Facebook muutti lokakuun lopulla nimensä Metaksi – tarkemmin yhtiön virallinen nimi on nyt Meta Platforms – keskittyessään jatkossa rakentamaan entistä vahvemmin sosiaalisen median palveluiden rinnalla tulevaisuuden metaversumia.
Englanninkielinen metaverse on yleistynyt viime aikoina teknologia-alan sanastossa, ja sillä tarkoitetaan nyt kokonaisuutta, joka voi rakentua jatkossa virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta, niihin liittyvistä palveluista ja ylipäänsä alustasta kattavammalla käyttökokemuksella verrattuna nykytilanteeseen, jossa palveluja käytetään vielä erillisten laitteiden näyttöjen välityksellä eivätkä palvelut myös keskustele keskenään kovin saumattomasti. Metaversumin ei ole tarkoitus olla vain yhden yrityksen omistama ja hallinnoima ympäristö, vaan kuin internet eli avoin ja yhteen toimiva kokonaisuus.
Toistaiseksi metaversumi kuitenkin realisoituu pääosin virtuaalitodellisuuslaitteiden kautta, ja niissä Facebook-yhtiö Meta on toistaiseksi selvä markkinajohtaja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan Oculus Quest 2 -virtuaalitodellisuuslaitteen vetämänä virtuaalitodellisuuslaitteiden menekki on kasvanut läpi vuoden 2021, ja joulusesonki näyttää myös olleen Metalle suosiollinen.
Oculus-sovellus nousi joululahjojen käyttöönoton myötä sovelluskauppojen kärkisijoille. Asiasta kertova Wall Street Journal viittaa Jefferiesin analyytikon Brent Thrillin raporttiin, jonka mukaan sovelluksen joulupäivän aktiivisten käyttäjien määrä nousi joulupäivänä 2021 vuodentakaisesta 90 prosentilla eli lähes tuplaantui.
Meta ei raportoi tarkasti ja säännönmukaisesti toimittamiensa virtuaalilaitteiden lukumääristä. Osviittaa on kuitenkin saatavilla: tutkimusyhtiö IDC:n alustavan tilaston mukaan vuoden 2021 viimeisen neljänneksen aikana Oculus-virtuaalitodellisuuslaitteiden toimitukset ylsivät 5,3-6,8 miljoonaan, mikä merkitsisi rivakkaa 51-94 prosentin kasvua vuotta aiemmasta 3,5 miljoonasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vahvasta kasvusta huolimatta virtuaalitodellisuuslaitteiden ja metaversumin markkinat ovat kuitenkin myös vasta aivan alkutekijöissään. Laitteiden käyttäjämäärät ovat minimaalisia verrattuna älypuhelimiin tai edes tietokoneisiin.
Itsenäisesti toimiva virtuaalitodellisuuslaite Oculus Quest 2 on kehittyneiden ominaisuuksiensa sekä erityisesti kohtuullisen hintansa myötä houkutellut paljon uusia ostajia virtuaalitodellisuuslaitteille viimeisen reilun vuoden aikana. Oculus Quest 2 tuli markkinoille syksyllä 2020, ja sitä voidaan pitää virtuaalitodellisuuslaitteiden markkinoilla ensimmäisenä laajempaa kiinnostusta herättäneenä tuotteena.
Facebook eli Meta on tarkoituksellisesti myynyt Quest 2:ta pienellä katteella kasvattaakseen virtuaalitodellisuuslaitteiden markkinaa. Vahvasti kannattava sosiaalisen median jätti ei ole ollut huolissaan lyhyen aikavälin laitemyynnin kannattavuudesta. Esimerkiksi myös merkittävästi virtuaalitodellisuuden laitteisiin panostanut, takavuosina suurena älypuhelinvalmistajana tunnettu HTC on kommentoinut, ettei se pysty kilpailemaan erittäin edullisesti suhteessa valmistuskustannuksiin myydyn Oculus Quest 2:n kanssa.
Kaiken kaikkiaan Meta on kertonut panostavansa vuositasolla nyt jopa 10 miljardia dollaria eli lähemmäs 9 miljardia euroa metaversumiin liittyvään tutkimus- ja kehitystyöhön ja liiketoiminnan kasvattamiseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tulevaisuudessa Meta kohtaa markkinoilla uusia merkittäviä haastajia. Esimerkiksi Applen odotetaan esittelevän ensimmäisen virtuaalitodellisuuslaitteensa, joka tarjoaa myös valittuja lisätyn todellisuuden ominaisuuksia, vuoden 2022 aikana.
Apple-laitteesta odotetaan korkeahintaista, mutta teknologialtaan selvästi parempaa kuin mitä markkinoilla on toistaiseksi nähty. Meta on vastaamassa haasteeseen omalla uudella edistyneellä huippulaitteellaan, koodinimeltään Project Cambria, jota se vilautti samassa julkistustilaisuudessa nimenmuutoksesta kertomisen kanssa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »