Facebookista alkunsa saanut ja sittemmin Instagramin ja WhatsAppin yritysostoilla asemaansa sosiaalisen median jättiläisenä vahvistanut, loppuvuodesta 2021 nimensä Meta Platformsiksi nimensä muuttanut yhtiö on viime aikoina panostanut vahvasti uusille markkinoille laajentumiseen.
Meta Platforms -nimenvaihdoksenkin taustalla oli idea brändätä yhtiö virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta rakentuvan tulevaisuuden metaversumin rakentajaksi. Aiemmin Oculus-brändillä myytyjen virtuaalilasien jatkoksi Meta on kehittänyt lisätyn todellisuuden laseja sekä muita tulevia laitteitaan, kuten älykelloja. Lisäksi tuotevalikoimaan ovat jo kuuluneet Portal-videopuhelulaitteet.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin Meta suunnitteli ensimmäisten lisätyn todellisuuden lasiensa tuomista markkinoille vuonna 2024, mutta nyt se on raportoidusti luopunut ensimmäisen sukupolven kaupallisesta lanseerauksesta ja siirtänyt katseensa suoraan tähän asti toiseksi sukupolveksi kaavailtuihin laseihin.
Metan lisätyn todellisuuden lasien kehitysprojekti on kulkenut kokonaisuutena nimellä Nazare.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiempi raportti kertoi, että projektissa kehitteillä olivat monipuoliset lisätyn todellisuuden lasit, joiden yhtenä keskeisenä ominaisuutena on hologrammeihin perustuva kommunikointi ja yhdessä olo. Metan perustaja-toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kerrotaan vaatineen, että lasien tulee tarjota täysi lisätyn todellisuuden kokemus 3D-grafiikoilla, laaja näkökenttä ja ”sosiaalisesti hyväksyttävä design”.
Laseissa oli tarkoitus käyttää kalliita kustomoituja waveguide- ja micro-LED-näyttöteknologioita, minkä lisäksi laseissa niissä olisi ollut myös silmien seuranta ja eteenpäin suunnattu kamera kuin myös stereokaiuttimet. Lasit oli suunniteltu toimimaan yhdessä erillisen keskusyksikkölaitteen kanssa.
The Informationin lähteen mukaan ensimmäiseksi suunniteltuja Nazare-projektin laseja ei kuitenkaan enää suunnitella tuotavan kaupallisesti saataville, vaan ne esitellään vain ”demo-tuotteena”.
Nyt Metan katseet ovat siirtyneet toisen sukupolven lisätyn todellisuuden laseihin, joiden projektinimi on Artemis. Niihin on aiemmin odotettu kevyempää, kehittyneempää designia verrattuna ensimmäisiin laseihin ja alkuperäinen aikataulu oli ajateltu vuodeksi 2026, kaksi vuotta ensimmäisten jälkeen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi The Informationin mukaan Meta on tehnyt päätöksen sen videopuheluihin keskittyvien Portal-älynäyttölaitteiden osalta kohdemarkkinan rajaamisesta jatkossa yrityksiin. Raportoidusti Meta ei tule enää tekemään kuluttajille suunnattuja Portal-laitteita.
Tutkimusyhtiö IDC on arvioinut Portal-laitteiden myynnin kasvaneen vuonna 2021 noin 800 000 laitteeseen vuoden 2020 noin 600 000 laitteesta. Kodin älynäyttölaitteiden markkinoilla Metan osuus on jäänyt kuitenkin hyvin vähäiseksi.
Kaiken kaikkiaan tämänhetkinen muun muassa kiihtyneen inflaation myötä yleisesti heikkenevä talouskehitys ja sen myötä Metan liiketoiminnan mureneva perusta muiden yhtiöön vaikuttaneiden muutosten, kuten Applen yksityisyysparannusten, kanssa näyttää saaneen Metan huomattavasti aiempaa varovaisemmaksi pyrkimyksessään kasvaa laite- ja alustayhtiöksi.
Metan virtuaali- ja lisätyn todellisuuden kehityksestä vastaava Reality Labs -yksikkö teki viime vuodelta yli 10 miljardia dollaria tappiollisen liiketuloksen, vaikka sen liikevaihto ylsikin 2,23 miljardiin dollariin. Tänä vuonna Reality Labsin tappioiden oli vielä odotettu syvenevän merkittävästi Metan jatkaessa investoimista tulevaisuuden mahdollisuuksiin, mutta viimeaikaisten uutisten myötä Meta näyttää muuttaneen linjaansa varovaisemmaksi kulujen kasvattamisessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Zuckerbergin haaveena on pitkään ollut perustamansa yhtiön nousu palvelusta alustaksi muiden palveluille, mutta tässä onnistuminen tulevaisuuden metaversumin osalta on avoin kysymys. Eivätkä viimeaikaiset uutiset monien projektien ja tavoitteiden alasajosta ainakaan hyvää Metalle lupaa.
Meta on toistaiseksi kulkenut projekteillaan virtuaali- ja lisätyn todellisuuden kehittämisen kärkijoukoissa, mutta suunnitelmien leikkaamisen myötä kilpailevat teknologiajätit, kuten Apple, Google ja Microsoft, jotka kaikki myös kehittävät omia lisätyn todellisuuden lasejaan, voivat jättää Metan taakseen ja murskata Zuckerbergin haaveet.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »