Google on esitellyt tänään Google for Games Developer Summit -kehittäjätapahtumassa Stadia-pilvipelipalvelunsa uudistuksia.
Google julkaisi Stadia-pilvipelipalvelunsa alun perin vuonna 2019, mutta selvää on, ettei se toistaiseksi ole saavuttanut Googlen tavoitteita. Suosio on jäänyt odotettua vähäisemmäksi useammista eri syistä johtuen.
Laajasti eri laitteilla käytettävissä oleva Stadia-pilvipelipalvelu on käytännössä Googlen pilvipalvelussa sijaitseva vastine pelikonsolille. Palvelua pääsee käyttämään joko ilmaiseksi tai Stadia Pro -tilauksella 9,99 euron kuukausimaksulla. Stadia Pro -tilaukseen sisältyy mukaan joukko pelejä. Muuten pelit tulee pääsääntöisesti ostaa Stadian kaupasta, ja hinnat ovat karkeasti samaa tasoa kuin tavallisilla tietokone- ja konsoliversioilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen tänään esittelemien muutosten tavoitteena on helpottaa Stadian kokeilemista ja houkutella näin sekä lisää pelaajia että pelikehittäjiä osaksi palvelua.
Stadia-pelipalvelu saa uuden Stadia-kaupan, jonka selaaminen ei vaadi kirjautumista Stadia- tai Google-tilille. Kaupassa voi selata Stadiassa tarjolla olevia pelien ilmaisia kokeiluja, kokonaan ilmaisia pelejä sekä maksullisia pelejä, eli tutustua tarjontaan aiempaa helpommin ennen palveluun mukaan liittymistä.
Välittömästi tarjolla olevat ilmaiset kokeiluversiot peleistä ovat myös uusi ominaisuus, jota pelikehittäjät voivat jatkossa hyödyntää peliensä esittelemiseen. Ilmaisten kokeiluversioiden pelaamisen aloittaminen onnistuu jatkossa helposti parilla klikkauksella ilman, että Stadia-tiliä täytyy luoda tai sille kirjautua sisään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Esimerkkejä Stadiassa tarjolla olevista rajoitetuista ilmaiseksi kokeiltavista peleistä ovat Risk of Rain 2 ja Rainbow Six: Extraction.
Google helpottaa myös pelikehittäjiltä vaadittavaa työtä Low Change Porting -työkaluilla, joilla Windows-käyttöjärjestelmälle kehitettyjä Unity- tai Unreal Engine -pelimoottoreihin perustuvia pelejä voi helpommin tuoda osaksi Stadia-pilvipelipalvelua.
Lisäksi Google virallisti tänään myös suunnitelmansa tarjota entistä laajemmin kumppaneille mahdollisuutta hyödyntää Stadia-pilvipelipalvelun taustateknologiaa oman brändinsä ilmaisissa pelidemoissa tai maksullisissa peleissä. Googlen tarjoama ratkaisu sai nyt nimen Immersive Stream for Games. Tältä osin Googlella on jo Yhdysvalloissa kumppanuus AT&T-operaattorin kanssa: AT&T on toistaiseksi tarjonnut Googlen teknologialla demoa Batham: Arkham Knight -pelistä, ja tulossa on pian jokin toinenkin peli.
Lyhyesti yhteenvedettynä Google yrittää nyt pelastaa Stadia-pilvipelipalvelunsa tulevaisuuden tekemällä palvelusta sekä pelaajille että pelikehittäjille helpomman ja kevyemmän kokeilla samanaikaisesti, kun samaa teknologiaa hyödynnetään laajemmin myös muiden tarjoamissa palveluissa. Nähtäväksi jää, onnistuuko se tässä ja jatkuuko Stadian tarina jatkossa paremmalla menestyksellä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »