Jollan puhelimen Sailfish-käyttöjärjestelmä on kerännyt puhelimen myyntiintulon jälkeen kriitiikkiä osalta käyttäjistä vaikeasta käytettävyydestä sekä suuresta oppimisen tarpeesta otettaessa Jollaa käyttöön.
Jollan toimitusjohtaja Tomi Pienimäki kertoo ymmärtävänsä, että Sailfish voi vaatia totuttelua. Mutta kovin vaikeana hän ei Sailfishiä pidä ja puolustaa sen erilaisuutta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Alku voi olla tuskaista. Millä tahansa uudella asialla on oppimiskäyrä. Ihan tietoisesti siitä on tehty erilainen. Oppimiskäyrähän olisi lyhyt, jos se olisi täsmälleen samanlainen kuin Android. Mutta olisiko siinä mitään järkeä? Ei varmaan olisi. Sen vastapaino on, että alussa on oppimiskäyrä”, Jolla-pomo totesi alkuviikosta Mobiili.fin haastattelussa.
”Toisaalta, kaikki on suhteellista. Mitä siinä on sellaista, mikä pitää oppia. Ei niitä asioita nyt järin montaa ole. Sovellus suljetaan näin ja kun pyyhkäiset sivulta, tapahtuu näin”, Pienimäki esitteli Jollan toimintoja.
Jollan Sailfishin ohjaus perustuukin vahvasti eletoimintoihin. Jollei puhelimen käyttöön ole tutustunut, voi olla vaikeaa tietää esimerkiksi juurikin, miten sovelluksesta pääsee pois. Jolla tarjoaa kuitenkin puhelimen käyttöönotossa kätevän opastusohjelman, jolla esitellään keskeisimmät näytön sivuilta sormea reunan yli vetämällä tapahtuvat toiminnot.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Osaltaan syntyneeseen keskusteluun vaikuttaa Pienimäen mukaan myös se, että Suomessa Jolla-puhelin on saanut paljon laajemman yleisön verrattuna siihen, mitä Jolla tavoittelee muualla maailmassa. ”Maailmalla me ei tavoitella vastaavaa käyttäjäkuntaa. Muualla puhelin ei päädy sellaisten ihmisten käsiin kuin Suomessa, koska täällä asiassa on kansallista henkeä. Kun annat puhelimen esimerkiksi vanhemmalle henkilölle, jonka edellinen puhelinmalli on ollut Nokian isänmaallinen malli X, niin käyttökokemus on toki ihan erilainen.”
Jolla tavoittelee maailmalta omaa, rajattua ja melko suppeaa kohderyhmää, joka voi jopa nauttia puhelimen jatkuvista päivityksistä ja tapahtuvasta kehityksestä. ”Ei meidän tarkoitus ole ollut tehdä kaikkien puhelinta, koska siihen ei ole ensinnä tarvetta tai siinä toisaalta myöskään järkeä. Meidän kannattaa segmentoida, koska markkina on aika iso. Täytyy vain löytää sopiva segmentointi: ei ihan pelkkä nörttihomma – täytyisi löytää oikea balanssi”, Pienimäki kertoo. ”Kun ollaan laskettu meidän liiketoimintasuunnitelmaa, niin luvut on sen verran pieniä, että saa aika rankasti segmentoida jos huomioidaan yli miljardin puhelimen markkina, vaikka osa maantieteellisesti tiputettaisiinkin laskuista pois.”
Jolla sopiikin virittelystä kiinnostuneille. ”Ei mennyt kai vuorokauttakaan, että ensimmäisellä kuluttajalla oli puhelin, että alkoivat jutut tyyliin ’tähänhän voi asentaa sen, tämän ja tuon…’. Olemme pitäneet huolen mahdollisuuksista, mutta emme voi kaikkea itse tehdä”, Pienimäki totesi sen jälkeen, kun kerroin hänelle asentaneeni Jollan puhelimeen Google Play -sovelluskaupan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jollan virallinen kumppani Android-kaupoissa on venäläisen hakukoneyhtiön Yandex.Store. Pienimäki lupaa parannuksia niin itse käyttöjärjestelmään kuin myös Jollan Android-tukeen.
”Me ollaan lähdetty tässä tällaiselle matkalle, jossa päivityksiä tulee ajan saatossa”, Pienimäki toteaa. ”Android-tukikin on toki kehittymässä.”
Tänään Jolla kertoi avaavansa tämän viikon aikana together.jolla.comissa uuden yhdessä luomisen portaalin, jossa Jolla-käyttäjät voivat keskustella, jakaa ideoitaan parannuksista sekä äänestää muiden ideoista. ”Koitamme palautteen perusteella priorisoida”, toteaa Pienimäki tulevista päivityksistä.
—
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Katso muut jutut Pienimäen haastattelustamme tästä!
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »