Windows Phonen markkinaosuus on noussut suurissa Euroopan maissa yli 10 prosentin, kertoo markkinoita kuukausittain seuraavan Kantar Worldpanelin tuorein elo-lokakuuta käsittelevä ComTech-raportti.
Nyt Windows Phone ylsi EU5-maissa eli Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Italiassa, Saksassa ja Ranskassa 10,2 prosentin osuuteen. Osuus on hieman yli tuplaantunut viime vuoden elo-lokakuun 4,8 prosentista.
Windows Phonen ohella suurissa EU-maissa osuuttaan on kasvattanut Android, 64,5 prosentista 70,9 prosenttiin, ja menettäjiä ovat olleet Applen iOS (20,8 -> 15,8 %-yks.) ja BlackBerry (5,1 -> 1,8) sekä joukko muut (4,9 -> 1,4), johon on vaikuttanut muun muassa Nokian Symbianin katoaminen markkinoilta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokialla on Lumioillaan yli 90 prosentin markkinaosuus Windows Phone -puhelimista, joten niiden osuuden kasvu on satanut lähinnä Nokian kassaan. Nokia on kuitenkin myymässä matkapuhelinliiketoiminsa Microsoftille.
”Windows Phonen momentum jatkuu, vaikka sen kasvu pysyy riippuvaisena alhaisen hintaluokan puhelimista. Briteissä, lähes kolme neljäsosaa Nokia Lumia -myynnistä viimeisimmällä jaksolla oli edullisen hintaluokan laitteita, kuten Lumia 520 ja 620 – kuten myös muilla EU-markkinoilla”, kommentoi Kantarin tutkimusjohtaja Dominic Sunnebo. Kiinassa Nokialla on yhä vaikeuksia ja osuus supistui viime vuoden 3,9 prosentista nyt 3,5 prosenttiin.
Suurista EU-maista vahvin Windows Phone on Italiassa 16,1 prosentin osuudellaan. Erityisen vahvasti ovat kuitenkin tänä vuonna kasvanut myös Saksan ja Ison-Britannian myynti. Espanjassa Windows Phone on heikko, vaikka osuus onkin noussut 2,3 prosentista 4,3 prosenttiin. Espanjassa täysin ylivoimainen on Android yli 90 prosentin osuudellaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kantarin mukaan iPhone 5s:n ja 5c:n lanseeraukset piristivät Applen markkinaosuuksia, mutta nousu ei ollut yhtä vahvaa kuin vuosi sitten iPhone 5:n lanseerauksen yhteydessä.
”Kuitenkin, uudet julkaisut ovat johtaneet vaikuttaviin tuloksiin tietyillä markkinoilla. Japanissa, missä iPhone on nyt saatavana maan suurimmalta operaattorilta NTT DoCoMolta, Applen osuus nousi 76,1 prosenttiin lokakuussa. Yhdysvalloissa Applen lokakuun osuus ylsi 52,8 prosenttiin. Euroopassa pysyy haastavampana iOS:lle, erityisesti markkinoiden kuten Italian ja Saksan osalta, joissa puhelinten hinnantuet operaattoreilta ovat matalampia. Britannia on positiviisempi; iOS:n myyntiosuus oli nyt 28,7 prosenttia viimeiseltä kolmelta kuukaudelta, myynnistä päävastuun kuuluessa huipputason 5s-mallille, joka on myynyt 5c:hen nähden kolminkertaisesti julkaisun jälkeen”, kommentoi Sunnebo.
Tutkimustiedon mukaan iPhone 5c vetoaa laajempaan ostajakuntaan kuin Applen tuotteet yleensä. Ostajat ovat myös pienempituloisia sekä noin puolet heistä vaihtaa iPhoneen muun merkin tuotteesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »