Suomessa on perustettu uusi VAMOS-ekosysteemi (Ecosystem for Autonomous Mobility in Smart Spaces), jonka tavoitteena on nostaa suomalaisyritykset johtaviksi ratkaisutoimittajiksi globaaleilla autonomisen liikkuvuuden ja älykkäiden tilojen markkinoilla.
VAMOS kokoaa yhteen toimijoita, jotka tekevät yhteistyötä, kilpailevat ja luovat älykkäiden tilojen teknologioihin, sähköistykseen ja autonomiseen liikkuvuuteen perustuvia ratkaisuja. Yhteistyöhön jo sitoutuneet 14 yritystä edustavat monipuolisesti autonomisen liikkuvuuden teknologiaratkaisuja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ekosysteemin perustajajäseniin kuuluvat Cargotec (automaattinen terminaali), Deal Comp (sulautettu tietotekniikka autonomisiin ratkaisuihin), GIM Robotics (mobiilirobotiikka), Huawei (kamera- ja sensoriteknologia), Kempower (sähköisten ajoneuvojen latausratkaisut), Mevea (digitaaliset kaksoset ja reaaliaikaiset simulaatiot), Murata (MEMS-anturiteknologia), Nordic Inertial (navigoinnin ja paikannuksen ratkaisut), Plugit (sähköisten ajoneuvojen latauspalvelut), Posiva (ydinpolttoaineen loppusijoitus), Rightware (autojen käyttöliittymäteknologia), Solteq (autonomiset palvelurobotit), Unikie (automatisoitu pysäköintipalvelu, turvalliset reaaliaikaprosessit) sekä tutkimuslaitos VTT (automaattinen ajoneuvotekniikka ja toimintaympäristöt).
Ekosysteemihanketta johtaa DIMECC, joka on vuodesta 2008 edistänyt teollisuuden ja digitalisaation tutkimusta ja tuotekehitystä. Ekosysteemin rahoittavat mukana olevat yritykset ja Business Finland. Ekosysteemi ottaa jatkuvasti mukaan uusia jäsenyrityksiä.
”VAMOS-ekosysteemissä mukana olevien yritysten tavoitteena on saavuttaa globaalisti merkittävä markkinaosuus lähivuosina. Ekosysteemi edesauttaa kaikkia sen toimijoita nousemaan uudelle tasolle nopeammin kuin mihin yksikään yksittäinen yritys pystyisi. Yhteistyön avulla saavutamme ja vakuutamme asiakkaat osaamisestamme tehokkaammin. Lisäksi pysymme kiinni kehityksessä, sillä nopeasti kasvavalla alalla pitää kehittää jatkuvasti uutta liiketoimintaa”, sanoo Seppo Kuula, ekosysteemin puheenjohtaja ja Unikien toimitusjohtaja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Muun muassa tekoäly, data ja ohjelmistot ovat keskeisessä roolissa ajoneuvoteollisuuden muutoksessa. Liikenteen digitalisaatio on luomassa merkittävät globaalit markkinat, joista suomalaisyritykset aikovat ottaa leijonanosan.
”Työ- ja elinkeinoministeriön raportissa viitataan tutkimuksiin, joiden mukaan globaalin liikennemarkkina kasvaa vuoden 2017 lähes 15 000 miljardista dollarista yli 26 000 miljardiin dollariin vuoteen 2030 mennessä. Autonomisten ajoneuvojen kokonaismarkkinan vuosikasvu olisi 2020-luvulla 60 prosenttia”, kertoo liiketoiminnan kehitysjohtaja Tomi Kankainen DIMECC Oy:stä.
VAMOS-ekosysteemihankkeen kehityskohteina ovat muun muassa modulaarisuus, avoimet rajapinnat ja arkkitehtuurit sekä testivetoisen tuotekehitykset työkalut, digitaaliset työkaluketjut ja testikehykset. Se yhdistää toimijat kansainvälisesti merkittäviin yrityksiin ja organisaatioihin ja luo kansainvälisesti vertailukelpoista dataa teknologioista ja suorituskyvystä.
”Halusimme DIMECCin johtamaan VAMOSia, koska se on vahva toimija teollisuuden ekosysteemeissä. Meidän pitää pystyä tekemään laajempaa ekosysteemien välistä yhteistyötä, jos haluamme Suomeen vahvan mobiilin vientiklusterin. VAMOSin ja ajoneuvoteollisuuden osaamisessa on vahvat synergiat esimerkiksi älykkäisiin koneisiin ja tietoliikenteeseen. Näitä olemassa olevia suomalaisia vahvuuksia pitää hyödyntää tehokkaammin, jos Suomen vientiä halutaan tällä sektorilla lisätä. Tilaa ja kysyntää on maailmalla massiivisesti”, sanoo VAMOSin alkuunpanijoihin kuuluva Esko Mertsalmi, Unikien perustaja ja hallituksen puheenjohtaja.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »