Kovassa pyörityksessä viime aikoina yrityskauppakohteena ollut Twitter julkaisi torstaina 28. huhtikuuta alkuvuoden tammi-maaliskuun 2022 tuloksensa.
Twitterin tammi-maaliskuun liikevaihto kasvoi vuodentakaisesta 16 prosenttia 1,20 miljardiin dollariin ja liiketulos valahti vuodentakaisesta 52 miljoonan dollarin voitosta 128 miljoonaa dollaria tappiolle. Twitter kirjasi kuitenkin MoPub-liiketoiminnan myynnistä 970 miljoonan dollarin myyntivoiton, jonka myötä nettotulos oli verojen jälkeen 513 miljoonaa dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Twitterin hallituksen hyväksyttyä Elon Muskin yhtiöstä tekemän ostotarjouksen ja tehtyä sopimuksen yrityskaupasta, ei Twitterin julkistamiin tuloslukuihin nyt kiinnittynyt niin suurta huomiota. Jos ja kun osakkeenomistajien hyväksynnän, tarvittavien viranomaishyväksyntöjen sekä tavanomaisten muiden ehtojen täytyttyä kauppa Muskin kanssa toteutuu, muuttuu Twitter yksityiseksi yhtiöksi.
Sen sijaan Twitterin tulosjulkistuksessa huomion kiinnitti tällä kertaa melkoinen moka, jonka Twitter on tehnyt viimeisen kolmen vuoden aikana raportoinnissaan.
Twitter kertoi nyt osavuosikatsauksessaan, että se on vuoden 2019 ensimmäisestä neljänneksestä alkaen vuoden 2021 viimeiseen neljännekseen asti ilmoittanut liian suuria aktiivisten käyttäjien määriä julkisuuteen tulosraporteissaan. Tämä johtui maaliskuussa 2019 julkaistusta ominaisuudesta, jonka avulla oli mahdollista linkittää useita erillisiä tilejä yhteen ja vaihtaa kätevästi tilien välillä. Virheen vuoksi tapauksissa, jossa toimenpiteitä tehtiin ensisijaisen tilin kautta, kaikki sen kanssa linkitetyt tilit laskettiin aktiivisiksi käyttäjiksi, vaikkei näitä tilejä oltu varsinaisesti käytetty ollenkaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Twitterin nyt ilmoittamien korjattujen lukujen mukaan se yliarvioi aktiivisten käyttäjiensä määrää suurimmillaan 1,9 miljoonalla käyttäjällä, vuoden 2021 viimeisen neljänneksen raportoinnissaan, ja vähimmilläänkin 1,4 miljoonalla käyttäjällä vuoden 2020 viimeisen neljänneksen raportoinnissaan. Tätä vanhemmilta kausilta Twitterillä ei ole enää laskentaan tarvittavia tietoja, vaikka vääriin tietoihin johtanut virhe alun perin syntyi jo vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä.
Esimerkiksi vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä Twitter ilmoitti alun perin kuukausitasolla aktiiviseksi, mainosten piirissä olevaksi käyttäjämääräkseen 216,6 miljoonaa, vaikka todellinen määrä olikin vain 214,7 miljoonaa.
Aktiivisten käyttäjien määrä on keskeinen sijoittajien seuraama tunnusluku Twitterin kaltaisissa sosiaalisen median palveluissa, joiden ansainta perustuu mainoksiin ja esimerkiksi käyttäjämäärän kasvu tai lasku on tarkasti seurattu muutos tulosjulkistusten yhteydessä. Twitterin suurimmillaan jopa 1,9 miljoonan käyttäjän laskentavirhettä voidaan siis pitää merkittävänä, ja sillä on voinut olla vaikutusta osakekurssin kehitykseen ja Twitterin markkina-arvoon.
Jopa surkuhupaisaa ellei surullista on, ettei Twitterille ole kyse edes ensimmäisestä kerrasta, kun se on laskenut ja ilmoittanut käyttäjämääränsä virheellisesti. Aiemmin vuosina 2014-2017 Twitter laski myös virheellisesti kolmansien osapuolten sovellusten kautta tehdyt toimet ylimääräisiksi käyttäjiksi, joka johti myös tuolloin käyttäjämäärän liioitteluun noin kahdella miljoonalla käyttäjällä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »