkäämällä tätä diiliä vastaan äänin 3-2, FTC lähettää hyytävän viestin kaikille, jotka haluavat innovoida VR:ssä. Olemme varmoja, että Within-ostomme on hyväksi ihmisille, kehittäjille ja VR-alalle.”
FTC pyrkii kanteessaan esittämään, että Within-yritysosto vähentäisi Metan kannustimia kehittää omaa kilpailijaa Supernaturalille tai lisätä ominaisuuksia jo omistamaansa Beat Saber -virtuaalipeliin, joka FTC:n mukaan toimii samalla alalla.
Metan mukaan Supernatural ja Beat Saber eivät kuitenkaan ole mitenkään sovelluksina samankaltaisia, eikä kilpailuhaittaa näin synny.
Meta on rakentanut laajasti virtuaali- ja lisätyn todellisuuden kehitystään yritysostoilla, alkaen vuodesta 2014 ja Oculus-hankinnasta. Sittemmin se on ostanut myös virtuaalitodellisuusohjelmistoja ja -sovelluksia, kuten pelikehitysalustan Unit 2 Gamesin sekä Beat Saberin kehittäjän Beat Gamesin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metaa onkin myös jo aiemmin sekä kritisoitu että mahdollisuutena pelätty sitä, että kaikki suosituimmat virtuaalitodellisuussovellukset päätyvät sen omistukseen. Toisaalta virtuaalitodellisuuden ja metaversumin markkinat ovat vasta alkutekijöissään, ja panostamalla myös sovellusten ja pelien kehitykseen Meta voi vauhdittaa koko alan kehitystä sen alkuvaiheessa.
FTC:lle puuttuminen varhaisessa vaiheessa oleviin markkinoihin on uutta.
Metan kimpussa FTC on kuitenkin muutenkin pyrkiessään aiemmalla kanteellaan jopa purkamaan Facebookin aikanaan tekemät Instagramin ja WhatsAppin hankinnat, joiden FTC antoi aikanaan tapahtua. Tältä osin ensimmäisessä oikeuden päätöksessä kesällä 2021 kilpailuoikeuskanteet kuitenkin hylättiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »