Suoratoistopalvelu Netflixin odotukset pahemman kerran pettäneet tulosraportit saivat jatkoa, kun yhtiö raportoi alkuvuoden 2022 tuloksestaan.
Odotukset pettänyt tulosraportti syöksi Netflixin osakekurssin pörssin jälkikaupankäynnissä tiistai-iltana Suomen aikaa yli 25 prosentin romahdukseen. Tänä vuonna Netflixin osakekurssi on painunut yli 40 prosentilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Netflixin tilaajamäärä laski alkuvuonna ensi kerran sitten vuoden 2011. Tilaajien määrä pieneni joulukuun loppuun verrattuna 0,2 miljoonalla 221,64 miljoonaan maaliskuun lopussa. Yhdysvalloissa ja Kanadassa tilaajamäärä laski 0,64 miljoonalla, Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella 0,3 miljoonalla ja Latinalaisessa Amerikassa 0,35 miljoonalla. Netflixin raportoimista alueista tilaajamäärä kasvoi vain Aasian ja Tyynenmeren alueella, jossa kasvua oli 1,09 miljoonaa.
Netflix oli ennustanut tilaajamääränsä kasvavan alkuvuonna 2,5 miljoonalla, josta se jäi kauas vaikka kehityksessä ei huomioitaisi 0,7 miljoonaa tilaajaa vienyttä palvelun keskeyttämistä Venäjällä.
Alkuvuonna tammi-maaliskuussa 2022 Netflixin liikevaihto kasvoi vuotta aiemmasta 9,8 prosentilla 7,868 miljiardiin dollariin tilaajamäärän oltua keskimäärin 8 prosenttia vuodentakaista suurempi ja liikevoitto nousi niukasti 12 miljoonalla dollarilla 1,972 miljardiin dollariin. Liikevoiton osuus liikevaihdosta oli 25,1 prosenttia, ja nettotulosta Netflix teki 1,597 miljardia dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Netflix selittää kasvunsa tyssäämistä useilla tekijöillä.
Parina viime vuotena koronapandemia kiihdytti suoratoistopalvelun kysyntää merkittävästi, kun kodeissa vietetty aika kasvoi. Nyt tältä osin kehitys on kääntynyt. Lisäksi Netflix nosti nyt esiin entistä vahvemmin myös kiristyneen kilpailun suoratoistopalveluissa, jota se on aiemmin vähätellyt uhkana itselleen. Muun muassa Disney+, Amazon Prime Video, HBO Max ja Apple TV+ ovat lisänneet globaalia kilpailua suoratoistopalveluissa lukemattomien paikallisten toimijoiden ohella.
Merkittävänä ongelmana Netflix pitää myös Netflix-tilausten jakamista palvelun ehtojen vastaisesti kotitalouden ulkopuolelle. Netflix arvioi, että tällaisia kotitalouksien ulkopuolisia käyttäjiä palvelulla on jopa yli 100 miljoonaa, mikä tietenkin on hyvin merkittävä määrä verrattuna reiluun 220 miljoonaan maksettuun tilaukseen.
Netflix pyrkiikin rahastamaan jatkossa paremmin palvelun jakamisen kotitalouden ulkopuolelle. Maaliskuussa Netflix aloitti jo kolmessa Latinalaisen Amerikan maassa testin, jossa lisämaksusta tilaukseen voi lisätä kotitalouden ulkopuolisen jäsenen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tilausten jakaminen kotitalouksien ulkopuolelle vaikeuttaa Netflixin kasvua erityisesti markkinoilla, joilla sillä on jo vahva asema ja laaja tilaajakunta.
Kotitalouden ulkopuolisen jakamisen rajoittamisen ja rahastamisen lisäksi Netflix pyrkii jatkamaan kasvuaan ja parantamaan liiketoimintaansa jatkamalla panostamista sisältöihin sekä käyttäjille tarjottaviin suosituksiin.
Kiihdyttääkseen kasvua ympäri maailman, Netflix aikoo luoda entistä enemmän alkuperäissisältöjä Yhdysvaltojen ulkopuolella. Netflix tuottaa jo elokuvia ja sarjoja yli 50 maassa, ja viime vuosina monet muut kuin englanninkieliset sisällöt ovat nousseet jo maailmanlaajuisiksikin hiteiksi.
Netflix suunnittelee myös merkittävää uutta avausta: edullisempaa tilausta, joka sisältäisi mainoksia. Netflixin toimitusjohtaja Reed Hastings vahvisti tulosjulkistuksen jälkeisessä analyytikkopuhelussa Netflixin tutkivan edullisempia, mainosrahoitteisia tilauksia seuraavan vuoden tai kahden aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Ne, jotka ovat seuranneet Netflixiä, tietävät, että olen vastustanut mainonnan monimutkaisuutta ja olen ollut suuri tilausten yksinkertaisuuden fani”, Hastings kommentoi. ”Mutta niin paljon kuin olen sen fani, olen suurempi fani kuluttajan valinnan osalta. Ja se, että kuluttajat, jotka haluavat halvemman hinnan ja ovat mainontaa sietäviä, saavat haluamansa, on hyvin järkevää.”
Monet Netflixin kilpailijat tarjoavat jo palveluistaan mainoksia sisältäviä versioita.
Netflix ei ole kertonut mainoksia sisältävästä tilauksestaan vielä mitään tarkempia tietoja, mutta todennäköisesti sitä tullaan testaamaan aluksi rajatusti ja myöhemminkin julkaisu tapahtuu markkinakohtaisesti.
Kuluvan huhti-kesäkuun neljänneksen osalta Netflix ennustaa tilaajamääränsä kehittyvän edelleen vaisusti, ennustehaarukan ulottuessa 2 miljoonan laskusta 1,5 miljoonan kasvuun.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »