Monet teknologiayhtiöt ovat laajentumassa autojen sähköistymisen sekä verkottumisen ja eri tavoin älykkäämmäksi muuttumisen myötä mukaan automarkkinoille.
Google, nykyisin Alphabet-emoyhtiön alla sisaryhtiönsä Waymon kautta, on kehittänyt itseajavia robottiautoja pitkään, Applella tiedetään olevan oma sähköautoprojektinsa ja Xiaomi on tuomassa ensimmäisen oman sähköautonsa markkinoille vuonna 2024.
Kiinalaisista teknologiajäteistä verkkolaitevalmistajana ja kuluttajatuotteistaan tunnettu Huawei on pysytellyt ainakin toistaiseksi automarkkinoilla sen sijaan teknologiatoimittajana ja pikku hiljaa alkanut vahvistaa asemiaan Kiinan sähköautomarkkinoiden taustalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt laajempaan tuotantoon on siirtynyt Kiinassa Arcfox Alpha-S -sähköauto, joka on ensimmäinen tuotantoauto Huawei Inside -ratkaisuilla yhdistäen tieto- ja viihdejärjestelmän pohjana toimivan Huawein HarmonyOS-käyttöjärjestelmän sekä Huawein HiCar-älyjärjestelmät, jotka mahdollistavat autonomisen ajamisen tasolla 3, eli tietyissä tilanteissa täysin auton itsensä toimesta, mutta kuljettajalta valppautta vaatien.
Autossa hyödynnetään muun muassa kolmea LiDAR-sensoria, kuutta tutkasensoria, 12 ultraäänisensoria sekä neljää eri suuntiin suunnattua surround-kameraa. Laskentateho autossa yltää yli 400 biljoonaan operaatioon sekunnissa (TOPS).
Aiemmin Huawein HarmonyOS:ään pohjautuva viihde- ja tietojärjestelmä on nähty Kiinan markkinoilla muun muassa Aito M5 -katumaasturissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiinan ulkopuolisilla markkinoilla Huawein autoratkaisuja tuskin kuitenkaan ainakaan lähiaikoina laajemmin nähdään.
Arcfox on kiinalaisen valtio-omisteisen BAIC:n sähköautobrändi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »