Facebookista Meta Platformsiksi nimensä muuttanut yhtiö onnistui yllättämään sijoittajat tällä kertaa positiivisesti alkuvuoden 2022 tulosjulkistuksellaan myöhään keskiviikkoiltana Suomen aikaa.
Aiemmin vuoden 2021 viimeisen neljänneksen tulosjulkistus petti odotukset pahemman kerran, kun tulos pieneni ja Facebookin käyttäjämäärä laski ensi kerran ikinä. Metan osake syöksyi helmikuun alussa yli 20 prosentin romahdukseen, kun nyt taas alkuvuoden 2022 tulosjulkistus nosti Metan kurssin pörssin jälkikaupankäynnissä 16,8 prosentin nousuun. Vuoden 2022 aikana Metan osakekurssi on tästä huolimatta laskenut 40 prosenttia.
”Edistyimme tällä vuosineljänneksellä useissa yrityksen tärkeimmissä painopisteissä ja pysymme luottavaisina pitkän aikavälin mahdollisuuksiin ja kasvuun, jotka tuotesuunnitelmamme avaa”, kommentoi Metan perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg. ”Palvelujamme käyttää nykyään enemmän ihmisiä kuin koskaan ennen, ja olen ylpeä kuinka tuotteemme palvelevat ihmisiä ympäri maailmaa.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan palveluiden käyttäjämäärät olivatkin jälleen alkuvuonna kasvussa. Facebookin päivittäinen käyttäjämäärä kasvoi loppuvuoden 1,929 miljardista nyt alkuvuonna 1,96 miljardiin eli reilulla 30 miljoonalla. Vuodentakaiseen 1,845 miljardiin verrattuna kasvua kertyi 4 prosenttia. Kuukausittain aktiivisten Facebook-käyttäjien määrä nousi 2,94 miljardiin, 3 prosentilla vuodentakaisesta.
Facebookin eri palvelujen – Facebookin lisäksi myös Instagramin ja WhatsAppin – yhteenlaskettu päivittäisten käyttäjien määrä nousi 2,87 miljardiin loppuvuoden 2,82 miljardista. Vuodentakaiseen verrattuna kasvua oli 6 prosenttia. Kuukausittain aktiivisten käyttäjien määrä oli 3,64 miljardia, myös 6 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin.
Metan liikevaihto alkuvuonna tammi-maaliskuussa 2022 kasvoi vuodentakaisesta 7 prosentilla 27,908 miljardiin dollariin. Liikevoitto kuitenkin painui samanaikaisesti 25 prosentilla 11,378 miljardista dollarista alkuvuonna 2021 nyt 8,524 miljardiin dollariin. Liikevoittoprosentti laski 43 prosentista 31 prosenttiin. Nettotulosta Meta teki 7,465 miljardia dollaria, 21 prosenttia vuotta aiempaa vähemmän.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan raportoima palvelujen eli Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin liikevaihto oli alkuvuonna 27,213 miljardia dollaria ja liikevoitto 11,484 miljardia dollaria. Tältäkin osin liikevoitto laski 13 prosentilla vuodentakaisesta, kun Metan palvelut kärsivät yhä Applen tekemistä yksityisyysmuutoksista ja muun muassa yleisen taloustilanteen heikentymisestä kiihtyneen inflaation ja sen nakertaman kuluttajaluottamuksen myötä. Käytännössä lähes kaikki Metan palvelujen liikevaihto kertyy mainonnasta palveluissa.
Lisäksi Metan kannattavuutta painavat yhä rajummin sen mittavat panostukset virtuaali- ja lisätyn todellisuuden sekä metaversumin kehitystyöhön. Nämä hankkeet ovat osa Reality Labs -segmenttiä, jonka liikevaihto alkuvuonna oli 695 miljoonaa dollaria ja liiketappio 2,96 miljardia dollaria. Vuositasolle muunnettuna Meta panosti tappioiden muodossa alkuvuonna siis jo noin 12 miljardin dollarin edestä pääasiassa tutkimukseen ja tuotekehitykseen, joka tavalla tai toisella liittyy VR- ja AR-kokemusten kehittämiseen. Meta kehittää muun muassa useampia uusia virtuaalitodellisuuden laitteita sekä lisätyn todellisuuden laseja.
Henkilöstöä Reality Labsilla on jo 17 000 työntekijää, ja kaiken kaikkiaan kyse on mittavasta panostuksesta, jolla Meta tavoittelee vahvaa asemaa tulevaisuudessa. Toistaiseksi Reality Labsin liikevaihto koostuu lähinnä tähän asti Oculus-brändillä kaupattujen VR-lasien myynnistä.
Jatkossa Meta pyrkii lunastamaan paikan metaversumialustana. Toistaiseksi ja lähivuosien ajan tämä vaatii kuitenkin merkittäviä satsauksia, eikä panostusten johtamisesta lopulta merkittävään markkina-asemaan ja kannattavaan liiketoimintaan tietenkään ole takeita.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Virtuaali- ja lisätyn todellisuuden markkinoilla Meta on ollut suunnannäyttäjä, mutta mahdollisesti vuoden 2022 aikana Applen odotetaan esittelevän ensimmäiset virtuaalilasinsa, jotka tarjoavat myös lisätyn todellisuuden toimintoja, ja myös muut teknologiajätit ovat tulossa apajille. Googlen osalta kehityshankkeen tavoitteen on kerrottu olevan vuodessa 2024 ja Microsoft tekee nyt yhteistyötä Samsungin kanssa. Lisäksi myös esimerkiksi Snapchatin taustayhtiö Snap sekä Pokémon GO -pelistä tunnettu Niantic kehittävät omilla tahoillaan omia lisätyn todellisuuden laitteitaan ja ratkaisujaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »