Samsung julkisti tällä viikolla uudet huippuluokan uutuutensa Galaxy S22 -sarjan älypuhelimet ja Galaxy Tab S8 -sarjan tablettilaitteet. Yhtiön mobiililiiketoiminnan johtajan Roh Tae-moonin eli TM Roh’n mukaan Samsung aikoo jatkaakin lähiajat huippuluokan älypuhelimissa Galaxy S -sarjaan ja taittuvanäyttöisiin Galaxy Z -sarjaan jakautuvalla strategialla.
Lue lisää Galaxy S22:sta ja S22+:sta tästä, Galaxy S22 Ultrasta tästä ja Galaxy Tab S8 -tableteista tästä!
Näillä näkymin viimeiset Galaxy Note -sarjan huippupuhelimensa Samsung julkisti syksyllä 2020, kun päivänvalon näkivät Galaxy Note20 ja Galaxy Note20 Ultra. Sittemmin Samsung toi S Pen -kynätuen mukaan Galaxy S21 Ultraan keväällä 2021 ja nyt uusi Galaxy S22 Ultra sisältää aiempien Galaxy Note -puhelinten tavoin myös säilytyspaikan kynälle rungossaan – ja kynä tulee puhelimen mukana eikä sitä tarvitse ostaa erikseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Lähiaikoina toimintamme keskittyy kahden raiteen strategiaan: S-lippulaivasarja vuoden ensimmäisellä puoliskolla ja innovatiivinen taittuvien mallisto toisella puoliskolla”, kommentoi Samsungin mobiililiiketoiminnan johtaja TM Roh haastattelussa Bloombergille. ”Pidämme tämän strategian, kunnes tapahtuu jälleen merkittävä läpimurto ja työskentelemme kovasti sen saamiseksi aikaan.”
Roh’n mukaan Samsung aikoo laajentaa aiempaa tuttua Note-kokemusta läpi sen Galaxy-laite-ekosysteemin käsittäen myös niin tabletit, läppärit kuin myös puhelimet. Myös uudet Galaxy Tab S8 -tabletit tukevat S Pen -kynää ja kynä toimitetaan mukana niiden myyntipakkauksissa.
Taittuvanäyttöiset laitteet Samsungilta voivat myös laajentua uusiin kategorioihin. Huhuissa siltä, on odotettu esimerkiksi suurempaa taittuvanäyttöistä laitetta, joka avattuna yltäisi näytöltään tablettilaitteiden mittoihin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tulevaisuuden suunnitelmia Samsung-pomo Roh valotti haastattelussa sen verran, että Samsungin suunnitelmana on lisätä yksi tai kaksi uutta älypuhelinten muotoa mallistoonsa seuraavan kolmen vuoden sisällä.
Mahdollisia uusia muotoja voisivat olla esimerkiksi jo konseptien tasolla nähdyt liukuen laajenevilla näytöillä varustetut laitteet tai taittuvanäyttöiset laitteet kahdella taitoskohdalla.
Taittuvanäyttöisissä älypuhelimissa Samsung on ollut toistaiseksi ylivoimainen markkinajohtaja, mutta taittuvanäyttöisten älypuhelinten osuus älypuhelinmarkkinoista kokonaisuutena on toki samalla yhä häviävän pieni. Tämän vuoden aikana kilpailu taittuvanäyttöisissä älypuhelimissa lisääntyy selvästi, kun mukaan tulee enemmän eri valmistajia.
Taittuvanäyttöisten älypuhelinten pitkän ajan menestys ja markkinoiden kasvu on kuitenkin yhä kysymysmerkki. Pitkään taittuvaan näyttöteknologiaan panostaneelle Samsungille ne ovat olleet erinomainen keino erottautua muista ja rakentaa brändiä edelläkävijänä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älypuhelinten vaihtoajat ovat yleisesti pidentyneet, kun vuosittaiset uudistukset ovat pienentyneet. Samsungin Roh’n mukaan älypuhelimen pitenevä käyttöikä näkyy kuitenkin myös siinä, että puhelimeen ollaan valmiita panostamaan aiempaa enemmän. Tämän pitäisi kasvattaa premium-mallien, kuten Galaxy S -sarjan lippulaivapuhelinten ja taittuvanäyttöisten Galaxy Z -sarjalaisten myyntiä jatkossa.
Roh on johtanut Samsungin mobiililiiketoimintaa tammikuusta 2020 asti, eli käytännössä koko hänen kauden ajan koronapandemia on myös vaikuttanut vahvasti liiketoimintaan. Se on näkynyt vaihteluina sekä kysynnässä että tuotannossa komponenttipulan ja koronatilanteen pahenemisen aiheuttamien tuotantosulkujen kautta.
Mielenkiintoisesti Samsung yhdisti mobiili- ja kulutuselektroniikkaliiketoimintaansa yhteen DX Division -yksikköön osana laajamittaista Samsung Electronicsin uudelleenjärjestelyä viime vuoden lopulla. DX lyhenne tulee sanoista Device eXperience eli laitekokemus. DX:n alla toimiva ja Roh’n johtama mobiililiiketoiminta tunnetaan nykyisin nimellä MX eli Mobile eXperience.
Uuden yhdistetyn kulutuselektroniikan ja mobiililiiketoiminnan yksikön Samsung on kertonut johtavan synergiaetuihin liiketoimintojen välisen yhteistyön edelleen syventyessä. Tämä voi näkyä käytännössä esimerkiksi laitteiden entistä parempana yhteentoimivuutena. Toki Samsung-laitteet ovat toimineet jo aiemmin eri tavoin yhdessä toistensa, mutta tämä kehitys voi jatkossa laajentua ja syventyä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mobiililaitteiden, kuten älypuhelinten, tablettilaitteiden, älykellojen ja kuulokkeiden, jatkoksi teknologia-alan seuraavan merkittävän laitekategorian on odotettu syntyvän virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta (VR ja AR).
Tältä osin Samsung on vaikuttanut olevan huhujen perusteella vähän sivussa samalla, kun Facebookista Meta Platformsiksi nimensä muuttanut yhtiö panosti virtuaali- ja lisätyn todellisuuden kehitykseen ja kasvuun yli 10 miljardia dollaria viime vuonna, Applen odotetaan esittelevän ensimmäisen VR-laitteensa joillakin AR-toiminnoilla mahdollisesti vuoden 2022 aikana ja myös Googlen osalta huhut ovat viime aikoina vilkastuneet.
Samsungin on raportoitu toimivan nyt Microsoftin kumppanina sen uuden suunnan ottaneessa HoloLens-lasien seuraavan sukupolven kehitysprojektissa, mutta muuten Samsungin suunnitelmista virtuaali- ja lisätyn todellisuuden tulevaisuuden osalta ei ole kuultu paljoakaan. Samsung panosti muutama vuosi sitten merkittävästi puhelinpohjaisiin alkeellisiin virtuaalitodellisuuslaseihin, mutta niistä ei menestystä tullut.
Samsung-pomo Roh kuitenkin vannoo, että yhtiö investoi voimakkaasti niin tekoälyyn kuin myös lisätyn todellisuuden teknologiaan, ja tavoittelee johtavaa asemaa virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta syntyvän tulevaisuuden metaversumin kehityksessä. Bloombergin haastattelussa Roh ei kommentoinut yksityiskohtia, mutta korosti yhtiön investointitahtia.
”Saatamme näyttää rauhalliselta joutsenelta, mutta vedenpinnan alla huhkimme raivokkaasti”, totesi Roh.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »