Applen Project Titan -nimellä kulkevan autoprojektin osalta on viime ajat kuultu monien eri avainhenkilöiden lähdöstä. Tällä kertaa liike ovesta kulkee kuitenkin toiseen suuntaan.
Bloombergin Apple-reportteri Mark Gurman kertoo Applen rekrytoineen Luigi Taraborrellin, joka on parinkymmenen vuoden ajan työskennellyt italialaisella urheiluautovalmistajalla Lamborghinilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Taraborrelli on työskennellyt Lamborghinilla sen tutkimus- ja kehitysosastolla ollen viimeksi vastuussa muun muassa alustaratkaisuista ja siihen liittyvästä ajodynamiikasta. Taraborelli on työskennellyt muun muassa Lamborghini-mallien Urus, Huracan ja Aventador parissa.
Teknisen puolen lisäksi Taraborrelli on työskennellyt myös Lamborghinin markkinoinnissa. Yhteensä hän vietti italialaismerkin palvelussa yli 20 vuoden työrupeaman, lokakuusta 2001 toukokuuhun 2022.
Bloombergin mukaan Taraborrellista tulee ”yksi korkea-arvoisimpia johtajia” Applen autotiimissä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen tiedetään kehittävän autoprojektissaan omaa sähköautoa sekä itseajamisen järjestelmiä. Tiimissä on vähintään satoja työntekijöitä, mahdollisesti enemmänkin.
Applen autoprojektissa johto on vaihtunut laajasti ja tiheällä tahdilla. Kesällä 2021 Applen jätti myös viime vuodet Applen autoprojektin käytännön päivittäisestä johtamisesta vastannut Doug Field, joka siirtyi Applelta Fordille. Sittemmin on raportoitu, että nykyisin Applen autoprojektia johtaa Apple Watchin watchOS-ohjelmiston kehitystä tähän asti vetänyt Kevin Lynch.
Kevin Lynch on Applen autoprojektin viides johtaja noin seitsemän vuoden aikana. Samanaikaisesti, kun Applen autoprojekti on menettänyt viime aikana runsaasti keskeisiä avainhenkilöitä, on se toki vahvistunut myös uusilla nimillä. Vaihtuvuus projektissa on suurta. Apple rekrytoi esimerkiksi viime vuonna riveihinsä esimerkiksi aiemmin BMW:llä sen i3- ja i8-mallien kehitystä johtaneen Ulrich Kranzin.
Marraskuussa 2021 Bloomberg raportoi Kevin Lynchin asettaneen Applen autoprojektille kunnianhimoisen tavoitteen: oman täysin itseajavan sähköauton esittelyn markkinoille jo vuonna 2025. Applen tavoitteena on nyt auto, jossa ei ole lainkaan ohjauspyörää eikä polkimia ja koko sisusta on suunniteltu niin, ettei autoa ole tarkoitus ihmisen ajaa. Itseajamisen teknologian kehittymiseen laajasti käyttökelpoiseksi Applen tavoiteaikataulussa liittyy kuitenkin suuria kysymysmerkkejä, ja todennäköistä on, että Apple-auto nähdään vasta myöhemmin 2020-luvun aikana – jos sittenkään.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »