Tätä nykyä hiljattain fuusioituneen Warner Bros. Discovery -yhtiön omistukseen kuuluva CNN laajensi tarjontaansa kaapeliuutiskanavasta myös suoratoistopalvelujen joukkoon 29. maaliskuuta avatulla CNN+:lla.
CNN+:n debyytti näyttää kuitenkin olleen melkoinen floppi, sillä CNBC raportoi lähteisiinsä perustuen palvelulla olevan vasta alle 10 000 aktiivista käyttäjää päivätasolla pari viikkoa julkaisunsa jälkeen.
CNN+ on tarjolla Yhdysvalloissa 5,99 dollarin kuukausi- tai 59,99 dollarin vuosihinnalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vähäinen käyttäjämäärä ei olisi suuri ongelma palvelun alkuvaiheessa, ellei palvelun eteen olisi jo tähän mennessä tehty peräti 300 miljoonan dollarin investointeja Axios-julkaisun mukaan. Mukana tässä summassa on ollut muun muassa merkittävä panostus markkinointiin.
Nyt Axios raportoi, että heikko kiinnostus palvelua kohtaan on johtamassa suunniteltujen investointien ja tilaajaennusteiden merkittävään leikkaukseen. Alun perin CNN+:aan oli tarkoitus investoida jopa 1 miljardia dollaria neljän vuoden aikana, mutta nyt summasta leikataan pois todennäköisesti satoja miljoonia dollareja, kertoo Axios lähteisiinsä perustuen.
CNN:n kaapeliuutiskanava, jonka moni amerikkalainen saa laajemman kaapelitelevisiotilauksensa mukana, keräsi keskimäärin 773 000 katsojaa päivässä viime vuonna. CNN+:aan oli kuitenkin ladattu kovia odotuksia, sillä yhdessä McKinsey-konsulttiyhtiön kanssa luoduissa ennusteissa sille povattiin jopa noin 2 miljoonaa tilaajaa Yhdysvalloista ensimmäisen vuoden aikana ja 15-18 miljoonaa tilaajaa neljän vuoden sisällä julkaisusta. Pidemmän aikavälin ennustetusta tilaajamäärästä merkittävän osan odotettiin tulevan kansainvälisiltä markkinoilta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
CNN+:n osaksi on rekrytoitu tunnettuja nimiä myös kilpailijoilta, mutta nähtävästi ihmiset eivät ole kovin innokkaita tilaamaan erillistä uutisiin keskittyvää suoratoistopalvelua. Viihteeseen panostavat suoratoistopalvelut dominoivat alaa. Päinvastaisesta lanseerausmenestyksestä CNN+:aan nähden esimerkki on Disney+, joka keräsi vuonna 2019 avautuessaan peräti 10 miljoonaa tilaajaa heti julkaisupäivänään.
Tulevaisuudessa CNN+:aa voidaan tarjota osana laajempaa pakettia, joka sisältää myös HBO Maxin ja Discovery+:n, kertovat lähteet CNBC:lle. Näin myös CNN+ voisi saada lisää katsojia.
”Olemme edelleen tyytyväisiä julkaisuun ja sen edistymiseen vain kahden viikon jälkeen”, kommentoi CNN:n edustaja edelleen luottavaisena CNBC:lle.
CNN kokonaisuudessaan on saamassa uuden johtajan 1. toukokuuta aloittavasta Chris Lichtistä, jonka päätettäväksi on tulossa, miten CNN+:n nähtävästi heikkoon alkumenestykseen suhtaudutaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »