Applen Project Titan -nimellä kulkevasta autoprojektista viime aikoina kuullut raportit ovat kertoneet lähinnä eri avainhenkilöiden lähdöstä. Niin tälläkin kertaa.
Bloombergin Gabrielle Coppola ja Mark Gurman raportoivat Christopher (CJ) Mooren jättäneen Applen autoprojektin jo vain alle vuosi yhtiön palkkalistoille tulon jälkeen. Ennen Apple-pestiään Moore toimi Teslan Autopilot-tiimin johtajana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applelta Moore siirtyy Luminar-startup-yritykseen, joka kertoo rakentavansa liikenteen tulevaisuutta kehittäen autonomista ajamista. Moore tulee johtamaan Luminarin ohjelmistotiimiä, joka vastaa autonomiseen ajamiseen liittyvien turvaominaisuuksien kehittämisestä.
Applen tiedetään kehittävän autoprojektissaan omaa sähköautoa sekä itseajamisen järjestelmiä. Tiimissä on vähintään satoja työntekijöitä, mahdollisesti enemmänkin.
Aiemmin toukokuussa Applen raportoitiin palkanneen hiljattain 31 vuotta Fordilla työskennelleen Desi Ujkashevicin vahvistamaan autoprojektiaan autoteollisuuden kokemuksella.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen autoprojektissa johto on vaihtunut laajasti ja tiheällä tahdilla. Esimerkiksi joulukuussa kerrottiin, että vuodesta 2019 Applella työskennellyt Michael Schwekutsch oli jättänyt yhtiön. Schwekutsch vastasi ennen Apple-aikaansa Teslalla sen voimalinjaratkaisuista. Applelta Schwekutsch siirtyi työskentelemään sähkön voimalla toimivia lentokoneita kehittävään Archer Aviationiin.
Sittemmin on raportoitu, että nykyisin Applen autoprojektia johtaa Apple Watchin watchOS-ohjelmiston kehitystä tähän asti vetänyt Kevin Lynch.
Kevin Lynch on Applen autoprojektin viides johtaja noin seitsemän vuoden aikana. Samanaikaisesti, kun Applen autoprojekti on menettänyt viime aikana runsaasti keskeisiä avainhenkilöitä, on se toki vahvistunut myös uusilla nimillä. Vaihtuvuus projektissa on suurta. Apple rekrytoi esimerkiksi viime vuonna riveihinsä esimerkiksi aiemmin BMW:llä sen i3- ja i8-mallien kehitystä johtaneen Ulrich Kranzin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Marraskuussa 2021 Bloomberg raportoi Kevin Lynchin asettaneen Applen autoprojektille kunnianhimoisen tavoitteen: oman täysin itseajavan sähköauton esittelyn markkinoille jo vuonna 2025. Applen tavoitteena on nyt auto, jossa ei ole lainkaan ohjauspyörää eikä polkimia ja koko sisusta on suunniteltu niin, ettei autoa ole tarkoitus ihmisen ajaa. Itseajamisen teknologian kehittymiseen laajasti käyttökelpoiseksi Applen tavoiteaikataulussa liittyy kuitenkin suuria kysymysmerkkejä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »