Applen HomePod mini oli myydyin älykaiutin tammi-maaliskuussa 2022. Alkuvuosi oli kaiken kaikkiaan vaikeaa aikaa älykaiuttimille, Strategy Analyticsin tilastot kertovat.
Älykaiutinten markkinat ovat vielä kohtalaisen nuoret, ja kauppa on kasvanut mukavanlaisesti viime vuosina. Kuluvan vuoden ensimmäinen neljännes oli kuitenkin poikkeus myyntimäärien valahdettua 4,5 prosenttia tammi-maaliskuuhun 2021 verrattuna.
Lasku johtuu etenkin Alibaban, Baidun ja Xiaomin ongelmista kotimarkkinoillaan Kiinassa. Kiinan jykevät koronasulut aiheuttivat vaikeuksia myös älykaiutinvalmistajille, ja kiinalaiskolmikko kuuluu kokonaisuudessaan kaiutinkaupan kärkikuusikkoon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suurin markkinaosuus tammi-maaliskuussa 2022 oli Amazonilla, joka toimitti 28,2 prosenttia kaikista älykaiuttimista. Toiseksi ylsi Google 17,2 prosentin osuuksineen Applen noustua ensi kertaa kärkikolmikkoon 12,7 prosentin siivullaan.
Applen toimitusmäärät kasvoivat viime vuodesta peräti 29,7 prosenttia, vaikka monilla muilla toimitukset laskivat. Myös Amazon ja Google ylsivät vain vaatimattomiin kasvulukuihin (1,5 ja 6,6 prosenttia).
Tammi-maaliskuun myydyin älykaiutin olikin Applen pienikokoinen HomePod mini, jota myytiin alkuvuonna 4,5 miljoonaa kappaletta eli noin 12,7 prosenttia koko markkinasta. HomePod minin osuus onkin sama kuin koko yhtiön, sillä kaiutin on tällä hetkellä ainut Applen valmistama tuote kategoriassaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älykaiutinkaupan odotetaan tulevaisuudessa elpyvän, vaikkakin pääosin Kiinan markkinoiden ansiosta. Yhdysvalloissa kauppa ei kenties kasva entiseen malliin, mikä saattaa analyytikkojen mukaan vaikeuttaa Applen, Amazonin ja Googlen asemia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »