Erityisesti Angry Birds -peleistään tunnettu Rovio Entertainment ylsi vahvaan suoritukseen viime vuonna. Yhtiö raportoi loppuvuoden tuloksestaan tänään perjantaina.
Loka-joulukuussa Rovion liikevaihto kasvoi 15,2 prosenttia 78,9 miljoonaan euroon. Kasvusta 9,0 prosenttia oli orgaanista, kun jätetään huomiotta Rovion viime vuonna ostama Ruby Games.
Peliliikevaihto kasvoi loppuvuonna 18,8 prosenttia ja orgaanisesti 12,2 prosenttia. Rovio hyötyi liikevaihdossa hieman valuuttakurssimuutoksista, sillä vertailukelpoisin valuuttakurssein pelien liikevaihto kasvoi 15,3 prosenttia ja orgaaninen kasvu vertailukelpoisin valuuttakurssein oli 9,0 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Oikaistua käyttökatetta Rovio teki loppuvuonna 16,5 miljoonaa euroa (+35,4 prosenttia vuotta aiemmasta) ja oikaistua liikevoittoa 13,1 miljoonaa euroa (75,0 prosenttia vuotta aiemmasta). Oikaistu liikevoittomarginaali ylsi 16,6 prosenttiin. Loppuvuoden raportoitu liikevoitto oli 8,1 miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,08 euroa.
Rovion tulosluvut ylittivät odotukset, ja yhtiön osakekurssi olikin perjantai-iltapäivällä lähemmäs 9 prosentin nousussa.
Rovion mukaan sen kolme kärkipeliä Angry Birds 2, Angry Birds Dream Blast ja Angry Birds Friends kasvoivat kaikki viime vuodesta loppuvuonna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Olen iloinen, että Rovio otti vuoden aikana jälleen edistysaskeleita strategian toteuttamisessa. Erityisesti viimeinen vuosineljännes oli vahva, sillä Pelit-liiketoimintayksikön kasvu oli vahva ja liikevaihto ennätystasolla. Saavutimme tämän tärkeimpien live-peliemme, erityisesti Angry Birds 2 ja Angry Birds Friends -pelien hyvän liikevaihdon sekä Ruby Games -yritysoston ansiosta”, kommentoi Rovion toimitusjohtaja Alex Pelletier-Normand.
”Rovion suurimman pelin, Angry Birds 2:n bruttomyynti oli suurin sitten vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen ja ylsi kaksinumeroiseen kasvulukuun vuositasolla. Angry Birds Dream Blast kasvoi myös vuositasolla. Peli on osoittautunut Roviolle uudeksi tukipilariksi, sillä se on tuottanut jo yli 180 miljoona euroa vuodesta 2019 lähtien ja osoittaa edelleen kasvupotentiaalia.”
Lisäksi Rovio on kertonut laajasti 20. tammikuuta julkaistun uuden Angry Birds Journey -pelin ehtineen saavuttaa 25 miljoonan euron vuosittaisen liikevaihtotason jo testivaiheessa ennen tättä julkaisua ja julkaisun jälkeen peli on noussut yli 40 miljoonan euron vuosittaiseen liikevaihtotasoon. Uuden pelin menestys vaikuttaakin lupaavalta.
”Vuoden 2021 viimeinen neljännes oli myös tammikuussa 2022 maailmanlaajuisesti julkaistun Angry Birds Journeyn viimeistelemisen aikaa. Pelin tunnusluvut ovat lupaavia pelin vuotuisen liikevaihtotason ollessa yli 40 miljoonaa euroa, mikä tekee siitä Rovion kolmanneksi suurimman pelin. Tiimi on tehnyt paljon töitä ja pelaajillemme on luvassa jännittävää sisältöä”, kommentoi toimitusjohtaja Pelletier-Normand.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Koko vuonna 2021 Rovion liikevaihto kasvoi 5,1 prosenttia 286,2 miljoonaan euroon, ja orgaaninen kasvu ilman Ruby Gamesia oli 3,2 prosenttia. Oikaistu käyttökate laski 8,9 prosenttia 54,8 miljoonaan euroon ja oikaistu liikevoitto 11,3 prosenttia 43,7 miljoonaan euroon. Raportoitu liikevoitto oli 37,7 miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,41 euroa.
Oikaistuista tulosluvuista on putsattu pois esimerkiksi alaskirjaukset lopetetuista toiminnoista ja projekteista, uudelleenjärjestelykulut sekä Ruby Games -kaupan ehdolliseen velkaan liittyvä käyvän arvon muutos.
Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle 0,12 euron osakekohtaista osingonjakoa viime vuoden tuloksesta.
Kuluvalta vuodelta 2022 Rovio odottaa kärkipelien myönteisen kehityksen ja tammikuussa 2022 julkaistun Angry Birds Journey-pelin johdosta sekä Ruby Gamesin ollessa osana Rovion konsernia heti alkuvuodesta liikevaihdon vahvaa kasvua. Liikevoiton Rovio odottaa kuitenkin laskevan: ”Kasvun nopeuden ja tätä tukevan käyttäjähankintainvestointien määrästä riippuen, erityisesti uusien pelien osalta, sekä uusien pelien kehitykseen kohdistuvien kasvavien investointien johdosta, odotamme oikaistun liikevoiton olevan viime vuotta alhaisempi”, yhtiö kertoo.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »