Samsungin älypuhelinten suorituskykyä keinotekoisesti sovellusten listaukseen perustuen rajoittavasta Game Optimizing Service -toiminnosta on noussut kuluneella viikolla kohu.
Samsungin Game Optimizing Service -sovellus on esiasennettuna Samsungin valituissa älypuhelimissa – mukaan lukien viimeisimmissä Galaxy S22 -huippupuhelimissa – järjestelmäsovelluksena, jota ei toistaiseksi voi poistaa käytöstä.
Game Optimizing Servicen yhteydestä löytyneen listauksen mukaan toiminto koskisi jopa noin 10 000 sovellusta, mutta Samsungin mukaan toiminto ei todellisuudessa rajoita muiden kuin pelien suorituskykyä. Toiminnon tarkoituksena on Samsungin mukaan yhdistää hyvä suorituskyky laitteen lämpenemisen hallintaan, eli ylikuumenemisen välttämiseen, ja näin tarjota paras mahdolline käyttökokemus.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suositut suorituskykytestisovellukset, kuten esimerkiksi 3DMark, GFXBench, AnTuTu ja GeekBench, Samsung on jättänyt ”optimoitavien” sovellusten ulkopuolelle. Ongelmallista Samsungin toiminnossa onkin se, että kun suorituskykyä rajoitetaan laajasti eri sovelluksissa, vaikkakin mahdollisesti vain peleissä, muttei kuitenkaan samanaikaisesti suorituskykytestisovelluksissa, eivät suorituskykytestit välttämättä anna täysin oikeaa kuvaa älypuhelimen siitä suorituskyvystä, joka on tarjolla muita sovelluksia käytettäessä.
Jo aiemminkin vastaavissa tapauksissa muiden valmistajien kohdalla suorituskykytestien kehittäjät ovat pitäneet sovelluslistauksiin perustuvia suorituskyvyn muutoksia ei-toivottuna suorituskyvyn optimointina ja manipulaationa, jonka perusteella älypuhelimia on suljettu pois suorituskykytestien ranking-listoilta. Nyt tunnetun GeekBench-suorituskykytestin kehittäjä on toiminut juuri näin myös Samsungin-älypuhelinten kohdalla.
”Aiemmin tällä viikolla me saimme tietää Samsungin Game Optimizing Servicestä (GOS) ja kuinka se rajoittaa suorituskykyä peleissä ja sovelluksissa. GOS päättää sovellusten rajoittamisesta (tai rajoittamatta jättämisestä) käyttäen sovellusten tunnisteita eikä sovelluksen käyttäytymistä. Me näemme tämän suorituskykytestien manipulaationa, kun merkittävät suorituskykytestisovellukset, mukaan lukien GeekBench, eivät ole tämän palvelun rajoittamia”, GeekBenchin kehittäjä toteaa Twitterissä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
GeekBenchin tutkimusten mukaan Game Optimizing Service on käytössä ainakin kaikissa Galaxy S10 / S20 / S21 / S22 -älypuhelimissa, ja tämän seurauksena nämä älypuhelimet ovat kaikki nyt poistettu GeekBenchin Android-laitteiden suorituskykylistauksesta.
Kohun laannuttamiseksi Samsung kommentoi jo aiemmin tällä viikolla, tuovansa jatkossa päivityksenä tarjolle käyttäjille valinnanmahdollisuuden toiminnon käytöstä.
”Arvostamme tuotteistamme vastaanottamaamme palautetta ja tarkan harkinnan jälkeen suunnittelemme julkaisevamme pian ohjelmistopäivityksen, jotta käyttäjät voivat hallita suorituskykyä pelisovellusten yhteydessä.
Prioriteettimme on tarjota paras mobiilikokemus kuluttajille. Game Optimizing Service (GOS) on suunniteltu auttamaan pelisovelluksia saavuttamaan loistava suorituskyky samanaikaisesti halliten laitteen lämpötilaa tehokkaalla tavalla. GOS ei hallitse suorituskykyä muissa sovelluksissa kuin peleissä.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yksin Samsung ei optimointeineen ole. Esimerkiksi OnePlus-älypuhelinten osalta vastaavasta toiminnasta, mitä on nyt noussut esille Samsungin osalta, nousi kohu viime vuonna.
We view this as a form of benchmark manipulation as major benchmark applications, including Geekbench, are not throttled by this service.
— Geekbench (@geekbench) March 4, 2022
Today we delisted these handsets from the Android Benchmark chart on the Geekbench Browser.
— Geekbench (@geekbench) March 4, 2022
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »