Googlen vuonna 2019 julkaisema Stadia-pilvipelipalvelu ei ole lähtenyt sellaiseen lentoon kuin teknologiajätti toivoi. Stadian sijaan tulevaisuus näyttääkin olevan entistä vahvemmin pelien suoratoistoteknologian tarjoamisessa ratkaisuna muille.
Laajasti eri laitteilla käytettävissä oleva Stadia-pilvipelipalvelu on käytännössä Googlen pilvipalvelussa sijaitseva vastine pelikonsolille. Palvelua pääsee käyttämään joko ilmaiseksi tai Stadia Pro -tilauksella 9,99 euron kuukausimaksulla. Stadia Pro -tilaukseen sisältyy mukaan joukko pelejä. Muuten pelit tulee ostaa Stadian kaupasta, ja hinnat ovat karkeasti samaa tasoa kuin tavallisilla tietokone- ja konsoliversioilla. Kaikki Stadian kautta saatavilla olevat pelit on listattu palvelun sivuilla.
Business Insider raportoi Googlen nyt keskittyvän oman Stadia-palvelunsa pönkittämisen sijaan entistä enemmän kumppanuuksien luomiseen eri tahojen kanssa. Näissä kumppanuuksissa taustalla toimisi Stadiasta tuttu pilvipelipalveluteknologia, mutta palvelu olisi ulospäin kumppaneiden tarjoama.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suunnanmuutoksen taustalla on muun muassa Stadian jääminen tavoitteista. Esimerkiksi vuonna 2020 Stadia jäi 1 miljoonan aktiivisen kuukausikäyttäjän tavoitteesta raportoidusti noin 25 prosentilla, ja erityisesti käyttäjien pysyvyys palvelussa on ollut ongelma.
Googlella on jo Yhdysvalloissa kumppanuus AT&T-operaattorin kanssa. AT&T on tarjonnut Googlen teknologialla demoa Batham: Arkham Knight -pelistä.
Business Insiderin mukaan Googlen sisällä hanke taustateknologian tarjoamisesta kumppaneille kulkee nimellä Google Stream, jolla nimellä itse asiassa Stadia aikanaan testivaiheessaan ennen varsinaista julkaisua myös tunnettiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Raportoidusti Google neuvotteli hiljattain Destiny-peleistä tunnetun Bungie-peliyhtiön kanssa pilvipelialustan tarjoamisesta sille. Bungie olisi omistanut ja hallinnut sisältöjä ja käyttäjälle näkyvää kokemusta, mutta taustalla olisi ollut Googlen teknologia. Diilin eteneminen on nyt kuitenkin epävarmaa Sonyn ilmoitettua ostavansa Bungien 3,6 miljardilla dollarilla. Sony on aiemmin tehnyt yhteistyötä suoratoistoteknologian osalta konsolikilpailijansa Microsoftin kanssa.
Business Insider kertoo Googlen neuvotelleen myös Capcomin kanssa teknologian tarjoamisesta pelidemojen suoratoistoon.
Lisäksi peliyhtiöiden ohella Googlen kerrotaan neuvottelevan myös kuntopyöristään tunnetun Pelotonin kanssa Stadian taustateknologian hyödyntämisestä sisältöjen, muun muassa pelien, jakeluun sen laitteisiin.
Business Insiderin lähteenä toimineet nykyiset ja entiset työntekijät arvioivat vain 20 prosenttia fokuksesta työssään olleen kuluttaja-alustassa eli Stadiassa lopun kuluessa taustateknologiaan ja sen kaupallistamiseen eri keinoin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Stadia-pilvipelipalvelun eteen Google ei ole ainakaan enää valmis tekemään merkittäviä panostuksia, kuten hankkimaan pelejä palveluun yksinoikeudella. Silti toistaiseksi Stadiaa ei myöskään olla ajamassa alas.
Google kommentoi raportin tietoja toteamalla vain olevansa keskittynyt tuomaan edelleen loistavia pelejä saataville Stadian kautta myös vuonna 2022 tavoitellessaan uutuuksien määräksi jälleen yli sata uutta peliä, johon se ylsi vuonna 2021.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »