Kiinalaisen Tencentin pääomistaman suomalaisen peliyhtiön Supercellin laskukierre katkesi viime vuonna, vaikkei Supercell julkaissut vieläkään laajasti uusia pelejä.
Supercellin liikevaihto kasvoi peräti yli 45 prosentilla 1,89 miljardiin euroon vuonna 2020 saavutetusta 1,30 miljardista eurosta. Käyttökate eli tulos ennen rahoituseriä, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) nousi puolestaan 80 prosentilla edellisvuodesta 734 miljoonaan euroon vuonna 2021.
Supercellin mukkaan yhtiö maksaa viime vuoden tuloksesta Suomeen yhteisöveroja 150 miljoonaa euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Supercellin mukaan kasvun taustalla olivat sen vanhoihin peleihin tuodut merkittävät päivitykset, jotka houkuttelivat pelaajia viettämään peleissä enemmän aikaa ja käyttämään niissä enemmän rahaa. Supercellin laajasti julkaistut pelit ovat Clash of Clans ja Hay Day vuodelta 2012, Boom Beach vuodelta 2014, Clash Royale vuodelta 2016 ja Brawl Stars vuodelta 2018.
Supercellin mukaan sen peleillä on nykyisin 250 miljoonaa pelaajaa kuukausitasolla.
”Vaikka nämä tulokset edustavat jonkinlaista kasvua edellisvuodesta, ja olen tietenkin erittäin iloinen tiimien puolesta siitä, että heidän kova työnsä heijastuu luvuissa, me emme halua keskittyä jonkin tietyn vuoden tuloksiin. Haluamme ajatella paljon yhtä tilikautta pidemmällä tähtäimellä. Inspiraatiomme tulee yhtiöistä, kuten Nintendosta, jotka ovat rakentuneet yli sadan vuoden aikana”, kommentoi Supercellin perustaja ja toimitusjohtajaja Ilkka Paananen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vaikka laajasti uusia pelejä Supercell ei viimekään vuonna vielä julkaissut, aktivoitui yhtiö selvästi kehityksen ja julkisen testaamisen osalta.
Viime vuoden aikana Supercell toi valituille testimarkkinoille kolme uutta peliä Beta-julkaisuina – Clash Quest ja Clash Mini sekä Everdale. Lisäksi yhtiöllä on ollut työn alla myös kolmas Clash-sarjan uutuuspeli Clash Heroes, jota ei kuitenkaan ole julkaistu vielä edes testivaiheeseen. Supercellillä on tunnetusti erittäin korkea rima pelien laajemmalle julkaisulle, ja yhtiö on tappanut lukuisia ei niin lupaavia peliprojekteja vuosien saatossa.
Ennen viime vuonna nähtyä paluuta kasvuun Supercellin liikevaihto oli pitkään laskusuunnassa uusien hittien puuttuessa. Ennätystasolla liikevaihto oli vuonna 2016, jolloin se ylsi 2,1 miljardiin euroon. Vuonna 2017 liikevaihto laski 1,8 miljardiin ja vuonna 2018 1,37 miljardiin euroon, josta nähtiin pieni käänne ylöspäin 1,4 miljardiin euroon vuonna 2019 ennen laskua 1,3 miljardiin euroon vuonna 2020.
Oman pelikehityksensä lisäksi Supercell on tehnyt sijoituksia laajaan joukkoon muita peliyhtiöitä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuoden 2021 lopulla Supercell kertoi perustavansa pelistudion myös Pohjois-Amerikkaan. Supercellin mukaan uuden tiimin tavoitteena on luoda tulevia pelejä mille tahansa alustalle, ei vain mobiiliin. ”Haluamme rakentaa kunnianhimoisia pelejä, joita pelaajat eivät ehkä odota Supercelliltä”, todettiin Supercellin Pohjois-Amerikan studion johtajan Ryan Wenerin allekirjoittamassa tiedotteessa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »