Jollan puhelinten myynti lähti liikkeelle 27. marraskuuta 450 ensimmäisen puhelimen voimin ja viime viikolla myynti laajeni ennakkotilausten postitoimitusten käynnistyttyä ja puhelimen saavuttua viikko sitten yleiseenkin myyntiin DNA Kaupoista.
Jollan puhelin on myyntiin tultuaan ja erinäisissä arvioissa saanut moitteita puuttuvista toiminnoista ja keskeneräisyydestään. Jollan toimitusjohtajan Tomi Pienimäen mukaan Jolla joutui tältäkin osin tekemään valinnan ajan ja viimeistelyn väliltä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Oli tietoinen valinta, että halusimme edetä niin, että tuomme nyt tämän ohjelmistoversion ulos ja kehitämme sitä yhdessä käyttäjäkunnan kanssa”, Pienimäki kertoo ja korostaa samalla, että ohjelmistoa voidaan aina päivittää jatkossa helposti, kun taas rautaa eli fyysistä puhelinta ei. ”Raudan osalta tilanne näyttää erittäin hyvältä. Raudasta ei ole löytynyt sellaisia ongelmia, että puhelimia tulisi takaisn. Toki ajanjakso on lyhyt, mutta on muille sellaistakin on aiemmin sattunut, että on ollut jokin perustavaa laatua oleva virhe laitteessa.”
Jollalta on toistaiseksi puhelimen myyntiintulon jälkeen nähty yksi suurempi korjauspäivitys Sailfish-käyttöjärjestelmään sekä yksi pienempi, yhden ongelman korjannut päivitys. Vielä loppuvuoden aikana on tulossa toinen laajempi korjauspäivitys, jossa paikataan puhelimen ohjelmistosta löytyneitä ongelmakohtia. Tämän jälkeen vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä Jolla aikoo keskittyä uusien, vielä puuttuvien toimintojen tuomiseen osaksi Sailfishiä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yleisesti ottaen Jollalta on luvattu uusia päivityksiä kuukausittain. Tässä auttaa myös Sailfishin tekninen rakenne. ”Se on hyvin modulaarinen. Jos Bluetoothiin tulee päivitys, se tulee vain siihen. Jos sitä vertaa Nokian N9:ään, siinä oli jättiläismäinen blokki. Jos muutti pientä asiaa, piti vetää koko helahoito uusiksi. Kuluttaja kypsyy aika nopeasti siihen, että jos pitäisi ladata 400 megatavun paketti kerran viikossa. Siinä ollaan päästy aika paljon eteenpäin”, kertoo Pienimäki.
Myös käyttäjien mielipiteellä on merkitystä siihen, miten Jolla etenee. ”Sen voin luvata, että palaute tulee näkymään tuotteessa ja ohjelmistossa”. Tarkemmin Jolla ei kuitenkaan vielä paljasta, mitä on tulossa. ”Tärkeimmät ominaisuudet tulevat ensin”, toteaa Pienimäki. ”Meidän kannalta kyse on balansoinnista, että miten eri asioita priorisoidaan. Osa on tietysti selkeitä ja osaa täytyy miettiä.”
Jollalla on yhä alle 100 työntekijää kehitystyössä, vaikka se on tuonut jo markkinoille oman käyttöjärjestelmänsä sekä sitä hyödyntävän tuotteen, oman puhelimensa. Jolla pyrkiikin kääntämään pienen kokonsa heikkoudesta vahvuudeksi ketteryydellä. ”Olemme varsin ketterä jo koosta johtuen ja keskustelu asiakasrajapinnan kanssa on hyvin intensiivistä, jos sitä vertaa muihin puhelinyhtiöihin.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jolla on kerännyt kritiikkiä, mutta Pienimäen mukaan vastaanotto on ollut kuitenkin yleisesti ottaen hyvä. ”Erittäin hyvän vastaanoton on saanut, mutta aina niitä on, jotka sitä mieltä että puuttuu sitä tai tätä”, toteaa Jollan toimitusjohtaja. ”Palautuksia ei nyt montaa ole ollut. Ei siitä mitään ilmiötä ole tullut. Yksittäisiä tapauksia.”
Varsinkin tiettyjen ulkomaisten suurten teknojulkaisujen arviot Jollasta ovat olleet kylmiä ja Jollaa on haukuttu perusajatukseltaan rikkinäiseksikin. Pienimäen mukaan he osasivat jo ennakkoon odottaa kritiikkiä juuri tietyiltä tahoilta. ”Jo ennen kuin kukaan kirjoittaa mitään, media-alan ihmiset sanovat, että nuo ja nuo kirjoittavat teistä hyvin kriittisesti. Kaikkien täytyy ottaa tietenkin joku puoli, että juttuun vähän särmää. Voi ottaa joko positiivisen tai negatiivisen kannan.”
Kuten puhelinten myynninaloituksessa ja tasapainottelussa ennakkotilausasiakkaiden tarpeiden tyydyttämisen ja DNA:n myynnin aloituksen välillä, joutui Jolla tekemään luonnollisesti kompromisseja myös ylipäätänsä ajoituksen kanssa. ”Meidän piti tehdä valintoja. Jos olisi otettu kaksi kuukautta lisäaikaa niin nyt istuttaisiin tässä ja ihmettelyn aihe olisi, että miksi puhelinta ei tullutkaan vaikka luvattiin. Meidän piti tehdä valintoja, tuommeko puhelimen ulos luvatussa aikataulussa ja teemme siihen sitten ohjelmistopäivityksiä vai emmekö tuo aikataulussa, teemme päivityksiä sisäisesti ja tuomme vasta sitten. Elämä on valintoja ja me päätimme tehdä näin.”
Osa yleisimmistä puutteista on jo selkeästi Jollan tiedossa. Näitä ovat esimerkiksi puuttuva vaakanäyttötila puhelimen käyttöliittymästä sekä vielä operaattoritestauksia läpikäyvä 4G LTE -tuki. Myös puhelimen suuri virrankulutus ja sen myötä varsin heikko akunkesto on tiedostettu Jollalla. ”Se on asia, mitä meidän pitää hioa. On erinäisiä asioita, mitä ei voi tehdä käyttöjärjestelmään niin, että ottaa vain näkyvät asiat ja muuttaa niitä, vaan on oikeasti tehtävä niitä muutoksia syvemmälle”. Pienimäen mukaan Sailfishin taustalla oleva MeeGo on juurikin suunniteltu alun perin puhelimiin, mutta tiettyjä optimointeja täytyy vielä tehdä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Osa puuttuvien toimintojen kohtalosta ei ole Jollan käsissä, vaan riippuu kumppanien ja sisältölähteiltä saaduista luvista. Esimerkiksi Facebookin uutisvirran katselua ei ole vielä Jollassa mukana, vaan tapahtumanäkymän Facebook-kuvake ohjaa nyt vain palvelun verkkosivulle – vaikka jo aiemmissa demoissa Jollassa on nähty laajempikin Facebook-toiminnallisuus. ”Se ei ole tekniikasta kiinni, se riippuu muista asioista. Se voisi toimia toisinkin. Isojen firmojen kanssa tulee välillä tällaisia tilanteita, niillä on iso armeija juristeja ja välillä se näkyy.”
Jollan puhelimessa on ihmetelty myös, että tietyt vakio-ominaisuuksiksi koetut sovellukset täytyy asentaa itse käsin Jolla Kaupan kautta. Tällaisia ovat esimerkiksi Kalenteri- ja Sähköposti-sovellukset sekä jopa tuki Android-sovelluksille. ”Jälkikäteen ajateltuna se oli meiltä virhe. Meidän olisi pitänyt laittaa ne puhelimeen valmiiksi”, toteaa Pienimäki. ”Asiasta käytiin sisäistä debattia, jossa oli kaksi näkemystä. Puritanistinen ’käyttäjä saa valita’- näkemys, että puhelin on aluksi tyhjä ja käyttäjä saa valita täysin itse kaiken. Toinen vaihtoehto oli, että laitetaan sovellukset, kuten sähköposti, ja vastaavat suoraan. Päädyimme filosofiselle linjalle, että käyttäjä saa valita ja jälkikäteen ajatellen näin ei olisi pitänyt tehdä.”
Jolla Kaupasta on tarjolla toistaiseksi vasta ilmaisia sovelluksia. Jatkossa kauppaan on tulossa kuitenkin mukaan myös maksutoiminnot. ”Tärkeintä on saada ylipäänsä jotain sovelluksia. Mutta ihan samalla logiikallahan me siinä toimitaan kuin muutkin.”
Jollan osalta kovin laajasti ei ole pidetty esillä sitä, että yhtiö on viimeisen puolen vuoden aikana tehnyt suuren muutoksen alkuperäisiin suunnitelmiinsa nähden laitteen sydämenä toimivan järjestelmäpiirin eli suoritinkokonaisuuden osalta. Jolla kehitti aluksi puhelintaan ST-Ericssonin uudelle piirille ja tiettävästi myös toukokuussa Jollan puhelimen ensimmäisten tietojen julkistuksen yhteydessä ja Jolla Love Day -tapahtumassa esitellyt laitteet olivat varustettu vielä ST-Ericssonin ratkaisulla.
Nyt jo jakautuneenkin ST-Ericssonin toiminnalta katosi kuitenkin pohja alta ja Jollan oli pakko vaihtaa järjestelmäpiiriä. Tämän jälkeen puolessa vuodessa tuote kehitettiin monella tapaa uusiksi. ”Eihän se nyt ihan itsestään tapahtunut”, Pienimäki kertaa tapahtumia. ”Olihan siinä jonkin verran hommaa. Jos miettii mitä on tapahtunut viime kevättalvesta tähän päivään, niin on saatu aika paljon aikaiseksi. Ja jos sitä vertaa puuttuviin toimintoihin ja katsotaan mennyttä puolta vuota, niin en olisi kauhean huolissani siitä, että ohjelmistosta puuttuu nyt vielä jotain.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »